Mazda 6 SkyActiv-D 2.2 150pk Skylease (2013)

autoreview

Mazda 6 SkyActiv-D 2.2 150pk Skylease (2013)

Signalement

Uitvoering6 SkyActiv-D 2.2 150pk Skylease
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst185.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

3 is the number ...

  • 9.600 km

... wel eigenlijk "6", maar goed: de Mazda 6 is mijn 3de bedrijfswagen sinds ik begin dit jaar veranderde van baan. Eerst had ik een Mégane Grand Tour als aanloopwagen die na enkele maanden werd vervangen door een Qashqai +2. Zonder al teveel detail te willen geven over die auto's: beiden voldeden op hun manier, maar het Renault-blok in de Qashqai (1.6, 130pk) voelde een stuk minder geknepen aan dat het blok in de Mégane (1.5, 110pk).

Goed, de Mazda 6; ik heb jaren voor Honda gewerkt, dus sowieso heb ik wel een zwak voor Japanse auto's. In het huidige Honda-gamma vond ik mijn gading niet. Het 2.2 blok draait al een tijdje mee met minder gunstige uitstootcijfers als gevolg; het 1.6 blok is dan wel vers, maar 120pk in een wat zwaarder koetswerk (bv. CR-V) zal zich ongetwijfeld laten voelen qua rijdynamiek.

De Mazda 6 vond ik al van bij de lancering een strakke, mooi gelijnde auto - hij heeft iets gestrekt-atletisch zoals sommige Jaguars dat ook kunnen hebben. Andere weggebruikers denken daar blijkbaar ook zo over, hij wordt regelmatig nagekeken.

Mijn voornaamste beweegredenen om voor de 6 te gaan:

* Mooi design

* Krachtige, koppelrijke motor met een lage uitstoot

* Hoge kans op betrouwbaarheid

* Representatief naar klanten toe

* In Business-line: een goede 27.000 Eur inclusief BTW (België), dus veel waar voor het geld

Op ongeveer 2 maanden tijd heb ik bijna 10.000km afgelegd, tijd voor een 1ste inschatting qua pro's en contra's.

Positief:

* Design: hij blijft mooi om naar te kijken

* Motor is krachtig en soepel, levert zijn vermogen mooi lineair af - terug van 6 naar 5 alleen bij lager tempo bergop bv.

* Wegligging is gezien het formaat ok en op 17" velgen eerder soepel dan sportief; Mazda biedt vreemd genoeg geen 18" (19" dan weer wel) in optie aan, dat zou waarschijnlijk ideaal geweest zijn

Neutraal:

* Interieur is traditioneel van opzet met een ietwat hoog geplaatste "boordplank"; alles is goed afgewerkt al zullen dashboard-tikkers hun gading vinden bij de harde plastics aan de onderzijde van het dashboard

* Versnellingsbak is van het wat zwaardere, mechanische type, je weet wat er gebeurt bij het schakelen; licht hakerig in koude toestand - een Honda-bak schakelt nog meer klik-klak, which I like

* Fabrieksnavigatie (SD) doet zijn werk keurig, al zullen er snellere systemen op de markt bestaan; het dodehoeksysteem (de schoonmoeder rijdt dus altijd mee) via de buitenspiegels werkt goed, zowel visueel als auditief

Licht ontgoochelend:

* Bedrijfswagen of niet, verbruikscijfers vind ik belangrijk en dan vooral hoe dicht de realiteit in de buurt van de opgegeven cijfers komt; ik rij hoofdzakelijk op snelwegen met de cruise op 128km/u (122km/u in werkelijkheid) en kom globaal op 6.3l/100km ... de Qashqai zat bij een zelfde gebruik rond de 5.5l of minder.

Tot later bij een volgende update rond de 20.000km

Kms tikken aan ...

  • 41.000 km

Gezien ik voor het werk zowat dagelijks kilometers afmaal, staan er op minder dan een jaar tijd al meer dan 40.000km op de teller.

Intussen is de 6 één keer naar de dealer geweest voor een eerste onderhoud en een tweede keer voor een software-update van de navi en de vervanging van een sensor (kwam aan het licht toen het waarschuwingslampje van de motor op een dag oplichtte).

Nog steeds een erg fijne auto om dagelijks uren in door te brengen en qua design: ik kijk vaak nog eens om na het parkeren.

Grootste ergernis is de factory fitted TomTom die zowel onbetrouwbaar is (blokkeren) als tergend traag; bij het maken van een U-turn duurt het tot 20 à 30 seconden eer hij door heeft dat we van richting zijn veranderd - lijkt een kleinigheid, maar vooral in een drukke stadsomgeving (Brussel) is deze navi vaak een beproeving. Mijn oude zuignap-Garmin werkt altijd & sneller, zo hoort het.

Binnenkort tijd voor een 2de onderhoud en nadien winterband-montage met het oog op een lang weekend Oostenrijk eind oktober.

Het totaalverbruik over 41.000km ligt op 6 liter rond, zeer acceptabel gezien het gemengd gebruik en de motorinhoud.

The Girl's Working Hard ...

  • 89.000 km

Binnen een paar maand rij ik 2 jaar met de 6.

Zoals het er nu naar uitziet zal de kilometerstand dan rond de 100.000km liggen. In de regio waar ik woon, rij ik met de (nieuwste) 6 met de hoogste kilometerstand - dit stelt mij in staat om de wagen intussen goed in te schatten, zowel positief als negatief.

Ik vrees dat ik geen spectaculaire anekdotes kan meegeven ... de Mazda doet zijn werk ten allen tijde even fijn, net zoals je van een Japanse auto kan verwachten. Zonder te willen vervallen in de clichés van de band tussen een man en zijn auto: hoe meer kilometers er op de teller komen te staan, hoe meer ik de 6 apprecieer ... vroeger kon er niet snel genoeg veranderd worden van auto, dat leeft totaal niet op dit moment.

Misschien word ik gewoon wat ouder, stabieler en saaier ? ... :-)

Samengevat: liefhebbers van Japanse auto's vallen zich geen buil aan deze 6 ... mensen die eerder Europees gaan, zullen misschien wel eens gaan testrijden om dan uiteindelijk toch te gaan voor de usual suspects; allemaal ok voor mij, rijden met een 6 blijft - ondanks de scherpe prijs - op die manier een redelijk exclusieve aangelegenheid.

Been a while ...

  • 185.000 km

Het is intussen eh ... bijna 100.000km geleden dat ik nog eens een update heb gepost, dus bij deze.

De 6 heeft mij intussen 1 keer laten staan, maar dat kon ik hem eigenlijk niet kwalijk nemen: de riem van de alternator knapte bij 167.000km terwijl hij op 120.000km had moeten vervangen zijn. Ik weet niet exact waar het fout gelopen is (communicatie van de importeur naar de dealer toe ?), maar feit is wel dat ik op 1.5 uur weer voortgeholpen ben.

Voor de rest: ik weet nu al dat ik hem zal missen wanneer hij in maart 2018 naar een andere eigenaar gaat. Het blijft een frisse verschijning en die motor is heerlijk soepel en schakellui te rijden indien gewenst. Indien gewenst gaat hij evengoed pijlsnel naar de einder, het is maar hoe ik mij voel die dag. Totaalverbruik over 185.000km = 6.1l/100km

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.