Lexus UX250h - Volvo XC40 T3 Geartronic - Vergelijkende Test

Premium buitenbeentjes

Volvo XC40 Lexus UX SUV Cross-Over
AutoWeek 47 2019
AutoWeek 47 2019

Je leest het in AutoWeek 47 2019

Geen segment groeit zo hard als dat van de compacte cross-over. Om je toch een beetje te onderscheiden, moet je een buitenbeentje op de weg zetten dat ook nog eens aantrekkelijk wordt gevonden. Volvo probeert dat met de XC40, Lexus met de UX, elk op geheel eigen wijze. Wij zetten ze tegenover elkaar.

Onderscheidend vermogen kun je de Lexus UX250h niet ontzeggen. Werkelijk alles aan de Japanse luxe cross-over wijkt af van wat je als de norm zou kunnen omschrijven. Zelfs de XC40, die in verhouding tot veel concurrenten ook bepaald niet alledaags is, lijkt behoudend naast de Lexus. Ondanks de verschillen pogen beide merken min of meer hetzelfde: op een positieve manier boven het immer uitdijende maaiveld der compacte crossovers uitsteken, om zo in de smaak te vallen bij de veeleisende consument. Beide richten zich bovendien op het premiumgedeelte van de markt. Kopers geven immers graag meer geld uit aan een auto die er mooier uitziet en meer luxe biedt.

Dat laatste lukt in ieder geval buitengewoon goed. Stap aan boord van de Volvo en je wordt overladen met een riante uitrusting, erg goede afwerking en het gevoel dat je in een ruim bovengemiddelde auto zit. Letterlijk, want zoals vrijwel elke Volvo kan ook de XC40 in ruime mate worden aangepast aan de zitwensen van de bestuurder. De stoelen zelf zijn ruim bemeten en bieden voldoende ondersteuning. De Zweed geeft je het gevoel in een grotere auto te zitten, hoog boven de weg en met een flinke motorkap, die zich naar voren uitstrekt.

Een direct gevolg van de hoekige styling, die tegelijkertijd voordelig uitpakt voor de achterste passagiers, die daardoor heel veel hoofdruimte hebben. Aan beenruimte ontbreekt het een Nederlander van gemiddelde lengte evenmin, hoewel het geen ontzettend grote auto is. Hetzelfde geldt voor de bagageruimte: 460 liter voldoet. Nog even terug naar de voorste zitrij. Behalve de zitpositie zelf vallen namelijk ook de afwerking en vormgeving van het geheel in positieve zin op. Het oogt allemaal rustig en kwalitatief steekt het goed in elkaar. Bovendien zit alles logisch gegroepeerd en het grote touchscreen maakt optimaal gebruik van het beschikbare oppervlakte door de verschillende opties groot te tonen, wat de trefzekerheid vergroot.

GEEN GOED IDEE

Precies daaraan schort het in de Lexus UX. In frustrerende mate. De menustructuur van het multimediasysteem blinkt al niet uit in logica, maar de cursor die je met een soort mousepad moet bedienen, maakt het geheel onnauwkeurig, onnodig afleidend en bij vlagen ergerlijk. Plaats voor de grap eens een laptop op je dashboard en probeer tijdens het rijden een specifiek document te openen. Geen goed idee en hetzelfde geldt voor de multimediabediening van de UX.

Het fysieke gedeelte geeft gelukkig minder reden tot klagen. De opmerkelijke stijl zal een kleiner publiek aanspreken, over de kwaliteit kan geen enkele twijfel bestaan. Wel valt op dat je e en stuk lager zit in verhouding tot in de Volvo: meer hoge hatchback in plaats van SUV. Of dat een voordeel of een nadeel is, hangt af van persoonlijke voorkeur. Objectiever te meten is de ruimte op de achterbank en daar delft de UX het onderspit. Bij een bestuurder van gemiddelde lengte voorin blijft er op de tweede zitrij niet veel beenruimte over en ook de hoofdruimte haalt het niet bij die van de XC40. Daar staat helaas geen verrassend ruime kofferbak tegenover, die valt met 320 liter zelfs tegen.

Nee, de Lexus werd duidelijk niet bedacht voor een vakantie met meer dan twee personen en/of mensen die graag veel spullen meenemen. Eigenlijk heel jammer, aangezien het onderstel van de UX zich juist voortreffelijk leent voor lange reizen. Korte trouwens ook; de balans die de Japanners hierin hebben gevonden, is namelijk bijzonder goed. Er zit een stevigheid in die veel contact met de weg mogelijk maakt. Daardoor ben je je als bestuurder bewust van wat er zich onder de wielen afspeelt, mits je erop let. Tegelijkertijd laten de schokdempers voldoende ruimte aan de vering om de ergste klappen op te vangen, waardoor het comfort niet lijdt onder de wegligging.

De besturing werkt daarbij voldoende direct zonder zenuwachtig te zijn. De spreiding van talenten in het UX-onderstel wordt verder vergroot door de aanwezigheid van adaptieve schokdempers. Zet die in Sport-stand en de cross-over blijkt ook nog eens ruim bovengemiddeld hard door bochten te kunnen, indien gewenst. Het TNGA-platform bewijst hier wederom zijn meerwaarde.

ZACHTER

Hoewel ook de Volvo adaptieve schokdempers heeft, wordt vanaf de eerste bocht duidelijk dat de Zweedse inzending vooral op comfort mikt. Met succes, de XC40 absorbeert een stuk meer van de oneffenheden in de weg dankzij zachtere veren en dempers. Door een lichtere en minder directe besturing isoleert de XC40 zijn bestuurder nog meer van de weg. In combinatie met de ContiEcoContact-banden zorgt dat er wel voor dat de maximale bochtensnelheid wat lager uitkomt en de remweg wat langer is.

Helaas zorgen de spaarbanden niet voor een extreem laag verbruik van de T3motor. Hooguit compenseren ze het effect van de aanwezige automaat. Eigenlijk is dat precies wat ze doen, aangezien we met de T3 Geartronic op deze banden precies hetzelfde verbruik scoren als we eerder onder vergelijkbare omstandigheden deden met de T3 in combinatie met wat sportie ver rubber en een handbak: 1 op 12,3. Overigens heeft de T3-motor in de tussentijd wel een kleine vermogens-upgrade gekregen.

Achter die benaming gaat nog steeds een driecilinder met 1,5 liter inhoud en een turbo schuil, die produceert tegenwoordig echter 163 pk en 265 Nm vanaf 1.500 toeren. Genoeg om de Volvo aan adequate prestaties te helpen. De achttrapsautomaat maakt daarbij een overwegend positieve indruk. De transmissie schakelt vlot door en maakt zo optimaal gebruik van het vroeg beschikbare koppel van de driecilinder turbomotor, terwijl de rust aan boord blijft behouden. Grotendeels althans, de turbo hoor je namelijk zelfs al bij lage toeren vrij nadrukkelijk fluiten, al ligt dat natuurlijk niet aan de automaat. Wat de transmissie wel valt aan te rekenen, is de vrij lange twijfel die soms volgt bij kickdown. Dan heeft de automaat echt even bedenktijd nodig voordat de juiste versnelling wordt gevonden.

CVT

Dat zal de Lexus niet overkomen, aangezien die geen versnellingen heeft. Niet in de traditionele zin van het woord. De 156 pk sterke turboloze 2,0-liter verbrandingsmotor en 109 pk sterke elektromotor werken samen in een planetair tandwielstelsel dat eigenlijk een continu variabele transmissie vormt – een vrijwel oneindig aantal overbrengingen dus. Het voordeel daarvan is dat de verbrandingsmotor en de elektromotor binnen bepaalde grenswaarden onafhankelijk van elkaar kunnen werken.

Een stukje volledig elektrisch rijden waarbij de viercilinder stilstaat behoort tot de mogelijkheden, terwijl een permanent op vol vermogen draaiende verbrandingsmotor met een beetje extra elektrokracht ook kan. Omdat beide motoren tegenwoordig een aanzienlijk vermogen hebben, kost dat het systeem onder de meeste omstandigheden niet veel moeite om de UX vlot te trekken. De voordelen van het hybride concept blijven zo bestaan, terwijl het traditionele nadeel verdwijnt. Alleen als alle registers open moeten, doet de UX nog een treffende imitatie van een koe door luidkeels te loeien. Dan staat er echter wel 184 pk beschikbaar, dus lang hoeft dat zelden te duren.

Bij een normale rijstijl komt het in ieder geval amper voor dat je de aandrijflijn opmerkt en gebeurt alles in naadloze stilte. Aan de pomp wordt bovendien het voordeel duidelijk: 1 op 16,7 is een keurig verbruik en een CO2-uitstoot van 97 gram per kilometer is niets om je voor te schamen. Scheelt weer in de hoeveelheid MRB.

STARRE NIVEAUS

Dat betekent niet dat de UX een koopje is. De prijslijst begint bij € 44.495 en de F Sport Premium die wij hebben, kost maar liefst € 56.995. Dat komt doordat Lexus werkt met tamelijk starre uitrustingsniveaus. Veel optiemogelijkheden blijven er niet over, dus de teller loopt voor het exemplaar op deze pagina’s nog maar een klein stukje op, naar € 57.975. Dan staat er wel een volledig uitgeruste auto voor de deur, die bovendien alle actieve veiligheidssystemen aan boord heeft. Overigens zijn die systemen voor een belangrijk deel standaard en zou je de test eventueel in een los pakket kunnen bestellen.

Ook Volvo doet wat veiligheidssystemen cadeau bij een XC40 en voor € 995 krijg je de overgebleven systemen. Bij het samenstellen geeft de Zweed je wel een stuk meer vrijheid. De prijslijst begint voor een T3 Geartronic bij € 42.975. De Inscriptionuitvoering drijft dat op naar € 47.495, daar na komen de pakketten en losse opties nog. De optelsom eindigt bij € 60.815. Meer dus dan de Lexus, maar daar zet Volvo wel het een en ander tegenover. Groter lichtmetaal, een trekhaak en een standkachel bijvoorbeeld. Denken we die opties weg, dan komt de XC40 op een prijsniveau dat vergelijkbaar is met dat van de Lexus. Voor premiumbegrippen is dat met een dergelijke uitrusting niet heel hoog. Wat dat betreft zijn deze zo verschillende buitenbeentjes dan weer opvallend eensgezind.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Praat verder op het forum