Mercedes-Benz 190 E 1.8 (1991)

autoreview

Mercedes-Benz 190 E 1.8 (1991)

Signalement

Uitvoering190 E 1.8
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf183.700 km
KM-stand laatst225.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geweldige deal

  • 183.700 km

JULI 2010:

De aankoop: Als 19 jarige student die op het punt staat naar het buitenland te vertrekken, wilde ik graag een auto kopen. Normaal gesproken ben ik een fan van alles wat VAG is, maar voor 2000 euro(mijn limiet voor mijn eerste auto) wilde ik geen Golf III kopen; die vond ik te gewoon.

In Hoogeveen zag ik deze 190 en na een proefrit heb ik direct besloten de auto te kopen. Hij was van de eerste eigenaar, met onderhoudsboekje, met nieuw ingebouwde radio cd-speler(met gesproken navigatie!) en had nog geen 184.000 km op de teller staan.

Eerste ervaring: Sindsdien ben ik verliefd geworden op deze auto. Het stuurgedrag zonder onderstuur(wat ik in de Passat nog wel eens meemaak), wat natuurlijk door de RWD komt; De directe reactie op het gaspedaal, het veilige remgedrag en het (voor een 19 jaar oude auto) ongeëvenaarde veercomfort. Het interieur ziet er nog als nieuw uit en de stoelen zitten nog perfect; dus geen doorgezeten stoelen! De enige luxe die deze auto aan boord heeft is stuurbekrachtiging en centrale deurvergrendeling. Wat er niet op zit, kan ook niet kapot.

De motor en versnellingsbak: Genoeg kracht, wanneer je een beetje toeren maakt en de bak schakelt als een zonnetje wanneer je eenmaal rijdt. Met de 4-versnellingsbak is het heerlijk schakellui rijden. 30 in z'n 3? Makkie. 130 in z'n 3? Ook mogelijk, alleen moedigt de motor wel aan om te schakelen naar 4. Zo'n bereik toont wel aan hoe lui je kunt schakelen.

Interieur: als bestuurder "lig" je iets meer in de auto, ook omdat je met je knieën geen contact met het grote stuurwiel wil maken(je voelt je wel een "captain on the ship" met zo'n groot wiel met een 3-spaaks ster erop). De eerste zitrij heeft genoeg ruimte.

Achter is het iets minder, maar nog steeds geen straf. Hier zal in 6 van de 8 gevallen ook niemand zitten... Achter de bank zit een rijkelijke first aid kit. Nog helemaal standaard.

De achterbak is ook vrij groot voor zo'n "kleine" Mercedes. In de achterbak passen 5 Duitse bierkratten, dus dat is ook niet mis. Een reservewiel is ook nog aanwezig.

Kosten: De kosten zijn iets minder gunstig, maar aan de andere kant; je hebt een investering gemaakt. Na 5 jaar kun je deze auto waarschijnlijk met winst verkopen. Volgend jaar kan de auto op de oldtimer verzekering, waarna de kosten een stuk draaglijker worden.

Het verbruik ligt tussen 1 op 10 en 11; wanneer je voor het eerst je eigen brandstof moet betalen, valt dat best tegen.

Exterieur: heerlijk tijdloos design wat ik prachtig vind. De lak is op een paar krasjes na nog heel netjes. In de voorbumper zit een gaatje, maar deze is afgeplakt met zwarte tape. Geen mens die het ziet. Roest valt ook niet te zien.

Problemen:
Steenslag op de voorruit. Hier ben ik pas later achter gekomen, na de koop. Helaas slechts WA verzekerd dus de ster moest gerepareerd worden bij KwikFit voor 59 euro's.

Opmerking:
In tegenstelling tot wat ik hierboven zeg: dit is geen automaat, maar een 4-bak handgeschakeld.

Nog even tevree

  • 185.500 km

OKTOBER 2010

Ik heb niks toe te voegen aan mijn eerste verslag; maar!

Sinds ik studeer in Duitsland en in het weekend weer naar Nederland rijd maak ik aardig wat kilometers. Hierbij komt een sterkte van de auto naar voren; het is gewoon een fijne reisauto!

Met mij rijden er vaak 3 Nederlanders mee; die ook graag in deze auto vertoeven. Ze betalen mij 5 euro per ritje; waardoor ik de benzinekosten er uit kan halen; aangezien men hier in Duitsland voor 1.35 een liter Super kan tanken; dat voelt goed!

Mijn verbruik is inmiddels richting de 11.3 km per liter gekomen, iets wat me positief verrast.

Nog steeds geen ouderdomskwalen en ik ben nog steeds even tevreden.

"Problemen":
Mijn antenne is onlangs vervangen voor 65 euro(incl. in- en uitbouw). De oude was vastgeroest en zat muurvast. Hij functioneerde nog wel; maar wilde hem laten vervangen. In de eerste plaats voor de winter(ik heb een condoom voor de auto; die zou niet passen met uitgeklapte antenne) en in de tweede plaats misschien wel voor het verbruik!

Winterperikelen?

  • 187.300 km

NOVEMBER 2010

De winter is ingevallen. Problemen voor de Mercedes? Neen! Omdat ik in Duitsland studeer moet ik wel aan de winterbanden; dus ik heb een paar mooie Vredestein Snowtracs gekocht. Wel duur; maar met RWD kun je beter safe than sorry zijn.

Dus na een nachtje stevige vorst ging ik met de "ademwolkjes" uit mijn mond en neus in de auto zitten; in de hoop dat er wat leven in brouwerij zou komen. Klik...start! Zo eenvoudig was het; geen gehik; gepruttel of overslaan.

De vooravond

  • 189.895 km

FEBRUARI 2011

Op de vooravond van de kleine beurt (190.000 km) is het een beetje billetjes knijpen. Ten eerste vanwege de kosten, maar ook vanwege een raar gekraak/geschuur bij het rechtervoorwiel wanneer deze veert of stuurt. Optisch valt er helemaal niks te zien, dus ik ben benieuwd wat dit gaat opleveren. Hopelijk iets kleins.

Mijn studie in Duitsland is voorlopig voorbij, maar de stage zit er nu aan te komen. De ijzer die nu nog in het vuur liggen zijn vooral in midden-Duitsland en Berlijn, dus ik heb hopelijk weer een mooie trip voor de boeg met de Merc.

Achteraf: het gekraak bleek een verrotte fuseekogel rechts (€175) en een los hitteschild (€50).

Los geht's!

  • 192.500 km

APRIL 2011

Sinds mijn nieuwe fuseekogel en mijn nieuwe hitteschild, mankeert er (zo voel ik het tenminste) helemaal niks meer aan mijn Benzo. Ik heb al 3x een tour van 550 KM achter de rug(van Groningen naar Berlijn) die de Merc zonder enige problemen heeft doorstaan. Je stapt fit weer uit de auto en kunt zo weer verder met iets anders na zo'n lange rit.

Wanneer de situatie het toeliet reed ik met 150 op de teller en dan lijkt de Nederlandse snelweg toch wel een beetje kinderachtig. 160 werd me iets te gek, omdat er dan een rare resonantie door de auto heenging. Ik ben ook bekend geworden met 3-baanswegen(sorry, ben slechts een beginner); wat een verademing!

Er was nog wel een kleine hobbel die ik moest overwinnen: E10 benzine. De tank was bijna leeg en ik ging op zoek naar een station in de buurt hier in Berlijn en kwam terecht bij een Aral pomp. Niks anders dan E10, dus ik dacht: bekijk het even, want ik had al horror-verhalen gehoord. Dus zoeken op internet: wil mijn 190 E10 drinken als het moet? De Duitse Mercedes website gaf uitkomst; het mocht voor deze 190E 1.8 U9. In de tank zit nu de eerste lading E10, zien hoe dat bevalt...

Berlijn is niet echt de meest autovriendelijke omgeving. Allereerst omdat ik in "slechts" Groningen heb leren autorijden, waar het allemaal nog vrij vriendelijk is, maar wel veel fietsers zijn. In Berlijn word je ongenadig afgestraft met hoorns en toeters als je iets doet wat de gemiddelde Berlijner niet goedkeurt. Ik ben er inmiddels aan gewend; het is een geweldige bron van rijervaring.

