Mercedes-Benz C 180 BlueEFFICIENCY (2008)
Ster in efficiëntie
De BlueEfficiency is volgens opgave ruim tien procent zuiniger dan de C waarvan hij is afgeleid. Om dat te bereiken, hebben de ingenieurs van Das Haus flink huisgehouden. Om te beginnen is de benzinemotor iets gekrompen. De C 180 Kompressor heeft namelijk geen 1,8-litermotor onder de kap, maar 'n 1,6-liter met hetzelfde vermogen (156 pk) en koppel (230 Nm) als de 1,8-liter. Speerpunt bij het terugdringen van het verbruik en de uitstoot is 't terugdringen van verliezen. Zo staat de auto op Michelins van het type Energy Saver met een zeventien procent lagere rolweerstand. De auto is ook een stuk lichter gemaakt. Zo kunnen de ruiten dankzij een geluiddempende plastic tussenlaag met minder glas toe. Resultaat: een 1,2 kilo lichtere voorruit. De wielen zijn 1,8 kilo per stuk lichter dan standaard en de banden bij elkaar ook nog eens 1,7 kilo. Al met al hoeven er op deze manier enkele tientallen kilo's minder in beweging gebracht te worden. Verder is ook de stroomlijn verbeterd. De luchtweerstandscoëfficiënt is serieus gedaald van 0,27 naar 0,25, zonder dat het direct in het oog springt. De wielen zijn aerodynamischer vormgegeven, net als de bodem van de auto. De grille zit nu voor een groot deel dicht. Dat scheelt in de luchtweerstand onder de kap. Verder zijn de naden tussen de motorkap en de koplampen afgedicht en is het onderstel 15 millimeter verlaagd, waardoor het frontale oppervlak van de auto afneemt.
Twaalf procent zuiniger
In de aandrijflijn worden lagers met minder wrijving toegepast, net als een efficiëntere achteras met 'n langere overbrenging. Verder wordt de hydraulische pomp van de stuurbekrachtiging via een klep buitenspel gezet wanneer er geen bekrachtiging nodig is. Alles bij elkaar is er dus wel het nodige veranderd. De C 180 Kompressor BlueEfficiency
verbruikt volgens de fabriek 6,5 liter per 100 km, een besparing van 0,9 liter ofwel twaalf procent. De CO2-uitstoot bedraagt 156 gram per kilometer en de auto is goed voor energielabel is B. Dat we met een aangepaste variant te maken hebben, valt niet op wanneer we instappen. Pas tijdens het rijden merken we het hier en daar. De benzinemotor klinkt iets rauwer dan anders, iets meer dieselachtig. Het grootste verschil zit in de transmissie. De versnellingen zijn ongekend lang en in eerste instantie denk je dan ook dat je vrij lang in de verschillende verzetten moet blijven 'hangen', maar dat wordt door de schakelindicator in het instrumentarium tegengesproken. Wanneer we de adviezen opvolgen, schakelen we bij snelheden die we normaliter associëren met enkele versnellingen lager. Wanneer je bedenkt dat het 'zestienhonderdje' iets boven stationair toerental een auto van bijna anderhalve ton moet versnellen, dan kunnen we alleen maar bewondering hebben voor de techniek.
Zo zuinig als de fabriek opgeeft, hebben wij niet met de C 180 gereden. Inclusief alle acceleratiemetingen realiseerden we een brandstofverbruik van 1:11,7, niks mis mee. En dat is nog zonder een start-stopsysteem, zoals concurrent BMW dat in z'n Efficient Dynamics-modellen toepast.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | C 180 BlueEFFICIENCY |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 35.561 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.597 cc |
Maximaal vermogen | 115 kW / 156 pk bij 5.200 tpm |
Maximaal koppel | 230 Nm bij 2.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.581 mm / 1.770 mm / 1.432 mm |
Wielbasis | 2.760 mm |
Massa leeg | 1.365 kg |
Laadvermogen | 585 kg |
Banden | 195/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,8 s (fabrieksopgave: 9,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,2 s / 8,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,1 s / 14,3 s |
Brandstofverbruik | 6,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 156 g/km |
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.