Mercedes-Benz 560 SEC (1987) - Klokje Rond Klassiek

Kostbaar erfstuk

80 reacties

Video

Bernhard Holtrop groeide min of meer op met de S-klasse en deze 560 SEC is de laatste die zijn vader reed, tot diens overlijden in 2017. Een Mercedes met een sterke emotionele lading dus, maar ook een die hij tot op de dag van vandaag vrijwel dagelijks gebruikt. De teller nadert het half miljoen en dankzij een aantal stevige financiële injecties leeft de SEC voort.

We gaan even terug in de tijd, naar 1987, het jaar waarin deze 560 SEC werd afgeleverd. In die tijd het absolute topmodel van Mercedes-Benz, het duurste wat je kon kopen. Had je voor die 242.000 gulden (zonder opties) liever twee auto’s in de garage? Dat kon en dan had je nog altijd een stel toppers. Zoals een Porsche 911 Carrera Coupé en een Mercedes 300 SE. Of een BMW M3 en M5. Het illustreert vooral heel goed hoe onvoorstelbaar duur de 560 SEC was. Voor minder geld had je een huis, iets wat je vandaag de dag niet meer kunt zeggen van een nieuwe S-klasse, die €134.000 kost. “Mijn vader woonde in Duitsland, daar zijn auto’s al minder prijzig dan in Nederland”, vertelt Bernhard Holtrop. “De 560 kocht hij in 1992, de nieuwprijs bedroeg ooit ongeveer 136.000 Duitse Mark, hij betaalde bijna een ton minder.” Bernhard kan zich de ritten als kind in de W116 S-klasse nog goed herinneren. “Mijn vader kwam mij dan ophalen voor een weekend of een vakantie. Zo was elk weerzien met hem een dubbel feest. De eerste W116 was een 280, daarna een 350 SEL, dat is een verlengde. De opvolger werd een 500 SEC, zijn eerste coupé.”

Toen de 560 kwam, was Bernhard inmiddels volwassen en kon hij zelf naar Duitsland rijden. “Ik was heel erg onder de indruk van die auto, dat weet ik nog goed. Mijn vader heeft er 25 jaar mee gereden, in 2017 stond er 367.000 km op de klok. Je begrijpt dat het een enorm emotioneel moment was, toen ik de auto dat jaar ophaalde. Enerzijds was ik heel blij dat ik hem in handen kreeg, anderzijds is er het gemis.” Alle documentatie was er nog bij, zelfs de eerste aankoopfactuur en de onderhoudshistorie. Zo zag Bernhard dat er in 1997 een katalysator was gemonteerd, wat toen vijfduizend Mark kostte en een beetje korting op de motorrijtuigenbelasting opleverde. “Maar ik vernam al snel dat er wel de nodige verbeterpunten waren.”

Schuifdak gerepareerd

Omdat van meet af aan vast stond dat de SEC nooit meer uit huize Holtrop zou verdwijnen, zijn eerst de carrosserie en de onderkant goed aangepakt. Want het mag dan ooit de duurste Mercedes zijn geweest, daar houdt roest geen rekening mee. Het herstel van de carrosserie bracht het nodige laswerk met zich mee, er is veel nieuw plaatwerk gebruikt. Verder zijn er zo veel mogelijk nieuwe rubbers gemonteerd en zijn de wielen van een nieuwe laklaag voorzien. Inmiddels staat de coupé op een iets groter wiel, in de maat 16 inch. Door de lagere ET-waarde steken die aan de voorkant jammer genoeg net iets te ver uit.

Een andere aanpassing is het verlagen van de voorwielophanging, want naar Bernhards smaak stond de voorkant iets te hoog. “Alles bij elkaar bleek de restauratie van de koets een iets grotere klus dan gedacht, maar ik wilde alles weer in topstaat hebben. Zo mooi als nieuw zal hij nooit meer zijn, maar ik ben heel tevreden met het resultaat.”

Een grotere uitdaging vormt zijns inziens het interieur. “Er zit van die mooie, blauwe velours bekleding op de stoelen en die is sommige plekken echt totaal versleten. Polster 972 Velours Blau heet het. Dan wil ik meteen het houtwerk laten aanpakken, dat kan wel een nieuwe laklaag gebruiken.” Een andere, lastige klus was het repareren van het schuifdak. “Maar als het erin zit, moet het ook werken. Ik heb dat zelf gedaan en daar zijn heel wat uurtjes in gaan zitten. Dankzij wat video’s en nieuwe onderdelen werkt alles weer naar behoren.” Op de achteras heeft deze Mercedes schokdempers met niveauregeling en ook die waren kapot. “Ze zijn gelukkig nog nieuw leverbaar, zij het voor €700 per stuk. Vrijwel alle slijtdelen aan het onderstel zijn vernieuwd en er hangt tijdelijk een andere differentieel onder waardoor het ABS niet werkt. Uiteraard ga ik dat zo snel mogelijk in orde maken.”

Witte rook

In de werkplaats is het even schrikken, nadat de 560 op de brug is gezet. Er komt aardig wat olie uit de transmissie. Die blijkt Bernhard zelf te hebben gereviseerd, en voor dat feit maken wij een diepe buiging. “Afgelopen winter heb ik de bak eronder vandaan gehaald om te reviseren, hij schakelde niet fijn meer. Om mij goed voor te bereiden, heb ik talloze video’s op YouTube gekeken, daarna durfde ik het avontuur wel aan. Ik heb zelfs een hefbrug gekocht om deze klus uit te voeren.” Uiteindelijk had Bernhard de transmissie weer in elkaar, geen onderdelen over en bij de eerste proefrit kon hij opgelucht ademhalen: de bak schakelde weer als vanouds.

De motor heeft Bernhard anderhalf jaar geleden al aangepakt. “Nieuwe koppakkingen, de koppen laten reviseren, alle rubbers en slangen nieuw en veel oliekeerringen vervangen. Naderhand beng ik nog naar een specialist geweest om echt de puntjes op de i te laten zetten, wat afstelwerk betreft.” Bernhard weet inmiddels wat de boosdoener van de olielekkage was. “Ik was onderweg naar München en heb eens stevig doorgereden. Op een gegeven moment zag ik een witte wolk achter me. Ik wist zeker dat het rook was en geen condens zoals je bij vliegtuigen ziet. Zo snel ging ik nu ook weer niet! Enfin, meteen naar een Mercedes-garage waar toevallig een 1985 SL stond van de eigenaar. Oorzaak van alle ellende bleek een overdrukventiel te zijn. Er zat te veel olie in de bak en dan loost hij wat druppels. Bij zeer hoge temperatuur gaat het lozen wat vlotter. De garage heeft er wat olie uitgehaald en ik kon weer knallen zonder verdere lekkage.”

Bernhard gebruikt de Mercedes tijdelijk als dagelijkse auto, de kilometers vliegen erop en dat heeft een keerzijde: hij tankt soms voor € 1.700 per maand. “Binnenkort kan ik mijn nieuwe elektrische auto ophalen, dan kan de oude 560 het wat rustiger aan doen. Tot in lengte van dagen.”

Eigenaar Mercedes-Benz 560 SEC

Naam Bernhard Holtrop
Bouwjaar 1970
Beroep Freelance sales- en projectmanager
Eerste auto Ronde Honda Civic 4e generatie
Droomauto BMW Z8 en Honda NSX

Onderhoudshistorie

De onderkant is op diverse gebieden aangepakt, daarna is de Benz grotendeels gedemonteerd. Bernhard heeft hem geheel laten spuiten en uiteenlopend laswerk laten uitvoeren, terwijl spatschermen en rubbers zijn vervangen. In de loop der tijd zijn veren, schokdempers en ophanging vervangen, en is een gedeeltelijke motorrevisie uitgevoerd (nokkenassen, klepstoters, ketting, kettinggeleiders, rubbers etc). Bernhard probeert alles zelf te doen en heeft onlangs zelf de versnellingsbak gereviseerd. Dit is goed verlopen, op twee kleine lekken na. De bak schakelt weer als nieuw en de lekkage is verholpen.

De mening van Carrec Technocenter

Dennis Koldewijn: “Als je in 1987 een 560 SEC kon kopen, dan was je iemand. De nieuwprijs was in guldens ruim een ton hoger dan de gemiddelde huizenprijs. Voor al die guldens kreeg je het beste wat Mercedes-Benz te bieden had, verpakt in een geslaagde, sportieve coupé-jas. Deze SEC heeft al veel aandacht gehad om hem zowel technisch als uiterlijk netjes te houden, daardoor ziet de auto er na zoveel jaar en kilometers nog goed uit. De techniek werkt goed maar is wel wat incontinent, er zijn enkele flinke olielekkages die aandacht vragen.”

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model 560 SEC
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 113.885

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 5.547 cc
Maximaal vermogen 178 kW / 242 pk bij 4.800 tpm
Maximaal koppel 390 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 4.935 mm / 1.828 mm / 1.412 mm
Wielbasis 2.845 mm
Massa leeg 1.760 kg
Laadvermogen 460 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden215/65VR15Prijzen
Topsnelheid 228 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,6 s
Brandstofverbruik

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (80) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum