Mazda 6 Sportbreak SkyActiv-D 175 (2017)

Lonken naar de luxemerken

Mazda 6 Sportbreak
Mazda bouwt auto's die tussen de modale modellen en het premiumaanbod in vallen. Nu de bijtelling niet meer uitmaakt, lijkt de 6 Sportbreak opeens aantrekkelijker dan ooit.

Een merk als Mazda schurkt met zijn bouwkwaliteit, technologie en rijeigenschappen tegen de premiummerken aan. Neem de 6 Sportbreak met de 175 pk dieselmotor en automaat voor € 49.090. Dat lijkt veel, maar dat komt vooral doordat deze krachtigste diesel alleen wordt geleverd als GT-M en die heeft bijna alles wat mogelijk is standaard. Alle actieve veiligheidssystemen, 19-inch lichtmetaal, stoelen voorzien van verwarming, leren bekleding en elektrische bediening, zelfs het elektrisch bedienbare schuif-/kanteldak zit er standaard op. Het enige wat je nog zou kunnen wensen is metallic lak. Bij de recente technische update heeft Mazda een nieuwe vinding doorgevoerd: G Vectoring Control. Dit systeem zorgt er in bochten voor dat het motorvermogen iets wordt geknepen, waardoor er meer druk op de voorbanden komt en de auto gemakkelijker de bocht om gaat. Bij het uitkomen van de bocht verhoogt de software het vermogen juist iets, voor meer stabiliteit. De ingrepen zijn zo klein dat je er als bestuurder niets van merkt, behalve dat de 6 voor zo'n relatief forse stationwagon verrassend makkelijk de hoek om gaat. Als het om verbruik gaat, komt de Mazda niet verder dan 1 op 16,0. Dat komt deels doordat de automaat niet de modernste is. Hij schakelt prettig soepel, maar doet het met zes versnellingen. Met een lengte van 4,80 meter behoort de Sportbreak tot de grotere auto's in zijn segment. Daarvan profiteert de beenruimte voor de achterste passagiers natuurlijk ook. Met een volwassene van gemiddelde lengte achter het stuur, blijft er ruimte genoeg over om volwassenen ook op de achterbank comfortabel te vervoeren. Helemaal voorin is de 6 typerend voor het Mazda van nu. Enigszins sober, maar de gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit, de vormgeving doet smaakvol aan en de bouwkwaliteit lijkt bovengemiddeld goed. Wel typerend voor een Japanse auto is dat de zittingen van de stoelen wat aan de korte kant zijn.

Oordeel

4 sterren

De Mazda 6 combineert uitstekende bouwkwaliteit met prima rijgedrag en een zeer complete aankleding. Daarmee scoort hij beter dan menig stationwagon van een Europees merk.

Signalement

Merk Mazda
Model 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 175 GT-M
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 48.650

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.191 cc
Maximaal vermogen 129 kW / 175 pk bij 4.500 tpm
Maximaal koppel 420 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.800 mm / 1.840 mm / 1.480 mm
Wielbasis 2.750 mm
Massa leeg 1.405 kg
Laadvermogen 705 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 730 kg
Banden225/45R19Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,8 s (fabrieksopgave: 8,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,0s
Brandstofverbruik 4,9 l/100km
CO2-uitstoot 129 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (61) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum