Mazda MX-5 (2015) – Op de rollenbank
Lachen met Mazda
24 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Luc Vranken
- Op de rollenbank
Hij mag dan 68 jaar jong zijn, Wout de Graaf uit Delft is als een kind zo blij met zijn Mazda MX-5 uit 2015. Dochter Lindsey is erbij, want zij kruipt ook wel eens achter het stuur van de Japanse roadster. Hoe presteert de tweezitter?
Supercharged
Een Mazda MX-5 is zo leuk om te rijden, het maakt niet uit hoeveel vermogen die heeft. Althans, dat vinden sommige mensen. “Onzin”, vindt Wout de Graaf en hij liet er een dikke vette supercharger opschroeven. Nog meer paardenkrachten richting de achterwielen dus, maar hoeveel meer?
“Dit is inmiddels mijn derde MX-5 en ik kan er geen genoeg van krijgen”, aldus de goedlachse zestiger, die zich verplaatst in een vierde generatie MX-5, de ND. Zo’n tweezitter is niet heel erg praktisch, maar dat is in Wouts geval geen punt. “Ik werk in de autoverhuur, dus ik kan altijd bij mijzelf een praktische auto huren als dat een keer nodig is.” Wie appelen vaart, die appelen eet dus. En nog iets: voordat Wout aan zijn MX-periode begon, was hij nog de trotse bestuurder/eigenaar van een Mazda 323 F van de eerste generatie (1991-1995). Jazeker, dat succesnummer met de klapkoplampen! Uit de tijd dat AutoWeek begon.
Doffe klap
Wout is geen hardcore scheurneus, maar trapt de sportwagen af en toe wel even op zijn staart. Dat pakte bij zijn eerste MX-5 niet helemaal goed uit. “Ik raakte de auto kwijt op een stuk glad en vies wegdek dat verscholen lag in de schaduw van een paar grote bomen. Ik ging dwars en schoof met auto en al onherroepelijk richting een boom.” Met een doffe klap kwam Wouts eerste MX-5 aan zijn einde. Wout kon geschrokken, maar nog wel heelhuids het wrak verlaten, om vervolgens snel op zoek te gaan naar een nieuwe MX-5. “Dat werd een NC met iets meer comfort en luxe, zoals cruisecontrol en stoelverwarming. Weg was ik weer!”
Na drie jaar was het tijd voor de huidige Mazda, de ND. “Ik tikte deze in Den Haag op de kop, met 30.000 kilometer op de klok en drie jaar oud. Vervolgens ben ik daarmee aan de gang gegaan. Eerst heb ik er een zogenaamd 200-pakketje van BBR op laten zetten. Die brengt de SkyActiv-motor van 160 naar 200 pk dankzij snellere nokkenassen en een aangepast luchtfilter. Toen zag ik wat BBR nog meer te bieden had. Ik besloot om het dan maar helemaal af te maken, met een BBR-uitlaat en een supercharger.”
Gretig
Diezelfde pretogen ontwaren we bij Lindsey. De 31-jarige dochter van Wout is als kind door haar vader veelvuldig meegesleept naar de AutoRAI en miniatuurautotentoonstellingen, soms onder valse voorwendselen. “Ik heb zodoende wat betreft auto’s ook wel een klap van de molenwiek gekregen”, bekent ze. Af en toe leent Lindsey de MX-5 van pa, zelf rijdt ze een Honda Jazz. “Geen spannende auto zoals de Mazda MX-5, maar wel een goed en praktisch ding. We zijn allebei wel gek op Japanse auto’s. Goed spul.” Die Lindsey heeft er niet alleen verstand van, ze parkeert bovendien achteruit in, horen we in de wandelgangen.
In de tussentijd heeft rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven de prachtige rode roadster vastgezet op de Haagse rollenbank. Wat gaan die achterwielen voor getallen tevoorschijn toveren? Gaat die BBR-supercharger leveren? Voor al dat geld? De uitslag zorgt voor een verdere voortzetting van de vrolijke stemming deze ochtend in Den Haag. Want ja, de Mazda levert. Hij klinkt gretig en dat komt tot uitdrukking op onze rollenbank. Met 250 pk en 299 Nm kunnen we met recht spreken van ‘lachen met Mazda.’
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | MX-5 SkyActiv-G 160 GT-M |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 40.600 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 118 kW / 160 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 4.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.915 mm / 1.735 mm / 1.230 mm |
Wielbasis | 2.310 mm |
Massa leeg | 990 kg |
Laadvermogen | 270 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 205/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 214 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,3 s |
Brandstofverbruik | 6,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 154 g/km |
Lezersreacties (24) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.