Test: Lexus SC 430 (2001)
Oosters juweeltje
- Mario Prinsen
- Eerste rijtest
Lexus staat bekend om superkwaliteit en topraffinement. De ontwerpers verstopten dat tot nu toe in niet al te opvallende koetswerken. Daar komt met de SC430 subiet een eind aan!
Door een gedegen en unieke marktfilosofie is Lexus als enige Japanse merk erin geslaagd om een serieuze stek te veroveren in de topklasse. Ruim elf jaar geleden betraden de Japanners schuchter de markt met de grote LS400. Stapje voor stapje wist Lexus zijn plek te verwerven op de Europese markt met maar twee modellen: de al genoemde LS400 en later de kleinere GS300. Nu bouwen de Japanners hun merk in de breedte uit met de compacte IS200, de snelle GS430 en de hoog op de poten staande RX300. Geeft Lexus nog meer mogelijkheden, maar de aantallen in Europa zullen toch volledig in het niet blijven vallen bij de successtory in Amerika. Daar hebben ze gewoon meer met Japanse luxe wagens. In de USA verkocht Lexus vorig jaar ruim 90.000 auto's!
Ook het nieuwste Lexus-product, de SC430, is in Amerika al een daverend succes. Van de 18.000, die er elk jaar gebouwd gaan worden, krijgt Europa er maar 1200. Geen wonder dus dat Lexus voor de presentatie van de SC430 aan de Europese pers uitweek naar Washington. Daar stond voor ons een mooi blauwmetallic exemplaar klaar van de eerste cabriolet in de Lexus-historie. De Japanners zien hem als het flonkerende juweel: sportiever en exotischer dan ooit vertoond en daarmee in staat nog meer glans aan het Lexus-imago te geven.
De SC430 sluit aan bij de jongste trend in cabrioland en heeft een hard, wegklapbaar dak. Gesloten zorgt het aluminium dak voor een coupé-gevoel, terwijl je met weggeklapt dak dezelfde sensaties ondergaat als bij andere cabrio's. Net als bij de Mercedes SLK en de Peugeot 206 CC verdwijnt het dak door een druk op de knop in zo'n 25 tellen in de kofferbak. De inhoud daarvan neemt af van 368 tot slechts 135 liter. Dat zou nog minder zijn als de auto hier niet zonder reservewiel wordt geleverd. Dat wegklapbare dak heeft ook zo zijn consequenties voor het interieur. Lexus presenteert de SC430 als 2+2, maar die achterbank kun je maar beter als bergbak zien. Met onze 1,82 meter zijn we niet bovengemiddeld lang, maar de voorstoel staat tegen de zitting van de achterbank geparkeerd. Zie de SC430 maar gewoon als een tweezitter en gebruik de achterbank als extra bagageruimte, want die is met de kap neer zelfs voor zijn tweetjes minimaal.
Lexus-perfectie
De 4,52 meter lange SC430 straalt weer die perfectie van Lexus uit. Een strak koetswerk met behoorlijk bolle vormen vertoont wel wat SLK-trekjes, maar heeft toch als geheel een eigen gezicht. Om tot een optimale aerodynamica te komen, is de SC430 zelfs getest in de windtunnel waar ook de Japanse Bullet-Trains hun gestroomlijnde uiterlijk kregen. Met gesloten dak is de Cw-waarde slechts 0,29 en is 'ie mooi stil, als een volwaardige coupé. Open wordt het uiteraard rumoeriger en blijkt de aerodynamica – ondanks een windschermpje tussen de hoofdsteunen achterin – minder uitgekiend dan verwacht: de wind waait behoorlijk door het interieur.
Mag de pret niet drukken, want je wordt omgeven door alle denkbare luxe. Om te beginnen een klimaatsysteem dat uiteraard werkt met links en rechts gescheiden temperatuurregelingen, maar ook rekening houdt met open of gesloten rijden. Speciale uitstroomopeningen ter hoogte van je knieën sturen warme lucht naar je benen bij lagere buitentemperaturen. Genieten doe je ook met volle teugen van de standaard geluidsinstallatie van Mark Levinson. Beter dan dit bestaat er gewoon niet: de installatie houdt rekening met open of gesloten rijden en past zich bij dakloos rijden zelfs aan op het windgeruis. Het klinkt zo onvoorstelbaar mooi en natuurlijk dat je haast je oren niet kunt geloven. Kan je verwachten, want de allersimpelste installatie voor in de huiskamer kost wel een halve ton, om u maar even een idee te geven. Dan valt er verder nog te genieten van een navigatiesysteem, leren bekleding, elektrische stoel- en stuurverstelling en fraai suikeresdoornhout (dat lichte) of notenhout (dat donkere).
We weten het niet
De SC430 wordt aangedreven door die uiterst geruisloos lopende V8 uit de LS/GS430. Een beer van een motor met 286 pk en 419 Nm op afroep beschikbaar. Mag je ook wel hebben, want de stijve auto weegt leeg wel even 1715 kg. Zit je toch nog in 6,4 tellen op de 100 km/h en pas bij 250 km/h maakt de begrenzer een eind aan de pret. Wie daarbij een brullende uitlaat verwacht, komt bedrogen uit. Normaal rijdend hoor je de motor eigenlijk niet en pas bij flink gassen roffelt de V8 even van genot. Had van ons wel wat prominenter gemogen, maar ja, dat past nu eenmaal niet bij de typische, wat steriele Lexus-stijl.
Onze testauto vertoonde een comfortabel veergedrag, maar muntte niet uit in koers houden in rechte lijn. Je zit onbewust continu kleine koerscorrecties te geven op niet volledig vlak wegdek. Hoe dit in september zal zijn als de eerste auto's naar Nederland komen, kunnen we u niet vertellen. We reden met auto's voorzien van de Amerikaanse afstemming van het onderstel; aan dat van de Europese versies verandert nogal wat. Dus moeten we ons definitieve oordeel opschorten.
Lexus gaat de SC430 verkopen voor f 227.974 in slechts één uitvoering waar alles op en aan zit. Er komen er dit jaar nog 35 naar ons land, waarvan de helft al is verkocht. De SC430 is een interessante nieuwkomer in dit bescheiden marktsegment, die de Jaguar XK8 Convertible als belangrijkste concurrent zal ontmoeten. Maar vlak ook een Mercedes CLK430 Cabrio of SL of de open Porsche's niet uit. Het aardige van de SC430 is dat het een echte Lexus is: hij brengt wat nieuws binnen het selecte groepje.
Rijden zonder lucht
Om extra kofferruimte te winnen, voorziet Lexus de SC430 in ons land standaard van run-flat-banden. Door de extra sterke wangen hoef je een lekke band niet meteen te verwisselen. Je kunt nog 160 km rijden zonder lucht met een maximum snelheid van 90 km/h. We hebben even een stukje met zo'n lege band gereden. De auto stuurt normaal en aan stabiliteit in rechte lijn is evenmin een verlies te merken. Wel trekt de auto bij stevig afremmen duidelijk naar de kant waar de lekke band zit. Omdat je er zo weinig van merkt, is de Lexus uitgerust met een systeem dat de bandenspanning continu bewaakt en op het instrumentenpaneel signaleert als er iets mis is.
Signalement
Merk | Lexus |
---|---|
Model | SC 430 |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 109.300 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.293 cc |
Maximaal vermogen | 210 kW / 286 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 419 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 75 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.515 mm / 1.825 mm / 1.370 mm |
Wielbasis | 2.620 mm |
Massa leeg | 1.740 kg |
Laadvermogen | 370 kg |
Banden | 245/40ZR18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,4 s |
Brandstofverbruik | 12,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 287 g/km |