Mazda 121 GLX Cabrio Top (1994)

Een origineel persoonlijkheidje

Mazda 121 GLX Cabrio Top
Bij zijn komst doorbrak de bolle, grappige gelijnde Mazda 121 het patroon van saaie, strakke auto's. Inmiddels zijn de ronde, vriendelijke vormen gemeengoed aan het worden. Daardoor moet de 121 het niet meer alleen van zijn uiterlijk hebben.

Zijn olijke aanblik is toch nog steeds een grote charme van dit goedmoedig ogende, vreemd gebolde autootje, dat als originele kermisattractie geen slecht figuur zou slaan. Dat er in dat pretpak een prima autootje verscholen zit, spreekt bijna vanzelf. De 121 heeft de aanzet gegeven tot meer afwisseling in de kleine klasse. En dat was maar goed ook, want ons eenvormige wagenpark kon best wat variatie gebruiken. Kijk maar wat er sindsdien is verschenen, zoals de Renault Twingo, de Opels Corsa en Tigra, de Subaru Vivio. Dáárom is dat vreemde bolletje van Mazda zo verfrissend. Oké, het is geen schoonheid, maar lelijk is hij ook niet. Het geheim van de 121 is, dat hij nog steeds op geen enkele andere hedendaagse auto lijkt. Hij heeft iets Bommeligs, iets vertederends.
De 121 is dus duidelijk een persoonlijkheidje, dat zich opvallend onderscheidt van het merendeel van de grauwe massa. Het gaat daarbij niet alleen om uiterlijkheden. Natuurlijk is het elektrische, aan de voor- én achterkant openschuivende vouwdakje nogal bijzonder en inmiddels door vele fabrikanten geïmiteerd. Maar de 121 GLX heeft nog wel wat meer in huis dan een verzameling aardige details. Het zestienkleps motortje is bijvoorbeeld goed voor een vermogen van 73 pk en dat is heel wat voor 1,3 liter cilinderinhoud. De levendige vier-cilinder brengt de 835 kilo wegende Cabrio Top behoorlijk snel op gang: van 80 tot 120 km/h in 12 seconden is een tijd waarmee je heel wat grotere auto's achter je laat. Bij flink doortrekken kan je goed horen dat er onder de motorkap heel wat onderdelen aan het werk zijn; bij de meer gebruikelijke toerentallen is de zestienklepper echter behoorlijk stil. Het brandstofverbruik is natuurlijk evenredig met de prestatie: de EG-cijfers zien er goed uit, maar als je de motor voortdurend op zijn vermogens aanspreekt, zakt het verbruik toch wel onder de 1:13. De overbrengingsverhoudingen passen goed bij de motorkarakteristiek: in '5' moet je natuurlijk geen flitsende acceleratie meer verwachten, maar ten opzichte van het overige verkeer hoeft de 121 GLX op de snelweg echt niets toe te geven.
Over de snelweg gesproken: als het flink waait, merk je wel dat de bolle rug van de 121 GLX aërodynamisch niet bijzonder gunstig is. Vooral bij een pittige kruissnelheid moet je tijdens het passeren van windvangende obstakels een beetje oppassen, want dan voel je de zijwind echt wel even rukken. Voor het overige is de stabiliteit prima, dus voor heuse 'stappen' opzij hoeft niet te worden gevreesd.

Lekker opschieten
Op bochtige provinciewegen is het met de 121 GLX lekker opschieten: door zijn consequente onderstuurkarakter brengt hij ook minder ervaren bestuurders niet gauw in de problemen. Zelfs als het gas in een schrikreactie bruusk wordt losgelaten is de automatische instuurreactie heel gematigd. Met een beetje meer zelfbeheersing gaat het helemáál goed. Dan zeilt de 121 met minimale stuurbewegingen en bescheiden gaspedaalcorrecties strak en gehoorzaam door het bochtenparcours.
Ook in stadsverkeer komt hij tot zijn recht. Parkeren is een fluitje van een cent en de overzichtelijkheid van de carrosserie komt in de drukte goed van pas. Achter het stuur zit je heel fatsoenlijk en met zijn vier portieren is de GLX ook vriendelijk voor de medereizigers. Het vrij sobere nogal 'lege' dashboard met zijn vloeiende lijnen sluit heel harmonisch aan bij de rest van het interieur. De bagageruimte heeft een verrassing in petto; de vorm is erg gunstig en mede daardoor biedt hij plaats aan zeker drie koffers.
Tot slot moet er natuurlijk nog iets worden gezegd over het vouwdak waaraan deze uitvoering van de 121 de ambitieuze naam Cabrio Top heeft te danken. Met een cabriolet heeft het natuurlijk niets te maken, maar het is wel amusant dat je met deze auto ook 'achter open ' kunt rijden. Het elektrisch bediende mechaniek werkt prima, de bedieningsknopjes achterin kunnen kinderveilig geblokkeerd worden en - wat het belangrijkste is - het dakje sluit in dichte toestand goed af. Voor het overige is dat dak een kwestie van smaak: het maakt op de autosnelweg nogal wat lawaai, maar op een zonnige dag is het natuurlijk wel erg leuk.

Signalement

Merk Mazda
Model 121 1.3i GLX Cabrio Top
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 12.547

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.324 cc
Maximaal vermogen 54 kW / 73 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 106 Nm bij 3.700 tpm
Inhoud brandstoftank 43 l
Lengte / breedte / hoogte 3.800 mm / 1.655 mm / 1.495 mm
Wielbasis 2.390 mm
Massa leeg 835 kg
Laadvermogen 465 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 700 kg / 400 kg
Banden165/70R13Prijzen
Topsnelheid 155 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,0 s (fabrieksopgave: 11,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.