Mazda 6 2.2 SkyActive-D 150 pk GT-M (2013)
Nieuw vlaggenschip
De Mazda 6 sedan is werkelijk een lel van een auto. Er staat een auto van Skoda Superb- of Ford Mondeo-achtige proporties. Des te knapper dat de Japanse designers hem er toch nog heel vlot hebben laten uitzien. We hoorden zelfs iemand zeggen dat hij een 'Infiniti-achtige' uitstraling heeft. Wat zijn looks betreft, is de sedan dus net zo'n voltreffer als de 6 Sportbreak. Overigens heeft de sedan een langere wielbasis dan die stationwagon. Zit je op de achterbank van de 6, dan ben je daar dankbaar voor.
Nieuwe dieselkrachtbron
Onder de fraai gewelfde motorkap van de enigszins gemeen kijkende Mazda hangt een geheel nieuw ontwikkelde motor. De 2,2-literdiesel is er één van het type commonrail, levert 150 pk bij 4.500 toeren per minuut en het koppel is 380 Nm bij 2.000 tpm. Dat laatste is vooral belangrijk bij dit motortype en als je niet beter wist, zou je denken dat het blok bij 1.000 toeren al zoveel trekkracht levert. Ongelooflijk, wat is de Sky Activ-D onderin krachtig! Zet de pook in drie of vier en je kunt bijna alle in Nederland geldende maximumsnelheden rijden. Je hoeft nooit boven de 2.000 toeren te komen. Doe je dat toch, dan hoor je pas iets van een dieselgeluid wanneer de naald van de toerenteller het getal drie passeert. Wanneer we de motor tot het uiterste tergen, bromt-ie gewoon door tot maar liefst 5.500 omwentelingen per minuut. De zesbak heeft lange overbrengingen en schakelt zolang de olie nog koud is zwaar, maar op temperatuur gaat-ie zeer trefzeker door de verzetten.
Mazda trekt een blik aan hulpmiddelen open om de 6 zo zuinig mogelijk te maken. Zo beschikt de diesel over een start-stopsysteem. Ook wordt er remenergie geregenereerd. Rem je met de 6 of laat je hem uitrollen, dan gaat die energie naar een condensator. De aldus opgewekte stroom kan later weer worden ingezet voor zaken als de klimaatregeling of de audio.
De Mazda 6 heeft weer dat heerlijke directe stuurgevoel van z'n voorganger. De bekrachtiging is vrij licht, maar het gevoel is prima. Ook de auto zelf voelt lekker lichtvoetig. Hij lijkt wat minder zenuwachtig dan de vorige 6, die wat erg nerveus was voor een middenklasser. Nu is er sprake van een betere balans. Hard een bocht ingaan, levert wat onderstuur op. Zet je de 6 af tegen andere middenklassers, dan ben je lyrisch over zijn dynamiek. De Mazda 6 staat op 19-inchwielen met platte banden en daardoor voel je veel van wat er onder de auto doorgaat. Oneffenheden komen wat harder aan, maar qua vering en demping valt er verder prima met de auto te leven.
Qua uitzicht, materiaalgebruik en ergonomie valt er over het Mazda 6-binnenste weinig te klagen. Op het dashboard zijn de materialen mooi, op de portieren zien we kunststof van een hardere soort. En waarom moest Mazda achter de pook nu per se een extra bedieningsconsole monteren voor het infotainmentsysteem? Het scherm met bijbehorende knoppen zit midden in het dashboard en je kunt er uitstekend bij.
Oordeel
De Mazda 6 is een erg fijne auto. De dieselmotor loopt mooi stil en heeft voldoende pit. De 6 biedt veel ruimte en is bovendien compleet uitgerust.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | 6 SkyActiv-D 2.2 150pk GT-M |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 39.990 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.191 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 4.500 tpm |
Maximaal koppel | 380 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.865 mm / 1.840 mm / 1.450 mm |
Wielbasis | 2.830 mm |
Massa leeg | 1.380 kg |
Laadvermogen | 675 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 730 kg |
Banden | 225/45R19Prijzen |
Topsnelheid | 211 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,1 s (fabrieksopgave: 9,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,4 s / 4,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,2 s / 8,9 s |
Brandstofverbruik | 4,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 108 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (63) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.