Mercedes-Benz C 63 AMG (2007) - Test
Sportgeest
- Jürgen Zöllter
- Eerste rijtest
Mercedes' AMG-modellen waren tot nu toe ingetogen gestileerde auto's met een bruut vermogen. Maar zonder bijster inspirerend rijgedrag. Dat is nu verleden tijd. De nieuwe C63 ziet er niet alleen ontzettend dik uit, hij weet bovendien de stuurman/-vrouw te plezieren. De BMW M3 en Audi RS4 kunnen hun borst natmaken!
De rolverdeling was tot nu toe duidelijk: BMW bouwt sportieve rijdersauto's, Mercedes-Benz comfortabele reiswagens. Maar dat zit de Mercedes-ontwikkelaars niet lekker. Met name in Affalterbach, thuisbasis van huistuner AMG, popelen ze om de concurrentie uit München te bewijzen dat ook zij lekker sturende auto's kunnen bouwen. Om de populaire BMW M3 eindelijk eens een lesje te leren, is bij de ontwikkeling van het nieuwste model alles uit de kast getrokken. Liefst drie jaar lang zijn de technici met de nieuweling in de weer geweest, waarbij ook regelmatig de Nürburgring werd opgezocht. Het eindresultaat is de 457 pk sterke Mercedes-Benz C63 AMG, de sterkste C-klasse ooit. Met dit model worden allerlei taboes van Das Haus doorbroken en is er een serieuze BMW-opponent op aarde gezet. Hoewel de C63 op de bodemplaat van de gewone C-klasse is gebaseerd, werd minder dan 50 procent van de onderdelen uit het seriemodel gebruikt.
Doping
Tot de toegepaste dopingmiddelen behoort naast de hoogtoerige 6,2-liter V8 met 457 pk de compleet nieuwe vooras met 35 mm grotere spoorbreedte. De agressief blaffende motor is door AMG zelf ontwikkeld en heeft niets van doen met de Mercedes-achtcilinders. De zeventrapsautomaat kan met flippers aan het stuur worden bediend en heeft kortere schakeltijden dan de 7G-Tronic die het Duitse merk normaliter toepast bij zijn modellen.
De C63 accelereert niet alleen sneller dan zijn broertjes, de wegligging is ook naar een hoger plan getild. De nieuwe vooras met drievoudige ophanging zorgt er bij snel bochtenwerk voor dat beduidend hogere tempi mogelijk zijn. Bovendien is de stijfheid van de as met liefst 100 procent vergroot, wat de stuurprecisie verder verbetert. De achteras is eveneens 12 millimeter breder geworden en de wielen hebben zowel voor als achter iets meer negatief camber. Al deze maatregelen zorgen ervoor dat de C duidelijk gretiger de bocht ingaat. De nieuwe afstelling zorgt voor een uitstekende balans in het grensbereik. De C63 stuurt gewillig in, schuift halverwege de bocht heel licht over de voorwielen weg en duwt daarna voorzichtig met zijn achterkant naar buiten, zonder dat je bang hoeft te zijn voor plotseling uitbreken.
De C63 krijgt al snel een innige band met zijn bestuurder, de bekende Mercedes-afstandelijkheid ontbreekt. De C63-rijder heeft een messcherpe besturing tot zijn beschikking. De overbrengingen zijn ten opzichte van de volumemodellen niet veranderd, hoewel je gevoel wat anders zegt. Dat is een gevolg van het feit dat de stuurbekrachtiging minder sterk is afgesteld en je dus meer contact met de techniek hebt. De comfortabele zetels van de C-klasse hebben plaatsgemaakt voor sportieve kuipstoelen die je bij enthousiast bochtenwerk prima op je plek houden. Ook de onderstelafstelling is niet 'des Mercedes'. De veren en dempers zijn namelijk verrassend straf, waardoor je een goed contact met de weg hebt.
En er is nóg een heilig huisje gesneuveld in Stuttgart: voor het eerst is het mogelijk het elektronische vangnet ESP uit te schakelen wanneer je zin hebt in gooi- en smijtwerk. Daarmee heb je eindelijk de volledige eindregie over een Mercedes, hoewel men het verantwoordelijkheidsbesef uiteraard in ere houdt. "Uitschakelen van dit systeem is alleen een optie voor ervaren rijders op een afgesloten circuit," aldus AMG-man Moers.
Zelfbewust
En inderdaad: je kunt de C63 met je rechtervoet kinderlijk eenvoudig tot fraaie drifts verleiden. In de basis is hij licht onderstuurd, maar geef gas en de achterkant meldt zich meteen. Wie nu snel tegenstuurt, kan de Benz verrassend makkelijk via het stuur en het gaspedaal in een drift brengen. Niet alleen het rijgedrag is opwindend, de nieuwe C AMG ziet er ook spannend uit. Ingetogen understatement was altijd een kenmerk van de snelle AMG-modellen, maar ook daarmee breekt de begin 2008 verschijnende C63 rigoureus. De zelfbewuste voorspoiler met de kieuwen aan de zijkant, de imposante spatbordverbreders, de spoiler op de kofferklep, de venturi's (luchtkanalen) in de achterkant en de twee vuistdikke uitlaten maken duidelijk wie de leidersrol in de klasse van de BMW M3 en Audi RS4 wil opeisen. AMG-directeur Volker Mornhinweg verklaart het opvallende uiterlijk van de nieuwe C63 AMG met de jonge klantenkring van deze auto: "Onze variant van de C-klasse mag er zo uitzien, terwijl de clientèle van een E- of S-klasse juist waarde hecht aan ingetogenheid."
Goed gesprek
Alsof de C63 voor Mercedes al geen cultuurschok genoeg is, lapt hij nog een regel aan zijn laars: tegen een meerprijs wordt de vrijwillig begrensde topsnelheid van 250 km/h verhoogd naar 280 km/h. Wie het potentieel van zijn C63 AMG volledig wil benutten, moet misschien eens een goed gesprek gaan voeren met de pk-tovenaars uit Affalterbach. Ons is namelijk toegefluisterd dat de C63 tot een topsnelheid van 315 km/h in staat moet zijn. En daarmee laat de nieuwe AMG definitief de concurrentie van Audi, BMW en binnenkort ook Lexus (met de IS-F) zijn achterlichten zien.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | C 63 AMG |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 7 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 109.784 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 6.208 cc |
Maximaal vermogen | 336 kW / 457 pk bij 6.800 tpm |
Maximaal koppel | 600 Nm bij 5.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.726 mm / 1.795 mm / 1.439 mm |
Wielbasis | 2.765 mm |
Massa leeg | 1.655 kg |
Laadvermogen | 515 kg |
Banden voor | 235/40R18Prijzen |
Banden achter | 255/35R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,5 s |
Brandstofverbruik | 13,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 312 g/km |