Mercedes-Benz 190 E 1.8 (1993)

autoreview

Mercedes-Benz 190 E 1.8 (1993)
Mercedes-Benz 190 E 1.8 (1993)Mercedes-Benz 190 E 1.8 (1993)Mercedes-Benz 190 E 1.8 (1993)Mercedes-Benz 190 E 1.8 (1993)Mercedes-Benz 190 E 1.8 (1993)Mercedes-Benz 190 E 1.8 (1993)Mercedes-Benz 190 E 1.8 (1993)Mercedes-Benz 190 E 1.8 (1993)Mercedes-Benz 190 E 1.8 (1993)Mercedes-Benz 190 E 1.8 (1993)Mercedes-Benz 190 E 1.8 (1993)

Signalement

Uitvoering190 E 1.8
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf211.000 km
KM-stand laatst217.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een eerste kennismaking

  • 211.400 km

Voor meer comfort en een wat "degelijker werkomgeving" tegen deze 190 aangelopen. Hij ziet er keurig uit en is compleet roestvrij! Gekocht bij een Bovaggarage die niet bang is om een goede reputatie bij de buren vast te houden (zowat de hele buurt koopt daar).
De proefrit was een bijzondere ervaring. Je hoort de wind en wat aandrijfgeluiden, maar of je nu 80, 100, 120 of meer rijdt, merk je en hoor je niet! Een echte topklasse auto, al zie je natuurlijk wel dat hij in een ander tijdperk is ontworpen en gebouwd. Er zitten geen airbags in (dat had mijn Twingo ook niet), wel gordelspanners, geen ABS. Mercedes-Benz was wel in die jaren bezig met botsveiligheid, ook met de zgn. assymetrische botsingen waar huidige auto's standaard op worden getest. Verder is hij hoekig, van binnen en van buiten. Het ontwerp is een klassieke sedan, maar met zoveel bouwkwaliteit dat de klassiekerstatus voor veel 190'ers al begonnen is (voor 1987). De auto straat van binnen en van buiten kwaliteit uit met de hoofdletter K.

Na een keurige aflevering, met beurt apk en mooi gepoetst staat hij erbij als nieuw! Echt om door een ringetje te halen, zo netjes! Een compliment ook voor Hofsink & Nijland in Hardenberg die de auto hebben afgeleverd.

Nu ermee rijden. Een genot, maar niet zo vlot. Een stoplichtsprint zal ik er niet mee winnen. Hoeft ook niet, het is toch druk op de weg. Je leert ermee "onthaasten".

Opvallend is de luxe van bijvoorbeeld een bestuurdersstoel die je in hoogte en zithoek kan verstellen. Het stuur is niet verstelbaar, dat is meer van de laatste jaren. Toch vind je gauw een goede zit met meer dan genoeg ruimte voorin (ik ben 1,91 m). Achterpassagiers zijn er niet zo vaak, dus geen probleem voor mij. De stoelen zijn royaal en de hoofdsteun kan echt hoog.
Opvallend is ook de hoekige voorkant en natuurlijk de ster die prominent in beeld is. Het geeft een indruk dat je met een "slagschip" op stap bent. Het geeft ook een veilig en rustig gevoel als je onderweg bent.

Ik heb het geluk dat deze auto afgeleverd is met 5 versnellingen. De "5" is echt een ouderwetse overdrive die ervoor zorgt dat het toerental nog verder daalt. Heerlijk als je lange stukken moet rijden op de buitenwegen of de snelweg. De auto is al stil, maar het komt de rust en het comfort ten goede.

Comfort is sowieso de hoofdmoot in deze auto. Er zit niet veel gevoel in de besturing. Je zoeft over de weg. Ik weet dat de wegligging van dit model toonaangevend was in de jaren '80, dus dat zit wel goed. Door de achterwielaandrijving voel je ook niets in het stuur. Hij voelt zeker in bochten en helt nauwelijks over.

motorproblemen

  • 212.000 km

Vanaf het begin bleek de Benz erg traag in het optrekken. Na veel onderzoek blijkt dat er iets mis was in de elektronica van de motor. Diverse relaises en de temperatuursensor zijn vervangen. Het verbruik was ook hoog. Benieuwd of dat de komende tijd beter is.

Motor gerepareerd

  • 213.000 km

Na 6 weken bij de garage voor onderzoek te hebben gestaan kwam het probleem naar voren: de nokkenas was versleten. Ondertussen was de katalysator ook al vervangen en allerlei sensoren. Met de garage is een goede prijs afgesproken.
Nu rijdt hij weer rond zoals het moest zijn. Hij trekt als een lier door de versnellingen heen. Je kunt heel relaxed snel door de versnellingen. Maar je kunt ook in zijn drie van 40 naar 140 km/u doortrekken zonder dat hij een krimp geeft.
Helaas start hij niet makkelijk en de uitlaat is ook aan zijn eind. Maar dat doen wij over een tijdje wel weer. Het heeft nu even genoeg gekost.

wintervoorbereiding

  • 217.000 km

Na weer een paar maanden rond getoerd te hebben was het tijd om de Benz voor te bereiden op de winter. Een setje winterbanden gemonteerd en een wintercontrole laten doen. Het enige dat er aan mankeerde was dat de kentekenplaatverlichting niet meer werkte. Voor € 5 (inclusief arbeid en btw) zijn die vervangen.
Ik moet wel zeggen dat het starten moeizaam gaat. Bij een tweede startpoging is het tik en lopen. Dat moet bij de beurt in januari eens bekeken worden.
Een heel betrouwbare auto dus!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens