Mazda CX-3 - Occasion Aankoopadvies

Japanse cross-over combineert eigenzinnigheid en kwaliteit

23 reacties

Video

Mazda zit goed in de cross-overs en SUV’s. Onder aan de ladder staat de CX-3. Daarvan werd de productie in 2022 stopgezet. Hij is dus alleen nog maar gebruikt te koop. Is het een goede keuze?

In het onderste deel van de cross-over-markt nam de Mazda CX-3 het op tegen de Nissan Juke, de Fiat 500 X, de Seat Arona, de Skoda Yeti en opvolger Karoq en de belangrijkste speler Renault Captur. Maar voor de zeven jaar geproduceerde CX-3 stoomde Mazda nooit een opvolger klaar, terwijl het in Europa de op één na best verkopende Mazda was. Waarom? 

Samenwerking

We zien het vaker: fabrikanten zoeken het hogerop om winstmarges te garanderen. Van compacte auto's kunnen ze niet meer leven. Zeker Mazda niet als kleine Japanse autofabrikant. Niet voor niets zocht en zoekt het samenwerking met concurrent-collega's zoals Ford en tegenwoordig ook Toyota.

Een Mazda CX-3 is niet de ruimste

Er is al volop geschreven over het aanstekelijke ontwerp en het strakke, fraai afgewerkte interieur. Ook de gretige benzinemotor is vast en zeker bekend, zowel de 120- als de 150-pk versie met daaraan gekoppeld de klik-klak schakelende zesbak. Maar de grootste tekortkoming van de CX-3 is evenmin een geheim: de ruimte achter de voorstoelen en de beperkte bagageruimte. Wie alleen of met zijn tweeën door het leven gaat, streept deze bezwaren makkelijk door. Dan blijft er een fraaie compacte hoogzitter over voorzien van solide aandrijftechniek en onderstel. Als je winkelt voor een CX-3 heb je keus uit tal van uitvoeringen maar uit een beperkt aantal aandrijfmogelijkheden. Er is één grote - twee liter viercilinder - atmosferische benzinemotor, in een 120 en 150 pk variant leverbaar.

Geen downsizen

Mazda doet niet aan downsizing met een driecilinderturbo. Daarvoor heeft het een fraaie viercilinder met een enorm hoge compressieverhouding, die heerlijk soepel loopt. Bovendien is die krachtbron ongeveer even zuinig als een kleine driecilinder. De motor staat bekend als zeer betrouwbaar. Voor de veelrijder is er een diesel van 1,5 liter en sinds de facelift een 1,8 die 105 respectievelijk 115 pk levert. Lekker overzichtelijk, evenals de standaard voorwielaandrijving of 4WD. Die laatste in combinatie met de 150 pk benzine of de diesel.

Facelift 2018

De facelift in 2018 herken je aan andere lamellen in de grille en de led-achterlichten. Bovendien richtte Mazda het middendeel tussen de voorstoelen opnieuw in om plaats te maken voor een middenarmsteun, schoof de i-Driveachtige knop op naar voren en veranderde de handremhevel in een schakelaar. Bovendien kregen de stoelen een betere schuimvulling, werden de achterste zijruiten dikker evenals het plaatwerk van de portieren én de hemelbekleding. Ook het onderstel onderging verbeteringen: schokdempers en veren kregen een andere afstemming voor meer comfort. Eind 2020 neemt de SkyActiv G 121 het stokje over van de 120. Het grootste verschil is niet de 1 pk winst maar de cilinderuitschakeling op de versie met handbak.

Weinig mis mee

Er gaat weinig echt mis met de CX-3. Je kunt de tekortkomingen en storingen op één hand tellen. Los daarvan is het altijd verstandig je vooraf in te lezen en de CX-3 van je dromen na te lopen op gebruikelijk issues. Begin deze keer bij de achterklep. Open die en kijk of ‘ie niet meteen dicht valt. In dat geval zijn de dempers ter ziele. Een bekend euvel waar een terugroepactie voor was. Nu je toch daar bent kun je kijken of de vorige bezitter zuinig is geweest op zijn CX-3. De kofferbakbekleding bestaat voor een deel uit wat goedkoop plastic dat gevoelig is voor krassen. Til de plank op en check het blanke staal op eventuele beschadigingen. Controleer de flanken op schades en kleurverschil tussen portieren en panelen. De CX-3 rijdt vaak op laagprofielbanden. Beschadigde lichtmetalen velgen zijn zo opgelopen. Ga je voor een auto met veel kilometers, kijk dan ook naar steenslag op het front. 

Onder de kap

Onder de kap hoef je weinig malheur te verwachten. Controleer of de chassisbalken strak zijn. Enige afwijking kan duiden op een slecht gerepareerde frontschade. Van de motor hoef je vrijwel geen klachten te verwachten. Die is sterk en solide geconstrueerd. De SkyActiv G 120 gaan wel eens naar de tuner voor meer pep. Er rijden CX-3's rond die 165 pk leveren in plaats van de standaard 120 pk. Het verschil in motorvermogen voel je wel tijdens je proefrit. Sommige gebruikers krijgen te maken met een CX-3 die weigert aan te slaan. De oorzaak kan dan in de DC-converter liggen maar tevens aan de lage druk brandstofpomp, de ECU of de startblokkering. 

Mazda CX-3 van na de facelift.

De proefrit 

De proefrit mag je niet overslaan als je in de markt bent voor deze crossover. Je moet houden van het rijgedrag van deze hoogzitter. Dat lezen we terug in de reviews. Ze zijn niet eensluidend. Sommige CX-3's hebben stuurproblemen en geleidelijk verminderde werking van de voorschokdempers met een iets nadeinende voorzijde na het nemen van hobbels op snelwegen of drempel. Er wordt wel eens een stuurpomp vervangen of een tandheugel.

Controleer ook het infotainment. Let op of het systeem snel 'wakker wordt'. Het staat immers te boek als nogal traag met opstarten. Daarnaast weigert de navigatie weleens te starten of valt het stil tijdens de rit. Mochten de ruiten traag ontwasemen dan kan dit terug te voeren zijn op de werking van de airco. Niet zelden moet je de condensor vroegtijdig laten vervangen. Het kan nooit kwaad om airco's in het algemeen te testen op dichtheid en op hoeveelheid koelmiddel. Los van de knoppen van de airco doe je er altijd verstandig aan om alle functies te controleren op hun werking, van rijassistentie tot de inklapbare spiegels. Die laatste weigeren nog wel eens dienst. 

Altijd een lekkere 2.0

Terugroepacties Mazda CX-3

Er zijn een paar terugroepacties geweest voor dit model. De bekendste is die voor de achterklepdempers die hun taak verzaken door roestvorming. Verder gingen er auto's terug om de gordels achter. Deze rolden slecht op. Sommige CX-3's wilden niet meer starten. De oorzaak lag in de brandstofpomp. De DC-converter weigerde bij sommige exemplaren van 2015 tot 2017 waardoor er kortsluiting kon ontstaan. Verder werden CX-3's teruggeroepen vanwege een twijfelachtige bout tussen schokdemperpoot en fusee. Dit jaar nog werden 175.000 Mazda's teruggeroepen omdat de achteruitrijcamera geen helder beeld meer gaf.

Het liefst vanaf 2020

Tenzij je weinig op hebt met de styling van de CX-3 kun je welhaast niet om deze cross-over heen. Als je een Captur of een andere soortgenoot op je lijstje hebt, hoort de CX-3 er zeker op te staan. Hij is degelijk, uitstekend afgewerkt, veert en dempt wel wat aan de harde kant (vanaf 2020 verbeterd) maar heeft die bijzondere en geraffineerde grote viercilinder. Als je budget het toelaat, ga dan voor een late versie, die vanaf eind 2020 leverbaar was met 121 ipv 120 pk. Die heeft de genoemde verbeterpunten plus de cilinderuitschakeling waardoor hij op papier 14 procent zuiniger is dan de 120 G.

Signalement

Merk Mazda
Model CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M Line
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 27.100

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 210 Nm bij 2.800 tpm
Inhoud brandstoftank 48 l
Lengte / breedte / hoogte 4.275 mm / 1.765 mm / 1.535 mm
Wielbasis 2.570 mm
Massa leeg 1.130 kg
Laadvermogen 560 kg
Aanhangermassa geremd 1.200 kg
Banden215/50R18Prijzen
Topsnelheid 192 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,0 s
Brandstofverbruik 5,9 l/100km
CO2-uitstoot 137 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum