Test: Lexus UX 200 (2021)

De antiheld

Lexus UX
AutoWeek 27 2021
AutoWeek 27 2021

Je leest het in AutoWeek 27 2021

De autowereld elektrificeert in rap tempo en auto’s met alleen een benzinemotor worden snel schaarser. Maar Lexus voegt aan het UX-programma nu een versie toe met tweeliter viercilinder benzinemotor. Deze UX 200 is een echte antiheld.

Of het de opzet van Lexus is geweest, weten we niet, maar feit is dat de UX een zeldzame verschijning is. Hij wordt niet in grote aantallen verkocht en dat is wellicht jammer voor de mensen die ze verkopen, maar wel een leuk extraatje voor hen die er wél een hebben. Want je hebt niet alleen een bijzondere auto om te zien, maar het is ook bijzonder om er een te zien. In deze klasse van wat duurdere, exclusievere en relatief compacte modellen wordt de koek vooral verdeeld door de bekende Duitse merken.

Een kleine drie jaar geleden werd de aan de Toyota C-HR verwante Lexus UX geïntroduceerd, die op dat moment met slechts één hybride aandrijflijn leverbaar was. Dat ging toen om een tweeliter benzinemotor, die samenwerkte met een elektro-aggregaat. Later kwam er naast deze UX 250h nog de volledig elektrische UX 300e. Dat was zelfs de eerste volledig elektrische auto van het Toyota-concern, hoewel het merk in China kort daarvoor al een elektrische versie van de C-HR had gelanceerd. Nu is er dan ook een UX 200 en die heeft dus alleen een tweeliter benzinemotor. Geen Duits premiummerk en ook niet geëlektrificeerd? Dan ben je toch een antiheld?

ZUINIG

Onder de kap vinden we dezelfde krachtbron die ook in de hybride zit, maar nu met 20 pk en 15 Nm meer. Maar pas op, het systeemvermogen van de 250h is wél hoger, namelijk 184 pk. Daar staat tegenover dat door het ontbreken van alle componenten van het hybridesysteem de UX 200 weer 80 kg lichter is dan de 250h. Wat betreft de acceleratiecijfers ontlopen ze elkaar daarom ook niet zo vreselijk veel. De 200 is vier tienden langzamer op de 0-100 dan de 250, maar daar zullen maar weinig mensen een punt van maken. Uiteindelijk zijn er twee grote verschillen waarbij we even stil moeten staan. Het karakter van de aandrijflijn en het gemiddelde verbruik.

Wat betreft dat laatste: laten we voor de vergelijking de WLTP-waarden naast elkaar zetten en dan zie je dat de hybride 5,5 liter per 100 km nodig heeft en de UX 200 6,8 als je hetzelfde uitrustingsniveau kiest met dezelfde wielen. In de praktijk zitten die cijfers dan weer iets dichter bij elkaar. We hebben de UX 250h als duurtester gehad en na een kleine 20.000 kilometer hadden we een gemiddeld verbruik van 6,1 l/100 km. Deze UX 200 heeft na een weekje met een kleine 1.000 km net niet de fabrieksopgave van 6,8 liter gehaald. We kwamen uit op 6,9l/100 km. Dat is zeker niet verkeerd in deze klasse.

Het karakter van de tweeliter kan ons wel bekoren. Hij is bepaald niet onderbemeten en kan zijn taak goed aan. De krachtbron loopt rustig, maar de cvt-automaat maakt hem soms wat nerveus. Dan zit hij even in een te lage versnelling (bij wijze van spreken dan) waardoor hij hoog in de toeren gaat zitten of hij kiest ineens weer een hoge versnelling waardoor het toerental abrupt zakt. De hybride heeft daar juist wat minder last van. Verder straalt het geheel rust en comfort uit, wat geldt voor de hele auto. Veel lof voor het onderstel, dat comfortabel is en tegelijkertijd heel communicatief. De besturing voelt stevig en zeker aan en het geheel is goed met elkaar in balans.

De UX is geen uitblinker als het gaat om ruimte. Voorin zit je prima, maar op de achterbank is het net aan en de bagageruimte is ook niet erg groot. Het is meer een auto voor tweepersoons gebruik. Verder komen we in het interieur wat typische Lexus-elementen tegen, zoals het aanraakvlakje in de middenconsole. Je moet er met je vinger over schuiven om het multimediasysteem te bedienen. Dat vraagt echt wat gewenning en concentratie. We zijn dan ook blij dat de nieuwe grote broer NX gewoon een touchscreen krijgt en dat dit systeem op den duur verdwijnt. Eveneens kenmerkend zijn de ‘oren’ op het dashboard, twee draaiknoppen waarmee je de ESP en de rijmodi kunt instellen.

KABELTJE

Tegelijk met de introductie van de nieuwe motoruitvoering is er ook een uitrustingsniveau toegevoegd: Preference Line. Dat is de basisuitvoering plus wat extra’s, zoals lichtmetalen wielen, keyless entry en een achteruitrijcamera. Het is de auto die je op de foto ziet. Navigatie moet hij ontberen, maar het audiosysteem is geschikt voor Android Auto en Apple CarPlay, dus heb je die navigatie eigenlijk helemaal niet nodig als je je smartphone steeds maar via een kabeltje verbindt.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Rustig en comfortabel
  • +Zuinig
  • -Cvt kan zenuwachtig zijn
  • -Niet bijzonder ruim

Signalement

Merk Lexus
Model UX 200
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 38.745

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.987 cc
Maximaal vermogen 127 kW / 173 pk bij 6.600 tpm
Maximaal koppel 205 Nm bij 4.800 tpm
Inhoud brandstoftank 47 l
Lengte / breedte / hoogte 4.495 mm / 1.840 mm / 1.540 mm
Wielbasis 2.640 mm
Massa leeg 1.435 kg
Laadvermogen 545 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 750 kg
Banden215/60R17Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,2 s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 150 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum