Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Mazda CX-5

Stijver maar zeker niet stijfjes

64
Mazda CX-5
Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5
  • Cornelis Kit
  • Eerste rijtest
23 april 2017 om 09:44
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 13 2017
AutoWeek 13 2017

Je leest het in AutoWeek 13 2017

Al na vijf jaar vervangt Mazda de eerste generatie CX-5 door editie twee. De techniek is verder verfijnd en het uiterlijk aangescherpt. De Japanners spreken zelfs over het eerste model van een nieuwe generatie Mazda's. Wij mochten er alvast mee rijden.

De CX-5 is in vijf jaar tijd uitgegroeid tot een succesnummer dat inmiddels 25 procent van Mazda's verkoopvolume voor zijn rekening neemt. Hoewel de auto nog absoluut niet over zijn houdbaarheidsdatum is, achten de Japanners het toch nodig om hem al te vervangen door een geheel nieuw model. Het nieuwe uiterlijk is volgens zijn ontwerpers "de aftrap van een nieuwe designtaal voor een komende generatie Mazda's". In technisch opzicht is met name het toch al fijne onderstel naar een nog hoger plan getild. Het exterieur is aan alle kanten strakker gelijnd. Opvallend detail is de verchroomde sierstrip die de lage koplampen en de grote grille optisch met elkaar verbindt. Om de auto een meer dynamische uitstraling te geven, is de neus van de nieuwe CX-5 ten opzichte van zijn voorganger tien centimeter langer geworden. Dit is mede gerealiseerd door de A-stijlen 3,5 centimeter verder naar achteren te plaatsen.

Verantwoordelijk voor het nieuwe lijnenspel van de CX-5 is ontwerpchef Shinichi Isayama. Gevraagd naar wat er bij Mazda is veranderd sinds de scheiding van Ford, komt Isayama helemaal los. "We ontwerpen nu veel minder gedreven door marketing, hebben als designers veel meer de vrijheid om onze eigen richting in te vullen en de vormtaal te bepalen. Ook de manier van werken is anders. Voorheen werkten we eerst onze schetsen uit alvorens er kleimodellen werden gemaakt. Nu beginnen de mensen van de klei-afdeling simultaan met de tekenaars aan een proces waarin ze elkaar onderling versterken en stimuleren om een stap verder te zetten. Overigens is het niet zo dat alleen wij veel meer vrijheid in design hebben, ook bij de engineering voelen ze dat. Het resultaat zie je bijvoorbeeld in onze aandrijftechniek, waar we niet met de grote downsize-trend meegaan en toch de nodige reductie van verbruik en
uitstoot weten te realiseren."


VERFIJND MAAR NIET STIL

De SkyActiv-aandrijftechniek waarop Isayama doelt, debuteerde in 2012, gelijk met de eerste generatie van de CX-5. Mazda heeft die techniek door de jaren heen verder ontwikkeld. De meest recente updates kennen we bijvoorbeeld van de vorig jaar gefacelifte Mazda 6. Onder de motorkap van de nieuwe CX-5 zien we dan ook weinig verrassingen. In principe gaat het om motoren en transmissies met vrijwel gelijke specificaties als bij het vorige model, alleen dan net iets verder verfijnd. Wij zijn op pad geweest met de vierwielaangedreven versie met 160 pk benzinemotor en automatische transmissie. Een DCT (bak met dubbele koppeling) hebben ze nog niet bij Mazda en dat is met deze versnellingsbak ook niet direct noodzakelijk. Motor en automaat vormen een uitstekende tandem, waarmee de CX-5 prima is bediend. Zonder nervositeit wordt het commando van het gaspedaal direct omgezet in beweging. Wel laat de motor duidelijk horen wanneer hij op zijn staart wordt getrapt. Wellicht dat dit extra opvalt doordat Mazda zijn best heeft gedaan om het geluid van de banden en de rijwind zo veel mogelijk buiten te sluiten. Na de zomer zal overigens ook de 2,5-liter benzinemotor in de CX-5 terugkeren.

De grote vernieuwing zit vooral in de carrosserie en het onderstel. Stijfheid lijkt hierbij het kernbegrip: de torsiestijfheid van het koetswerk is ten opzichte van de vorige generatie met 15 procent toegenomen, de stuurinrichting is stijver aan de carrosserie bevestigd, ter hoogte van de wielophanging is dikker plaatmateriaal gebruikt en de schokdempers hebben een grotere diameter gekregen teneinde de stijfheid te verhogen. Het resultaat is een – mede dankzij het standaard in de software ingebakken G-Vectoring Control – strak en precies sturende auto. Hij ligt neutraal en lekker stabiel op de weg, zonder dat het ook maar een moment oncomfortabel wordt. Met alle verbeteringen heeft Mazda de balans in de auto naar een nog hoger plan getild.

KORTE ZITTINGEN

Het interieur is royaal opgezet en voorzien van nette materialen en dito afwerking. Met een bovengemiddeld postuur is het zelfs achterin prima uit te houden. Afhankelijk van de uitvoering is de achterbank te verwarmen en beschik je daar over twee usb-aansluitingen om bijvoorbeeld telefoons of tablets op te laden. De rugleuningen van de voorstoelen bieden prima steun, alleen zijn we minder enthousiast over de lengte van de zittingen: die zijn gewoon te kort. Graag zouden we zittingverlengers als optie zien, maar helaas … Op de bediening en het instrumentarium valt niets aan te merken, die zijn nog altijd prima. Het multimediasysteem lijkt onveranderd en is nog steeds eenvoudig te bedienen door het scherm aan te raken of door de centrale knop op de middentunnel te gebruiken. Op de meest luxe versie is het uit het instrumentarium omhoog komende head-up-display vervallen ten faveure van een systeem dat de informatie rechtstreeks op de voorruit projecteert. Over die voorruit gesproken: die is bij sommige versies verwarmd, maar dan wel alleen aan de onderkant, ter hoogte van de ruitenwissers. Bezuiniging? Nee, om te voorkomen dat de wissers beschadigen in winterse omstandigheden. Wat voor de hele auto geldt, gaat ook bij deze wiper de-icer op: verfijning zit hem in details. De Nederlandse importeur verwacht de nieuwe CX-5 uiterlijk begin juni in de showroom.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Mazda CX-5
Mazda Mazda CX-5

PRIVATE LEASE Mazda CX-5

INFO
ANWB
ANWB
Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 S (5D/6H)
€ 544
Stel samen ▸
Mazda
Mazda
Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 (5D/6H)
€ 555
 
Mazda CX-5 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Mazda CX-5 2.0 TS+ 2WD | LM | PDC | Navi | Trekhaak |

    Mazda CX-5 2.0 TS+ 2WD | LM | PDC | Navi | Trekhaak |

    • 2014
    • 88.221 km

    € 17.950

    Mazda CX-5 SKYACTIV-G 165 GT Luxury / Trekhaak

    Mazda CX-5 SKYACTIV-G 165 GT Luxury / Trekhaak

    • 2018
    • 92.906 km

    € 28.950

    Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 165pk 2WD Skylease GT

    Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 165pk 2WD Skylease GT

    • 2015
    • 144.443 km

    € 17.440

Meer Mazda CX-5 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Mazda CX-5 (facelift 2022)

    47
    • 3 februari 2022

Lezersreacties (64) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda CX-5 specificaties
  • Mazda CX-5 occasions
  • Mazda CX-5 video's
Advies en informatie
  • Mazda CX-5 tests
  • Mazda CX-5 gebruikersreviews
  • Mazda CX-5 index
PREMIUM
Mazda CX-5 SkyActiv-D 184 - Eerste Rijtest

Mazda CX-5 SkyActiv-D 184 - Eerste Rijtest

Terwijl je in het SUV-segment de ene na de andere plug-in hybride in de prijslijst verschijnt,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS (2017)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS (2017)

    • 12 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Sport Selected (2019)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Sport Selected...

    1
    • 28 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Luxury (2021)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Luxury (2021)

    2
    • 3 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 160 4WD GT-M (2017)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 160 4WD GT-M (2017)

    • 30 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 2.0 TS+ Lease Pack (2013)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 2.0 TS+ Lease Pack...

    • 8 september 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 4WD GT-M (2019)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 4WD GT-M (2019)

    3
    • 4 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Sport Selected (2019)

    Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Sport Selected...

    4
    • 16 maart 2021
meer reviews
Test: Kia Sorento vs. Mazda CX-5

Test: Kia Sorento vs. Mazda CX-5

De ooit zo populaire Kia Sorento is door de jaren heen weggepest door ons belastingsysteem....

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel...

    • 24 mei 2022
  • Koopwijzer
    Mazda CX-5 - Koopwijzer

    Mazda CX-5 - Koopwijzer

    32
    • 3 april 2022
  • Test: Mazda CX-5

    Test: Mazda CX-5

    81
    • 10 februari 2022
  • Nieuws
    Mazda CX-5 - Facelift Friday

    Mazda CX-5 - Facelift Friday

    25
    • 28 januari 2022
  • Nieuws
    Zo succesvol is de Mazda CX-5 al tien jaar lang

    Zo succesvol is de Mazda CX-5 al tien jaar...

    74
    • 23 januari 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mazda CX-5: alle prijzen

    Nieuwe Mazda CX-5: alle prijzen

    35
    • 28 september 2021
  • Nieuws
    Mazda CX-5 vernieuwd

    Mazda CX-5 vernieuwd

    • 14 september 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Prijzen verbeterde Mazda MX-30 bekend

    Prijzen verbeterde Mazda MX-30 bekend

    58
    • 25 mei 2022
  • Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

    Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje...

    • 24 mei 2022
  • PREMIUM
    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel...

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Sneller laden voor Mazda MX-30

    Sneller laden voor Mazda MX-30

    55
    • 12 mei 2022
  • Achtergrond
    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

    24
    • 11 mei 2022
  • Test: Mazda CX-60

    Test: Mazda CX-60

    77
    • 4 mei 2022
  • Nieuws
    Mazda MX-5 - Back to Basics

    Mazda MX-5 - Back to Basics

    183
    • 23 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden