Lexus SC 430 - Op de Rollenbank
Let niet op het storingslampje
47 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Bij ‘Op de Rollenbank’ gaan al jarenlang argeloze lezers met de billen bloot. Leveren hun auto’s nog alle pk’s die de fabriek belooft? Je moet maar durven om je auto in handen te geven van Ghisbert van Ginhoven. Nu is het, op veler verzoek, de beurt aan de AutoWeek-redactie: wat gebeurt er als ze hun eigen auto’s aan zo’n test onderwerpen? Verlaten ze met opgeheven hoofd het strijdtoneel, of gaan ze af via de achterdeur?
Uitermate bescheiden en de rust zelve: dat is hoe wij Jan Lemkes bij AutoWeek kennen. Maar als de klok vijf uur slaat en wij uitklokken, komt er een ander mens in hem boven. Dan rijdt hij weg in een knalrode Lexus SC430. Misschien is dat wel de laatste auto die je bij hem zou verwachten. “Ik was op zoek naar een luxe-cabriolet; het liefst van Japanse afkomst, want die auto’s hebben mijn voorkeur.” Dan blijven er weinig andere keuzes over dan de Lexus SC430. Met een V8 onder de kap en op papier 286 pk heeft Jan ook nog eens de meest vermogende auto onder de collega’s. Die ouwe snoeperd regelt dat toch maar mooi voor zichzelf. “Dat deze auto een V8 met zo veel vermogen heeft, was geen argument om hem aan te schaffen. Daar is het zeker niet om te doen. Het ging mij er meer om dat het een raar model is; het is een leuke auto om te zien. Verder is de rode kleur een aankoopargument geweest. De hele wereld is al grijs en zwart. Daar raak je toch gauw op uitgekeken, dus bied ik op deze manier een beetje tegenwicht.”
Jan kocht zijn auto nog niet zo lang geleden in Duitsland. “Toen had hij 330.000 kilometer op de teller, maar dat is bij zo’n auto geen bezwaar. Hij kostte de helft van wat er in Nederland voor zo’n auto wordt gevraagd. Intussen heb ik de veren, de multiriem en de draagarmen al vervangen.”
Het hoge vermogen van zijn auto is dan misschien niet iets waar Jan graag mee te koop loopt, vandaag doet hij toch een beetje aan borstklopperij. “Als het dan toch moet gebeuren, wil ik wel zo goed mogelijk uit de bus komen. Vandaar dat ik octaan 102 heb getankt.” Maar als rollenbankprofessor Ghisbert van Ginhoven eenmaal plaats heeft genomen in de Lexus, komt hij meteen met een domper op de feeststemming. “Ik weet niet of het wel verstandig is om deze auto op de rollenbank te testen. Het motorstoringslampje brandt en dan is het geen goed plan om de boel maximaal te belasten.” Natuurlijk heeft Jan zich daar van tevoren wel in verdiept: “Het probleem is dat er een lekje in de uitlaat zit; daarom brandt het lampje. Een nieuwe uitlaat kost € 1.250; dat is dus nogal een investering en daarom wacht ik er nog even mee.”
Na de test komt er een a-typische uitslag: de Lexus komt vermogen te kort. “Deze motor detoneert nogal”, zegt Ghisbert. “Ik denk dat het komt omdat de motor vanbinnen een beetje is vervuild; aan de benzine ligt het in elk geval niet. Ik vermoed zo maar dat jij nooit heel hard rijdt.” En dat zou best kunnen, want Jan Lemkes staat intern ook wel bekend als Mister 90 km/h. “Het beste wat je zou kunnen doen, is om een tijdje met hoge belasting te rijden”, adviseert Ghisbert. “Dan heb je die pk’s zo weer terug.” Dat zien we in de handen van Jan niet gauw gebeuren.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Lexus |
---|---|
Model | SC 430 |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 109.300 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.293 cc |
Maximaal vermogen | 210 kW / 286 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 419 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 75 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.515 mm / 1.825 mm / 1.370 mm |
Wielbasis | 2.620 mm |
Massa leeg | 1.740 kg |
Laadvermogen | 370 kg |
Banden | 245/40ZR18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,4 s |
Brandstofverbruik | 12,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 287 g/km |
Lezersreacties (47) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.