Mazda 3 Sport 2.0 Active (2005)
Naar boven trappen
Qua uiterlijk is de Mazda3 een aandachttrekker. Zeker in het knalgeel, zoals onze testauto. De Activeuitvoering heeft een afwijkende grille in de kleur van de carrosserie. Samen met de xenonkoplampen geeft dat een agressief aanzien. Door de rondingen en de bescheiden achterspoiler ziet de 3 er wulps uit. De donkere achterlichten zijn in combinatie met de knalgele lak bijna te veel van het goede. Je moet ervan houden, want opvallen zul je!
De Mazda3 is een outsider in deze prijsklasse, waar Audi en BMW de trend zetten. Maar als de stopwatch eraan te pas komt, zet de Jap een vette grijns op. Want om in 8,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te knallen, is altijd leuk. De tweeliter levert 150 pk, reken maar dat je dat voelt. Om van het koppel van 187 Nm nog maar te zwijgen. Qua geluidsproductie heeft de Mazda een beschaafde motor. Uit de uitlaat komt een sportief geluidje als de 2.0 meer dan 4.500 toeren draait.
Als u AutoWeek bijgehouden hebt, zal het u niet verbazen dat wij schrijven dat de besturing behoorlijk sportief aanvoelt. Mazda levert de tweeliter met een elektrohydraulische stuurbekrachtiging. De Mazda3 2.0 Active stuurt lekker direct. Over de manier waarop de vijfbak schakelt zijn we tevreden, alleen moet je van vier naar vijf een forse armbeweging maken.
Voorbeeldig bochtgedrag
Het bochtengedrag van de Mazda3 Sport is voorbeeldig, hoewel hij wat overhelt. De Mazda3 is in snelle curves licht onderstuurd, maar het duurt even voor het zover is. Het onderstel is wat luidruchtig, je hoort veel rolgeluiden in het interieur. Dat interieur is nogal druk: bij het openen van het portier schreeuwt het blauw van de stoelbekleding je tegemoet. Op een smalle balk die dienstdoet als display verschijnt in rode letters de tekst: Hello! Da's aardig. Bij het draaien aan de volumeknop verspringen rode lichtjes over het hele dashboard. De plaatsing van knoppen en lampjes op de middenconsole oogt ook nogal druk. Fraai zijn de ronde ventilatieroosters op de hoeken van het dashboard, middenop zijn ze helaas vierkant. Er zit een Alfa-sausje over dit dashboard, vooral de drie ronde klokken doen denken aan een Italiaans instrumentarium. En wat geeft het!
De Mazda biedt uitgebreide stuurverstelmogelijkheden, maar met de bestuurdersstoel kun je minder kanten op. Een lagere zitpositie instellen behoort niet tot de mogelijkheden. Je zit op flinke stoelen, die lekker breed zijn, met een vorm die de inzittende op zijn plaats houdt. En dan de ruimte achterin! Je kunt je afvragen hoe belangrijk dat is, want vooral gezinnen zullen hun geld liever besteden aan een ruime midi-MPV. Achterin is er sprake van een achterbank die uit twee aaneengesmede stoelen bestaat. Want echt serieus kun je middelste zitplek niet noemen.
De Mazda is voorzien van airbags, zijairbags en hoofdairbags. Eigenlijk missen we alleen cruise control. Hij heeft lichtmetalen 17-inchwielen, een volautomatische airco en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Voor rond de 25.000 euro heb je aan de Mazda3 Sport 2.0 een heerlijke auto, die lekker sportief is, zeer compleet en behoorlijk snel.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | 3 Sport 2.0 Active |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 26.010 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.999 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 187 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.490 mm / 1.755 mm / 1.465 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Massa leeg | 1.210 kg |
Laadvermogen | 535 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 550 kg |
Banden | 205/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,8 s (fabrieksopgave: 9,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,7 s / 7,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,4 s / 12,2 s |
Brandstofverbruik | 8,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 196 g/km |