Wat ook minder vriendelijk was, is dat een Berliner "punk"(zo is het mij verteld) getracht heeft mijn Mercedes aan te randen middels de ster te verwijderen. Hij is niet geslaagd, maar de hele unit lag wel bijna helemaal los op de motorkap; met de veer volledig lam getrokken, gelukkig geen verdere beschadigingen aan het chroom eromheen, maar je voelt je flink vies als iemand anders aan je auto heeft gezeten. Uit voorzorg heb ik de ster eraf gehaald(zie foto's) zodat deze tenminste van mij blijft. 1 op de 5 Mercedessen heeft hier nog een ster, dus ik denk er voorlopig niet aan een nieuwe te kopen...het uitzicht is nu wel minder mooi: een onttroonde motorkap.

Het schoonhouden en "verzorgen" is ook wat moeilijker geworden, wat ook een beetje lastig is te accepteren. De groene "zanderige" neerslag van de laatste tijd(met dat mooie weer) blijft genadeloos plakken en zelfs een flinke regenbui helpt niet. Zelfs na de schoonmaakbeurt zat er na een kwartier alweer van die troep op. Ook vogelpoep is een issue, wat al een lelijke brandplek heeft veroorzaakt. Weer een les: wanneer die "shit" erop zit: directemundo verwijderen!

+++Update 16-6-2011+++
Hetgeen wat hier vaak gebeurt (in Berlijn zijn er gemiddeld 357 aanrijdingen per dag!) is mij net overkomen, ik heb een aanrijding gehad. Op 30 april reed ik uit mijn parkeerhaven uit en knalde vol op een instormende Audi A6 die uit het niets kwam (hij is nooit in mijn spiegels geweest), het bleek dat hij in de dooie, dooie hoek zat toen ik wegreed. Zelfs als ik over mijn schouder had gekeken, zat hij in een zijstraat waar hij in de B-stijl had gezeten. Dikke vette pech, mijn schuld en wat schade. Heel erg zuur natuurlijk, maar het is een tank vergeleken met huidige auto's. Niks rammelt, kraakt, geen afwijking, zelfs het knipperlicht werkt nog. Hij had een gescheurde bumper, een deuk in zijn "Kotflügel" en een mooie blauwe lakstreep over de hele zijkant van z'n overigens zwarte Audi.

Hij doet het weer

  • 196.040 km

OKTOBER 2011

Nadat mijn stageperiode erop zat was ik vastbesloten de auto te repareren. Stad en (Duits)land afgebeld voor een blauw voorscherm om de schade te herstellen, maar die had niemand meer. Uiteindelijk voor 600 euro een donorauto met kapotte koppeling gekocht. De opgaaf van Mercedes voor het herstellen van de schade was €475.

Auto zelf hersteld, voorscherm en knipperlicht vervangen en de wieldop overgezet. Nieuwe ster gekocht voor €17 en gelijk van de donor ook die ster eraf gehaald voor het geval dat.

Daarna de donor voor €425 verkocht. Kon hem zelf niet strippen vanwege tijd- en ruimtegebrek.

Niet alleen ziet de Mercedes er geweldig uit, rijden gaat ook nog steeds super. De afgelopen week 1600km gereden (Groningen-Berlijn-Dresden-Berlijn-Groningen) en dat alles zonder moeite. Nog wel even billengeknepen op de weg naar Berlijn toe.

Op 190km van Berlijn was er een file waarvan al het verkeer van 3-baans+vluchtstrook naar een afslag moest na een ongeval met een LKW. Het stond muurvast en mijn auto raakte haast oververhit. De auto aan de kant gezet en 1.5 uur stilgestaan om de auto te laten koelen. Later loste de file maar niet op en de olie kwam weer richting de 120 graden. Nu wist ik niet dat men de kachel vol moest open draaien om zo iets te laten koelen...

Ik was ook bang voor de accu, dus alle elektronica uitgezet...het was flink koud in de auto...

Desalniettemin: auto gerepareerd, ziet er super uit, loopt geweldig en het is een geweldige reisauto. 190 for the win!!

Autsj

  • 198.300 km

MAART 2012

Vorige maanden: nieuwe isolatie voor onder de motorkap gekocht (€55), de oude viel er in stukjes vanaf.

Eind februari weer voor de APK gegaan en helaas erg slecht nieuws gehad: hij is afgekeurd!

Problemen:
- lekke middendemper uitlaat
- remschijven achter verroest
- kentekenlampje stuk

Aandachtspunten:
- Fuseekogel links
- Schokdemper linksachter

Kosten om APK door te komen: €660
Totale kosten: €1205

Na veel wikken en wegen tenslotte alles doorgevoerd incl. grote beurt en dus bijna 1500 euro lichter. Pijn doet het wel, maar hij kan er nu voorlopig flink tegenaan!

Züruck in der Heimat!

  • 202.300 km

SEPTEMBER 2012

Tijdje geleden tot de laatste update, maar de Mercedes is er nog steeds. Die overleeft een nucleaire ramp nog. Nu ik definitief besloten heb in Berlijn te blijven, moet de auto naar Duits kenteken. Dat betekent ook dat DJ-DJ-73 (liefkozend Dee-Jay Dee-Jay) naar een Duits kenteken omgezet moet worden: B - XX 1111.

Dit is een heel proces. Hier even een turbo-beschrijving: Doe een AU en HU (abgasuntersuchung: emissieonderzoek en hauptuntersuchung: APK+)). Zoek een verzekering (pain in the *ss) en ga naar de registratie-autoriteit. Met de verzekering ben ik al een tijd aan het ouwehoeren, want die is veel te duur (1100 per jaar willen ze hebben!). De HU is geldig voor 2 jaar, dus dat scheelt weer. Nu moet dit wel bij de officiële kanalen (TüV of Dekra) want de Duitse Kwikfit (ATU) mogen geen buitenlandse auto's keuren.

Nu de status van de auto: loopt als een zonnetje. Na de dikke reparaties in begin 2012 mag dat ook wel. Onlangs complimenten van mijn vrienden gekregen dat dit zo'n fijne kar was om in te zitten, ook voor de lange afstand (ze hebben ook een trip Groningen-Berlijn erop zitten). De man van de Dekra prees de staat van de auto: ziet er allemaal prima uit! Vooral de assen zijn zo mooi (n.b. dat zijn de nieuwe fuseekogels van afgelopen 2 jaar).

Ondertussen de ster er weer afgejat in Juni, maar ik had nog 2 reserve. Een was de originele ster, waarvan de module stuk was gemaakt en eentje van mijn donor-auto. De module was dit keer nog heel, maar de replica-MB ster was wel afgebroken. (Neem geen replica's: deze begon na 1 jaar al te corroderen). Enigszins blij dat deze gejat was dus...nu zit er weer een originele op! Bovendien verhuisd naar een betere buurt, hopen dat deze ster het langer uithoudt. Een Mercedes zonder ster is als een vriendin zonder hoofd.

Klein probleem bij het tanken (2x gehad tot nu toe): pomp sloeg af, ik haalde het pistool eruit en de auto begon te kokhalzen en (overtollige?) gooide benzine eruit. Waarom weet ik niet! Dit heeft als gevolg dat ik voor benzine betaal die netjes via het afloopgootje wegloopt en op de straat belandt en dat de brandstofmeter nu flink naast de echte waarde zit.

Daarbij het probleem is dat de auto veel stilstaat, omdat je simpelweg geen auto nodig hebt in Berlijn...maar..ik houd van deze auto...

Hij gaat NIET weg!

Update Oktober 2012: De auto staat nu op Duits kenteken: B PZ 1990. Vaarwel tegen DJ-DJ-73 (ik heb de platen gelukkig wel kunnen behouden, emotionele waarde ;))

Een half-jaar Duitser

  • 209.000 km

MEI 2013

De Mercedes met Duitse bijnaam "Der Panzer" (de tank); gegeven door mijn collega's; staat nu meer dan een half jaar op Duits kenteken. Een kleine update.

De centrale deurvergrendeling heeft de geest gegeven. Ik heb de achterbank er al uit gehaald om te kijken naar de pomp, maar die werkt nog prima. Het probleem zit dus waarschijnlijk in de slangetjes, echter moet ik hier wat tijd voor nemen; voorlopig gaat het dus old-school stuk voor stuk op slot door op de pinnetjes te drukken.

De Mercedes moterkap-ster houdt het nu al 2 maanden vol in het door Mercedes-kapitalistisch-hatende geinfiltreerde Berlijn. Inmiddels weer verhuisd naar een buurt waar de Sterren grotendeels intact zijn.

De auto zelf doet het goed, ook na een wintersport trip in december. Hij had alleen wat olie nodig, waarbij ik per ongeluk 15w40 erin had gegooid (diesel-olie), maar voor "Der Panzer" lijkt het gelukkig geen verschil te maken; nu maar over naar de 5w40!

Nu eindelijk kan ik de auto ook voor woon-werkverkeer gebruiken, nu ik een parkeervergunning heb en het openbaar vervoer weer duurder wordt.

In het kort: hij doet het gewoon nog en ik tuf lekker door!

De nodige probleempjes

  • 210.700 km

JULI 2013

Niks aan de hand zou je denken. Auto mooi gepoetst, klaar voor een ritje naar Nederland. Tijdens deze rit zou hij over de 210k gaan, dus direct maar een afspraak gemaakt bij de garage voor een kleine beurt, no big deal.

"Zo meneer, zullen we even overleggen", zegt de medewerker. Dat voorspelt weinig goeds...

Dus, daar gaan we dan:
- Remblokken/schijven voor versleten
- Hardy schijf uitgeslagen
- Versnellingsbak steun zit speling op
- Stabilisatorstang rubbers droogtescheuren
- Stuurwielschokdemper lekt
- Remleidingen achter moeten worden vernieuwd
- Ruitenwisserblad en arm hebben vervanging nodig
- Olievuldop lekt

Inclusief beurt, zou de rekening op 1100 euro komen. Niet alles was voorradig, dus ik kon alleen de remleidingen, de ruitenwisser en de beurt laten doorvoeren, wat op 370eu kwam. Dat heb ik gedaan.

Later teruggereden naar Berlijn, maar tot overmaat van ramp sloeg de snelheidsmeter af bij 40km/u en de motor viel uit bij afremmen op de motor. Nader onderzoek wees uit dat dit de "Tachowelle" was. Vervanging hiervan kostte 300 euro. Dikke vinger MB! Ik heb hier zelf 3 minuten gesleuteld, ding vastgedraaid en hij deed het weer zonder problemen.

De prijsopgaaf in hier Berlijn bij MB voor de overige zaken kwam neer op dik 800 euro (duurder dan in NL dus!). Als ik mijn salaris weer beur, gaat ie voor de "ersatzteile" naar Mercedes-Benz, want het is nou eenmaal "Das beste oder nichts".

++UPDATE 28 AUGUSTUS 2013++
Het frapante is echter dat voor de overige dingen Mercedes Duitsland het niet nodig vond dingen te vervangen (zoals de remschijven; die nog "op 50 a 60% zitten". De stabilisatorrubbertjes moest wat WD40 op; de stuurschokdemper had acceptabele waarden en de hardyschijf was ook nog niet af, de monteur zei: "Als het mijn auto was, zou ik hem laten zitten".

Echter zat er wel speling op het rechtervoorwiel en was een steun voor de uitlaat volledig doorgeroest. Deze dingen zijn aangepakt en uiteindelijk was ik "slechts" €400 kwijt.

Een jaar verder

  • 219.300 km

SEPTEMBER 2014

We zijn een jaar verder en er hebben zich de nodige dingen veranderd:

- Versleten; Nieuwe banden (250 eu)
- Uitgeslagen; Nieuwe hardyschijf
- Versleten/Lek; Nieuwe stuurdemper
- Versleten; Nieuwe remmen+schijven achter
- Grote beurt (220k)
- Kapot; Nieuwe verdeler (liep nog maar op 3 cylinders)
- Kapot; Nieuwe trekveer (€0,79 dames en heren!)
- Nieuwe AU+HU ((€88) Duitse APK+Groene Sticker, hij mag tot augustus 2016 lekker doortuffen!)

Het hele verhaal bij elkaar hebben er wel voor gezorgd dat ik zo'n 1000 euro lichter ben, maar hij rijdt weer lekker gezond.

Problemen die er nog zijn:
- Centrale deurvergrendling is nog steeds kapot
- Het tweedehands voorscherm die ik in 2011 vervangen heb begint nu te roesten (gelukkig als enige deel van de auto); ben op zoek naar een vervanger (ik hou niet van roest)
- "Tachowelle" gaat naar verloop van tijd elke keer wat losjes zitten, wat er toe leidt dat de snelheidsmeter soms erg op en neer springt (kwestie van aandraaien)

Kort gezegd: niet veel vuil aan de lucht op het moment!

OKTOBER 2014
Na een bezoekje in Nederland is bij het wegrijden bij de supermarkt (lelijk steile afrit) een vreselijke knal te horen geweest (echt een stalen knal). Mijn vermoeden was (auto was vol beladen) dat de uitlaat op de afrit van de stoep was geknald. Direct gestopt en gegeken maar er viel niets te zien, hij reed normaal. Daarna, lekker naar Berlijn getuft (570km) waarbij het opviel dat in snelle, scherpe bochten naar links er een geluid was te horen bij het linker voorwiel. Bij nadere inspectie zag ik dat een steunbalkje van de stabilisatorstang doormidden was gebroken. Ik zou voor een weekend weggaan, dus direct de auto naar Mercedes gebracht, die meer slecht nieuws te melden had: de stuurstang was volledig uitgeslagen!

De steunbalk en de stuurstang zijn vervangen voor een 500 Euri (auw!), maar ik ben allang blij dat er niks geks gebeurd is tijdens mijn rit naar huis! Bijkomend voordeel is dat voor de 1e keer in mijn bezit het stuur ook recht staat, wanneer de wielen recht staan.

Verder nu een tweedehands voorscherm op de kop getikt, ik heb hem nog niet in de handen gehad, maar ben van plan ik het weekend te gaan sleutelen :)

JANUARI 2015
Auto liep weer lekker totdat de uitlaat begon te rammelen. De achterdemper was afgebroken en hing losjes aan elkaar. Oorzaak is ofwel de knal bij de Albert Heijn in oktober of te ver inparkeren bij mijn huis (de straat loopt af als je achterin inparkeert en de stoep is erg hoog; als je te ver rijdt zal de achterkant van de auto op de stoep liggen). Lang verhaal kort: nieuwe achterdemper: 218 Euro.

In November heb ik mijn voorscherm uitgewisseld en de auto is weer roestvrij.

Momenteel vallen de kosten voor de benzine heel erg mee, aangezien ik als eigenaar van een auto nog nooit zo goedkoop heb kunnen tanken (Berlijn heeft prijzen onder de 1.25 voor een liter Euro95 op dit moment), dus dat is wel gunstig. Nadelig is dan weer het verbruik in de stad die eerder richting 1 op 7 gaat.

Ik rij nog met plezier al zal ik moeten concluderen dat als ik nog een student was geweest ik deze auto allang niet meer had kunnen betalen (in ieder geval niet in deze staat).

Over en sluiten

  • 225.000 km

OKTOBER 2015
Om maar met de deur in huis te vallen: de auto is economisch total loss. Waarom?

Het jaar begon zeer goed en na acht maanden was ik in augustus van mening dat de Benz wel opnieuw een grote beurt verdiende (ook al stond een kleintje voor de deur). Deze bracht echter een heleboel ellende met zich mee, alhoewel de auto an sich echt goed voelde. Een opsomming:

- Remvloeistof kan niet vervangen worden (ontluchters vastgeroest)
- Weer een marter; twee cylinderkabels aangeknaagd
- Aandrijfriem poreus
- Wiellagers met teveel speling
- Stuurhuis teveel speling
- Olielekkage (meer dan zweet)
- Bouten aan de vooras versleten
- Rubbers achteras poreus
- Rem- en blandstofleidingen verroest

Al met al zal deze grap richting de 1000 Euro gaan en ik wilde me aan de regel houden om bij Mercedes in de service te blijven. Dit zette mij aan het denken...wil ik dit wel?

Omdat de auto nog reed, ben ik een maand verder gereden om er nog eens goed over na te denken. Mijn vriendin en ik staan juist op het punt te gaan verhuizen naar een apartement en we hebben niks (geen keuken, geen meubels etc.). Dit gaat veel geld kosten en om maar even duizend euro tegen een 24 jaar oude kar te gooien zo vlak voor de winter...ik had tijd nodig.

De tijd nam de beslissing voor mij, aangezien opeens het lampje van de koelvloeistof ging branden. Ik gaf de schuld aan Mercedes, dat ze misschien bij de beurt een fout hadden gemaakt.

Een snelle diagnose gaf echter aan dat er een stukje van de waterpomp is afgebroken en deze nu vloeistof lekt. Reparatie? 488 Euro met 20% klantenvoordeel! Ik heb samen met de monteur naast de auto gestaan en hij waarschuwde zelfs dat als ik voor deze reparatie zou gaan hij binnen een half jaar een volgende reparatie zag aankomen; aangezien er wel erg veel roest op het spruitstuk zat. De auto rijdt nog, maar alleen als je er constant vloeistof bijgooit. Na 3 dagen is de situatie weer penibel en stijgt de temperatuur rap.

Als gevolg staat de auto praktisch gezien een maand lang stil en ik heb inmiddels een laatste rustplaats voor de Benz gevonden.

Met wat hulp van mijn vader kon ik de aanbetaling lenen om een nieuwe Mazda 2 te kopen hier in Duitsland. SkyActiv 1.5 115 Pk met letterlijk alles erop en eraan. Waarom opeens een Mazda? Ik ben klaar met het gezeur om van garage naar garage te hobbelen. Ik wil een betrouwbare auto, voor een mooi prijsje en mooi uiterlijk. De Benz heb ik ingeruild in ruil voor geintegreerde navigatie, winterbanden en een mattenset voor in de auto. De Mazda dealer doet de rest. Ik ben er klaar mee. Ik ben benieuwd wat de gemiddelde lezer hier op te zeggen heeft ;)

Voordat ik echt op zoek ging wilde ik misschien wel een VW hebben (ben er mee opgegroeid), maar sinds het schandaal wil ik niks meer met VW te maken hebben.



Nu een samenvatting van 5 jaar toeren in de Mercedes-Benz 190E 1.8 met 109 PK.

Deze auto heeft mij als 19 jarige als een koning laten voelen met de ster op de kap. De auto overtuigde met comfort (ook op lange afstand), een zeer soepele 4-bak (lekker lui), zeer ruim voor 2 personen en de af-en-toe-road-trip-gast. De auto vertoonde veilig en voorspelbaar rijgedrag, zelfs in winterse omstandigheden en deed niet onder voor de grotere, nieuwere auto's in mijn familie (opa heeft Skoda Octavia, pa heeft een Passat, oom heeft een C-KLasse). Praktische nadelen waren toch wel de missende airconditioning.

Niet alleen deed de auto wat hij deed, hij heeft mij ook op plekken gebracht die je zonder auto niet had kunnen bereiken en het toch een beetje speciaal maakt. Lange ritten van Groningen - Berlijn - Dresden deed hij met gemak. Uitstapjes naar de Oostzee, de Alpen en Polen draaide de Benz zijn hand ook niet voor om. Al met al was het toch een fijnere kar op de lange afstand dat in het hectische Berlijn. De auto nodigt uit om te cruisen, niet om opgejut betoeterd te worden door de verlaagde BMW 3 serie achter je uit de jaren 90. Het verbruik in de stad viel ook tegen (1 op 7) tegen 1 op 12 op de Autobahn.

Qua betrouwbaarheid heeft de auto me nooit laten staan aan de kant van de weg. Toch heb ik het gevoel gehad dat ik enigszins pech heb gehad. Iemand in de commentaren wijst op achterstallig onderhoud, maar dit wil ik ten strengste tegenspreken. Ik heb zodra er wat was, altijd reparaties en beurten aangehouden. Ik weet echter niet of de eerste eigenaar dit de volle 18 jaar lang gedaan heeft. Bij aankoop voelde het echter wel zo. De carroserie ziet er nog altijd piekfijn uit (geen roest), helaas is het onderhuids een ander verhaal...

Al met al heb ik het volgende aan de auto vervangen (van wat ik me kan herinneren):
- Antenne
- 2 Fuseekogels
- 2 Dempers
- Remblokken en schijven voor en achter
- Hardyschijf
- Uitlaat midden en einddemper
- 2 remlichtjes
- Hitteschild
- 3x Mercedes-ster
- 2x Spatbord linksvoor (zie ongelukje)
- 1x knipperlicht linksvoor
- Stabilisatorstang
- Meerdere rubbers
- 4 Zomerbanden
- Trekveer
- Stuurdemper
- Steun versnellingsbak
- Steun stabilisatorstang
- Verdeler
- ...

Dit komt neer op denk ik zo 3 to 3,5 keer de aanschafsprijs (1950) van de auto in 2010 . Goedkoop was het niet, maar liefde mag een prijs hebben.

Mijn lieve 190. Het ga je goed. Bedankt :)

PS: Als laatste aandenken ga ik de Mercedes-ster vanaf slopen voor mijn herinnering aan het beesie. En een review van de nieuwe Mazda 2 wordt natuurlijk ook niet vergeten.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens