Mercedes-Benz 190 2.0 - Op de Rollenbank

Een leven na de hype

48 reacties

Video
AutoWeek 39 2018
AutoWeek 39 2018

Je leest het in AutoWeek 39 2018

De Mercedes-Benz 190 heeft grillige jaren achter de rug. Enige tijd geleden reden ze bij bosjes rond, het liefst als diesel, als goedkoop en betrouwbaar vervoer. Maar toen veranderden de belastingregels voor auto's van deze leeftijd en dunde het aantal Baby-Benzen rap uit. Bastiaan Smeding rijdt nog altijd rond in zijn 190. Geen begeerlijke of zescilinder, maar een doodgewone 2.0 met een zeer bescheiden aantal pk's. Zijn die nog allemaal aanwezig?

“Is dit je weekendauto of zo?”, vraagt Ghisbert van Ginhoven als hij bezig is de bescheiden Benz op de rollenbank vast te snoeren. Een terechte opmerking: voor zijn 28 jaar ziet de 190 er schitterend uit. Maar niks hoor. Deze auto is het dagelijks vervoer van Bastiaan Smeding, die hem al elf jaar in zijn bezit heeft. Het zegt niet alleen iets over hoe goed hij voor zijn auto zorgt, maar ook over de bijna spreekwoordelijke kwaliteit van de 190. “Ik rijd er 15.000 kilometer per jaar mee. In totaal heeft hij er vandaag 367.832 kilometer op staan. Ik laat hem netjes volgens de voorschriften onderhouden. Elk jaar rijd ik er met een aantal vrienden mee naar de kerstmarkt in Duitsland. Dan haalt hij gewoon nog zijn topsnelheid.”

Het zijn allemaal tekenen dat de rollenbanktest wel positief gaat verlopen. “Ik ga uit van een verlies van 0,2 pk per jaar; dus als hij tien procent heeft verloren, neem ik er genoegen mee. Het is natuurlijk al een oude auto.” Voor Bastiaan is het niet meer dan logisch dat hij een Mercedes als deze rijdt. Mijn vader had vroeger ook dit soort auto’s. Hij heeft zelfs een W124 TD gehad. Daarmee gingen we op vakantie naar het zuiden. Het duurde soms wel even voordat we er de berg mee op waren”, lacht hij. In de afgelopen elf jaar heeft hij het komen en gaan van de 190-hype meegemaakt. “

Inmiddels val je met een 190 aardig op. Er zijn er opeens niet meer zo veel.” Geen behoefte aan een zescilinder? Want uiteindelijk vinden we dat de begeerlijkste 190. Bastiaan niet. “Mijn auto is in de eerste plaats een gebruiksvoorwerp; zo’n dikke uitvoering is meer een liefhebbersding. Die zou ik niet dagelijks durven gebruiken en bovendien: deze rijdt met zijn bescheiden motortje al 1 op 10.”

Dan de test: die is voorbij voordat we ’t weten. De Benz maakt zich helemaal nergens druk om en stoomt door naar iets over de 6.000 toeren per minuut, waarbij hij het maximale vermogen afgeeft. Dat is zes pk onder fabrieksopgave. Het enige wat je daarvan kunt zeggen, is dat het iets minder is. Maar mag dat bij een auto met bijna vier ton op de klok? We durven gerust te stellen dat de steeds zeldzamer wordende Mercedes van Bastiaan nog heel wat jaren op de Nederlandse wegen rond zal rijden. Wedden dat zo’n simpele 2.0 over een paar jaar een stuk zeldzamer is dan een zespitter? Eenvoudige uitvoeringen vallen wel eens vaker buiten het blikveld van liefhebbers.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (48) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.