Test: Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (2014)

B- lektrisch

Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive
Mercedes-Benz B-Klasse Electric DriveMercedes-Benz B-Klasse Electric DriveMercedes-Benz B-Klasse Electric DriveMercedes-Benz B-Klasse Electric DriveMercedes-Benz B-Klasse Electric DriveMercedes-Benz B-Klasse Electric DriveMercedes-Benz B-Klasse Electric DriveMercedes-Benz B-Klasse Electric DriveMercedes-Benz B-Klasse Electric Drive
AutoWeek 21 2014
AutoWeek 21 2014

Je leest het in AutoWeek 21 2014

Met de aandrijflijn uit de Tesla Model S maakte Mercedes-Benz de B-klasse elektrisch. Hij is lekker ruim gebleven en met een volle batterijlading komt hij 200 kilometer ver. Begin volgend jaar is hij in Nederland te koop.

Elektrische auto's werden de afgelopen jaren vooral gekocht door bedrijven en overheidsorganisaties die hun duurzame beleid wilden etaleren. Dat gaat ze met de Mercedes B-klasse Electric Drive niet lukken. Hij is vanbuiten niet van een gewone B-klasse met benzine- of dieselmotor te onderscheiden, en daar heeft de fabrikant bewust voor gekozen: "We hebben uitgebreid onderzoek gedaan bij potentiële klanten voor een elektrische Mercedes. Ze zeiden: "Maak er alsjeblieft geen ruimteschip van."

Na pioniers als de Nissan Leaf, Renault Zoe en BMW i3 lijkt nu het tijdperk aangebroken voor minder opzichtige elektrische auto's als de VW E-Golf en de Mercedes-Benz B-klasse. Minder origineel en dus behoorlijk anoniem, omdat niet iedereen de behoefte heeft om aandacht te trekken. Deze B-klasse maakt duidelijk dat Mercedes bij het elektrisch rijden een heel andere richting kiest dan BMW. Dat merk wil met de extravagante vormgeving van de i3 laten zien dat elektrisch rijden de wereld verandert. De B-klasse gaat daarentegen volstrekt anoniem over de weg. Pas als van achter het tankklepje geen tankdop, maar stopcontact tevoorschijn komt, weet je hoe laat het is.

Inkoop bij Tesla

Natuurlijk kun je Mercedes verwijten dat het zich er makkelijk vanaf heeft gemaakt. Het heeft immers gewoon een bestaand model genomen, de elektromotor en batterijen bij Tesla ingekocht en klaar was kees. Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz heeft nog steeds een aandeel in Tesla dus de deal was snel gemaakt. Terwijl BMW zich in allerhande bochten heeft gewrongen en veel heeft geïnvesteerd om de i3 in elk opzicht vernieuwend te maken. Bijvoorbeeld door een peperdure koolstofvezel carrosserie toe te passen om gewicht te besparen. Maar voor de koper telt natuurlijk vooral het eindresultaat. En dan blijkt dat de i3 ondanks alle inspanningen weinig meer te bieden heeft dan deze Mercedes. De BMW trekt 0,7 seconden sneller op van 0 naar 100 km/h. Maar de Benz hoeft zich met 7,9 seconden beslist niet te schamen. Omdat de firma Mercedes-Benz niet het complete batterijenpakket uit de Model S heeft overgenomen, blijft de reikwijdte van de B-klasse beperkt tot 200 kilometer en haalt hij niet de ruim 400 kilometer waarmee de Model S zich onderscheidt. 200 kilometer is echter nog altijd veel vergeleken met de i3, die niet verder weet te komen dan 160 kilometer. En wat Tesla betreft: zo'n Model S kost ruim tweemaal zo veel als de B-klasse. En je mag geen appels met peren vergelijken. De B-klasse Electric Drive, die nog deze zomer voor 41.500 dollar in de Amerikaanse showrooms staat, zal straks in Nederland namelijk rond de ¤ 35.000 kosten. De Mercedes gaat dus óók de strijd aan met auto's als de Volkswagen E-Golf en Nissan Leaf. Doordat BMW en Mercedes-Benz de enige premiummerken zijn met een volledig elektrische auto in deze prijsklasse, dringt toch met name de vergelijking met de i3 zich op. De Mercedes blijkt aanzienlijk ruimer. In tegenstelling tot de vierpersoons i3 biedt hij ruimschoots plaats aan vijf volwassenen. De bagageruimte in de BMW is krap, terwijl de 501 liter grote kofferbak van de B-klasse nog niet één liter hoefde in te leveren bij zijn transformatie tot elektrische auto. Je kunt bovendien nog steeds de achterbank omklappen, waarna een riante laadruimte van 1.456 liter ontstaat. De B-klasse moet slechts beenruimte achterin inleveren om plaats te bieden aan het batterijenpakket. De vloer is daar iets hoger dan in de gewone versie, waardoor je enigszins met opgetrokken benen zit als je wat langer van lijf en leden bent. Voorin heeft de zit boven op het batterijenpakket juist een voordeel. De zitting van de voorstoelen bevindt zich daardoor hoger boven de wagenvloer, veel hoger ook dan in de i3, en dit leidt tot een heel prettige zithouding. Verder biedt deze Mercedes prima veercomfort en de fijne wegligging die we van de gewone B-klasse gewend zijn. Slechts in snel genomen bochten verraadt het onderstel van de Electric Drive soms dat het batterijenpakket hem zo'n 200 kilogram zwaarder maakt. Bij andere elektrische auto's hoor je vaak de elektromotor op de achtergrond, maar in deze Mercedes blijft het onder vrijwel alle omstandigheden spookachtig stil. Tegelijkertijd maakt de kracht van de motor 'm lekker snel, ook bij een inhaalmanoeuvre. De elektromotor levert 177 pk en een riant koppel van 340 Nm. Zijn trekkracht is al vanaf het moment dat je het 'gaspedaal' aanraakt formidabel. Vanuit stilstand wil de auto graag sportief optrekken. Het is daarom jammer dat er algauw een flinke wielspin optreedt. Als je het stroompedaal loslaat, remt de auto gevoelsmatig minder sterk af dan een BMW i3 en dat maakt de Benz prettiger om mee te rijden. De komst van de B-klasse Electric Drive naar Europa wordt gecombineerd met een facelift van dit model, waarbij ook het inmiddels vier jaar oude infotainment een grondige update krijgt. In veel opzichten is deze B één van de aantrekkelijkste elektrische auto's van dit moment. Hij is net zo ruim als de versies met verbrandingsmotor en hij levert ook aan weggedrag niet of nauwelijks in. De indrukwekkende stilte aan bord en de verrassend soepele en krachtige elektromotor vormen de kers op de taart. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het gemak van thuis voor de deur stroom 'tanken'.

Actieradiusprobleem

Gaat deze elektrische auto daarmee voor een doorbraak zorgen? Hoogstwaarschijnlijk niet. De Mercedes. Het belangrijkste nadeel blijft dat je ook met deze elektrische auto niet verder komt dan zo'n 200 kilometer. Deze B-klasse kan evenmin als alle andere elektrische auto's de angst wegnemen dat je met lege batterijen in de polder strandt. Had Mercedes het volledige batterijenpakket uit de Tesla Model S overgenomen, dan was de B ruim 400 kilometer ver gekomen, waarmee het actieradiusprobleem grotendeels zou zijn opgelost. De prijs was dan echter zo hoog geworden dat bijna niemand bereid zou zijn de Mercedes te kopen. Bovendien leidt het extra gewicht van een groter batterijenpakket tot een minder prettig weggedrag. ■

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz B-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum