Mercedes-Benz C-klasse Cabriolet

Open C voor vitamine D

Mercedes-Benz C 43 AMG Cabriolet
Mercedes-Benz C 43 AMG CabrioletMercedes-Benz C 43 AMG CabrioletMercedes-Benz C 43 AMG CabrioletMercedes-Benz C 43 AMG CabrioletMercedes-Benz C 43 AMG CabrioletMercedes-Benz C 43 AMG CabrioletMercedes-Benz C 43 AMG Cabriolet
AutoWeek 24 2016
AutoWeek 24 2016

Je leest het in AutoWeek 24 2016

De Mercedes-Benz C-klasse bestaat bijna 25 jaar, maar er was nooit een cabriolet-versie van. Althans, hij ging als CLK Cabriolet door het leven. Maar de komst van de nieuwe C-klasse Cabriolet brengt daar verandering in. Met de kap van de AMG 43 omlaag, trakteert de zon je op een portie vitamine D.

In 2015 was slechts 0,5 procent van de nieuw verkochte auto's in Nederland een cabriolet, ofwel nog geen 2.300 ­auto's. Zou je dat vertalen naar het gemiddeld aantal C-klasses dat jaarlijks wordt verkocht (sinds 1993), dan kom je uit op ­ongeveer 23 cabriolets. Maar de wereld is ­groter dan Nederland en er is voldoende ­afzetpotentieel om een auto als deze te ­ontwikkelen. Op de C 300 en C 220d na, ­levert de ­Nederlandse importeur alle motorversies nu als cabrio, al dan niet in combinatie met 4Matic (vierwielaandrijving) en de 9G-Tronic automaat. Alleen de 63 heeft de AMG Speedshift MCT 7 sporttransmissie. Uiteraard staan deze modellen niet ­allemaal klaar tijdens de introductie in ­Triëst. Zo is ook de C 180 er niet. We kiezen voor de ­Mercedes-AMG 43, hoewel de 63 en 63 S ook heel verleidelijk zijn, én ­peperduur. Nee, voor de AMG-liefhebber lijkt die 43 de gulden middenweg, ook al mis je natuurlijk die hamerende V8 uit ­Affalterbach. Nu we het daar toch over ­hebben: de 43 mag dan als een heuse AMG in de markt worden gezet, we missen de handtekening van degene die de motor heeft gebouwd op de afdekplaat van de ­biturbo-V6. Navraag leert dat er bij deze motor geen sprake is van het bekende '*one man, one engine* '-principe waarop men bij AMG zo trots is. Een volbloed-AMG is de C 43 niet. Hoe dan ook, 367 pk en 530 Nm koppel beloven veel goeds. Als we de ­specificaties erop naslaan, zien we dat de krachtigste V6 qua prestaties nauwelijks onderdoet voor zijn V8-broeders.

STIJVE KOETS

Vergelijken we de maten van de C Cabriolet met die van de Coupé en de Limousine, dan zien we dat zaken als wielbasis en lengte exact overeenkomen. Met het gewicht is ­ het een ander verhaal. Zo weegt een C 180 sedan nét geen 1.300 kg, een Coupé 1.375 kg, maar zet de Cabriolet 1.500 kg op de schaal. Die gewichtstoename van 100 tot 150 kg zien we over de hele linie. Dat heeft alles te maken met het feit dat de carrosserie van de Cabriolet flink moest worden verstevigd om de torsiestijfheid te kunnen handhaven. Vroeger namen we misschien nog genoegen met zo'n bibberende binnenspiegel in een onthoofde auto, anno 2016 willen we echter een koets die net zo stijf is als die van de gesloten versie. Daarin is Mercedes-Benz goed geslaagd. Onze ritten over bochtige en soms hobbelige wegen ­leveren geen gerammel of gekraak op. Dat het rijden is deze auto een feest is, laat zich niet al te moeilijk raden. Overigens is dat niet alleen vanwege die geweldige V6 en het bijbehorende geluid, maar ook vanwege de fijne besturing en het sublieme onderstel. De schokdempers hebben we in de Sport-modus gezet en zelfs dan is het veercomfort opmerkelijk goed. Zó goed, dat je er soms aan twijfelt of je wel voor de meest sportieve instelling hebt gekozen. Voordat je nu denkt dat de C domweg te zacht is en daardoor wellicht niet sportief: hij laat zich snaarstrak over het asfalt jagen, graaft zich in elke bocht met zijn vierwielaandrijving in en doet veel lichtvoetiger aan dan je op basis van zijn bijna 1,8 ton leeggewicht zou vermoeden. Te soft wordt hij pas wanneer je voor Comfort kiest. Dan gaat de cabrio naar onze smaak iets te veel deinen, hoewel dat tijdens snelwegritten juist heerlijk is.

SLAGJE KLEINER

Waarschijnlijk zal een rit in de C 180 een stuk minder opwindend zijn dan in deze C43 met zijn sensationele uitlaatgeluid. Aan de andere kant kun je je afvragen of je wel zo veel vermogen nodig hebt in een ­cabriolet. Tenslotte worden die doorgaans ingezet voor toertochten op een zonnige zondagmiddag en dan ga je niet het rubber van je achterbanden oproken. Nu laat de ­ C 43 zich ook heel ontspannen rijden, de vraag is alleen of je daar zo veel geld in moet ­steken. Het ruimteaanbod in de open C is een stuk minder dan dat in zijn gesloten broeders. Dat merk je vooral achterin, waar hij twee kleine zitplaatsen heeft, met elk een neerklapbare rugleuning. Die staan trouwens erg rechtop, waardoor je nogal opgevouwen zit. De inhoud van de kofferbak hangt af van het feit of je de kap open hebt (360 liter) of dicht (285 liter). Maar goed, dat is niet zo'n belangrijk criterium bij de aanschaf van een cabriolet. Met de twee banken plat kunnen er tassen met golfclubs achterin, wat door menigeen wellicht belangrijker zal worden gevonden.

MINDER TOCHTIG

Prijzenswaardig is de stoffen kap, ­die zeer fraai en elegant oogt. Hij opent of sluit in 20 seconden, bij een snelheid tot 50 km/h. Daarnaast is de kap ­voorzien van een glazen achterruit en tegen meerprijs is ook een extra goed geïsoleerde kap leverbaar. Wil je de kap in een andere kleur dan zwart, dan zit je overigens wel aan die duurdere variant vast, die leverbaar is in donkerbruin, donkerblauw, rood of zwart. En om het open rijden iets minder tochtig te ­maken, is er de aircap, een spoiler boven de voorruit, die in dit geval wordt gecombineerd met een windschot achter de achterbank. Het systeem is met één druk op de knop te bedienen. Er is ook een gewoon windschot leverbaar, dat achter de voorstoelen een onderkomen heeft. Om de nek warm te ­houden, is er de airscarf, een stroom warme lucht vanuit de hoofdsteunen. ­Helaas hebben we op het moment van dit schrijven nog geen prijzen tot onze beschikking (bij het ter perse gaan van dit nummer staan ze wel op onze website), maar afgaande op de Duitse tarieven schatten we dat de C 180 Cabriolet rond de € 50.000 zal gaan kosten.

Video

  • +Stuurt erg goed
  • +Fijn onderstel
  • -In comfort-modus vrij week
  • -Matig zitcomfort achterin

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum