Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond
'De ritten naar Polen hebben hem gered'
74 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Doorgaans vliegen bij Klokje Rond de torenhoge kilometerstanden je om de oren. Deze week is de stand allesbehalve bijzonder. Maar de auto is dat wel. Want een rotatiemotor van de Mazda RX-8 geeft toch doorgaans bij 100.000 kilometer de geest? Nee dus. Het hangt ervan af hoe je hem gebruikt.
Hoewel Ger Peereboom beseft dat hij met zijn auto geen records gaat breken wat betreft de kilometerstand in Klokje Rond, meldt hij toch zijn RX-8 aan. “Voor zover ik weet is dit namelijk de RX-8 met de hoogste kilometerstand van Nederland. Ik zit op een forum voor dit type waar een lijst met kilometerstanden bijgehouden wordt. Daar staat ik bovenaan.
Hoebeke, de wankelmotorspecialist waar ik mijn auto laat onderhouden, kent geen RX-8 met een hogere stand.” Beweringen als ‘de snelste’, ‘de enige’ en dus ook ‘de hoogste kilometerstand’ zijn altijd link. Naar aanleiding van een social media-post omtrent deze Klokje Rond komt dan ook de mededeling dat er nog iemand een RX-8 bezit die 260.000 kilometer heeft afgelegd. Hoe dan ook is het bijzonder dat de RX-8 van Ger zo ver is gekomen met de eerste motor, die nog steeds draait zónder te zijn gereviseerd.
PUUR TOEVAL
Terwijl keurmeester Tim de Leeuw een proefrit maakt, neemt Ger de tijd ons uit te leggen hoe je een rotatiemotor in topconditie houdt. “Ik rijd er regelmatig mee naar Polen op en neer. Ik denk dat die lange ritten hem hebben gered. Van korte stukjes houdt hij helemaal niet. Sterker nog: als je hem even kort stilzet, bijvoorbeeld om te tanken, is de kans groot dat hij daarna moeilijk aanslaat. Als je dat doet met een koude motor, gaat de boel al gauw kapot. Ik zorg altijd dat ik er minimaal vier of vijf kilometer mee rijd. Verder meng ik de benzine met tweetakt-premix, daarop rijdt hij beter.”
Vervolgens willen we weten hoe hij destijds in een RX-8 is terechtgekomen. Dat blijkt puur toeval. “Ik had bij de dealer een Mazda 6 gekocht. Eén van mijn eisen was dat er in die auto niet mocht zijn gerookt, maar toen de zon er een keer op had gestaan, bleek dat toch wel het geval te zijn. Die lucht krijg je er echt niet meer uit. Ik ben teruggegaan naar de dealer. Daar was mijn oog eerder al gevallen op de RX-8. Dat vond ik een mooi model en dat hij vierpersoons was kwam goed uit, omdat de kinderen toen nog klein waren. Ik heb de RX-8 meegenomen voor een proefrit en had er een goed gevoel bij. Toen heb ik hem gekocht en de doorrookte 6 daar achtergelaten.”
Als Tim terugkeert van de proefrit, overigens zijn eerste rit in een auto met rotatiemotor, roept hij als eerste dat de Mazda veel van zijn vermogen kwijt is. “Hij mist een boel purrie, als je het mij vraagt.” Dat was Ger ook al opgevallen. Bij de garage hebben ze mij er een keer op gewezen dat de tweede inlaatpoort eigenlijk moet worden vervangen.” Als we de motorkap openzwaaien zien we verbazend weinig. De krachtbron is klein en ligt in de diepte, zelfs achter de vooras. Als je het Mazda vraagt, hebben we hier te maken met een front/mid-engine. Tim: “De motoren gaan gauw kapot om dat de apex-seals verslijten. Die scheiden de drie kamers in de motor. Als die verslijten, valt langzamerhand de compressie weg en is er geen vermogen meer. Wellicht is dat toch aan de hand.”
Verder vindt Tim de auto uit technisch oogpunt een bijzonder ding. “Moet je eens kijken. De bougies hangen aan de zijkant van de motor.” En zo zijn er wel meer ‘oh’s’ en ‘ah’s’ vandaag. Als de hij omhoog gaat, blijkt de RX-8 gewoon een achttien jaar oude Mazda. “Hij is lekker van start gegaan met roesten.” Het punt is dat Ger hem als ‘gewone auto’ gebruikt. Hij staat dus niet in een garage, maar gewoon langs de straat geparkeerd. Dat begint zich te wreken. “Het wordt hoog tijd om de roest aan te pakken. Maar waar moet je beginnen?”, verzucht Tim. Dat wordt kort daarna duidelijk als we een gat ontwaren achter in de rechterdorpel. “Ik zal niet te ver prikken, maar de vraag is hoe ver de roest hier doorgaat op de dragende delen, want anders wordt het al snel apk-afkeur.”
ONTROESTEN
Verder is er aandacht voor de uitlaat, die er een beetje scheef onder hangt en soms bijzondere geluiden voortbrengt. Ger: “Er is onlangs een tweedehands achterdemper geplaatst. Die lag bij de garage en was afkomstig van iemand die een sportuitlaat had gemonteerd. Kennelijk is dat niet helemaal goed gegaan.”
Een ander punt van aandacht vinden we bij het rechter achterwiel. Daarbij zit de rem ontzettend vast. “Daar moet je echt vlug naar kijken hoor”, waarschuwt Tim. “Hoogstwaarschijnlijk is de remvloeistof niet vaak genoeg vervangen. Daardoor komt er water in het remsysteem, waardoor de remzuiger is vastgeroest.”
Al die roest valt Ger toch wat koud op zijn dak. “Ik ben altijd bezig geweest met de gedachte dat de motor er wel een keer mee zou stoppen. Ik heb zelfs ooit gespaard voor een revisie, maar dat geld is in de loop van de tijd weer verdwenen. Gelukkig heb ik connecties in Polen die weten hoe ze een auto moeten ontroesten. Ik ga eens overwegen of ik die zal aanspreken. Aan de andere kant weet ik ook dat de motor op een dag aan de beurt is.” We sturen Ger aan het einde van de middag dus met een dilemma terug naar huis.
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Leuk om een keer met een wankelmotor te kunnen rijden, al viel deze mij erg tegen door een gebrek aan koppel en vermogen. Er is duidelijk veel aandacht aan de auto gegeven om hem fijn rijdend te houden, maar desondanks komt het einde langzaam in zicht. Momenteel is hij onveilig door een vastzittende rem.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | RX-8 Renesis |
Carrosserie | 4-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 46.509 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 2-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.308 cc |
Maximaal vermogen | 141 kW / 192 pk bij 7.000 tpm |
Maximaal koppel | 220 Nm bij 5.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 61 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.430 mm / 1.770 mm / 1.340 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.394 kg |
Laadvermogen | 426 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 695 kg |
Banden | 225/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 223 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,2 s |
Brandstofverbruik | 10,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 267 g/km |
Lezersreacties (74) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.