Mazda 6 Sky Activ-G 2.5 192 pk GT-M (2013)

Wat nou downsizing?

Mazda 6 Skyactiv-G 2.5 192 pk GT-M
Twee-punt-vijf. 2.500 cc. Een slagvolume van 2,5 liter! Laat het in deze tijden van downsizing maar eens op je inwerken.

Het is zoiets als praten over extra romige mayonaise op een therapeutische praatsessie van de weight watchers. En toch heeft het topmodel van Mazda 6 zo'n grote motor. Weliswaar een viercilinder maar toch, sla de prijslijst er maar eens op na: je ziet zelfs al 1.4's in het D-segment. Maar Mazda gaat zijn eigen weg. Geen downsizing met kleine turbomotoren, wel een nieuwe motorenfamilie, luisterend naar de naam SkyActiv en voorzien van een zeer hoge compressieverhouding. Het levert 192 pk op, en een heel mooi fabrieksverbruik van 1 op 15,9. Vroeger zouden we eerst op het vermogen ingaan, maar eerst maar eens onze score aan de pomp. Die is met 1 op 12,3 gewoon hartstikke goed, zeker als je bedenkt dat de krachtbron standaard gekoppeld is aan een automatische transmissie, die ook nog maar net van de technische tekentafel komt. Een fijne bak. Zes verzetten, een conventionele koppelomvormer maar de versnellingsbak blijft de hele tijd goed bij de les. Hij moet het zonder sportstand stellen maar door de goede response mis je dat niet. Zelf schakelen met het pookje kan uiteraard wel maar we voelden daartoe geen moment de behoefte.

En zo druipt de gretigheid van de aandrijflijn af, al zweept de auto je zeker niet op tot rubber verslindende scheurpartijen. Als het moet is hij snel, kijk maar naar de resultaten van de metingen. De Mazda 6 heeft weer dat dynamische van zijn voorgangers, al merk je in snelle bochten dat hij wat last heeft van onderstuur. De besturing werkt direct, al voelt het allemaal wat licht aan. Lichtvoetigheid is sowieso van toepassing op deze middenklasser. Als je 'm en profil bekijkt en ziet wat voor een lel van een auto het is, zou je niet zeggen dat hij maar 1.335 kilo weegt. Dankzij de wielbasis van 2,83 meter doet de 6 qua beenruimte achterin voor maar weinig klassegenoten onder, alleen de Skoda Superb biedt er meer beenruimte.
Er zijn auto's die lager zitten dan de 6, maar dankzij de verstelbaarheid van zowel zitting als stuurkolom kan een ieder er wel mee uit de voeten. In deze GT-M zit je op leer, en hout siert het dashboard op. Qua design steekt het goed in elkaar, ook de afwerking klopt. Vreemd is de dubbele bediening van het multimediasysteem, dat kan zowel met knoppen bij het scherm, als met de draaiknop in de middenconsole, een beetje dubbelop dus.

Oordeel

4 sterren

De Mazda 6 2.5 heeft een gretige aandrijflijn en de standaard automaat doet je niet verlangen naar een handbak en behalve snel is hij ook relatief zuinig. Helaas betaalt zich dat niet uit in bijtellingsvoordeel maar dat kun je ‘m moeilijk kwalijk nemen. Dat lukt namelijk geen enkele middenklasser met zo’n krachtige benzinemotor zonder elektrohulp.

Signalement

Merk Mazda
Model 6 SkyActiv-G 2.5 192pk GT-M
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 42.640

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.488 cc
Maximaal vermogen 141 kW / 192 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 256 Nm bij 3.250 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.865 mm / 1.840 mm / 1.450 mm
Wielbasis 2.830 mm
Massa leeg 1.335 kg
Laadvermogen 665 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 680 kg
Banden225/45R19Prijzen
Topsnelheid 223 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,9 s (fabrieksopgave: 7,8 s)
Brandstofverbruik 6,3 l/100km
CO2-uitstoot 148 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (112) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum