Occasion Test: Lexus CT 200h vs. Volkswagen Jetta Hybrid

165 reacties

Video
AutoWeek 18 2018
AutoWeek 18 2018

Je leest het in AutoWeek 18 2018

Twee succesnummers uit het tijdperk van de 14% bijtelling. Enkele jaren geleden waren de Lexus CT200h en de Volkswagen Jetta Hybrid bijna niet aan te slepen. Zijn deze occasions interessant voor de particuliere markt?

Deze twee hybrides danken hun bestaan in Nederland vooral aan het feit dat het leaselievelingen waren. Slechts 14 procent bijtelling, dan maak je snel vrienden. De verkoopcijfers van Lexus waren nog nooit zo hoog. Het gemiddelde lag in de periode van 2000 tot en met 2010 op zo’n 780 verkochte auto’s per jaar, in 2011 werden er ruim 2.500 CT’s verkocht en het jaar erop duizend meer. De firma Louwman (importeur Lexus en Toyota) zal vast een bedankbriefje naar Den Haag hebben gestuurd! In 2017 vonden slechts 310 exemplaren een klant en het is opmerkelijk dat de overheid er niets meer aan doet om het rijden in zo’n auto aantrekkelijker te maken.

De VW Jetta beleefde ook zo’n bloeiperiode. De ‘Golf met kont’ was al wat in de vergetelheid geraakt, totdat het merk eind 2012 een hybrideversie aankondigde. Het jaar erop werden er meer dan 2.800 Jetta’s verkocht! Dat zagen we ook in 2011, in de tijd van de belastingvrije dieseltjes, toen er bijna 26.000 Polo’s op kenteken werden gezet. Die staan nu op veel plekken te koop als occasion, maar niemand wil ze nog. Een gebruikte benzinehybride is dan toch echt aantrekkelijker.

LAAG TOERENTAL

Het is geen geheim dat de aandrijflijn van de Lexus CT 200h rechtsreeks afkomstig is uit de derde generatie Toyota Prius en daar is niets mis mee. De techniek heeft zich in alle opzichten bewezen en is feilloos. Dat betekent een 1,8-liter benzinemotor, gekoppeld aan een fikse elektromotor en een continu variabele transmissie. De Prius is een tikkie zuiniger dan de Lexus, mede dankzij de betere stroomlijn. Achterin ligt een accupakket waarmee de CT in staat is om af en toe een paar kilometer volledig elektrisch te rijden. De keuze voor dit type transmissie ligt voor de hand: minder bewegende delen, compact en licht, duurzaam en zeer efficiënt. Wat je bij deze auto moet doen, is het motorkoppel zo goed mogelijk gebruiken. En vooral dankzij het hoge, direct beschikbare koppel van de elektromotor is het niet nodig om heel veel gas te geven. Daarmee voorkom je dus dat de motor hoog in de toeren gaat.

Zodra je de CT een beetje kent, leer je er vlot en zuinig mee rijden zonder je te ergeren aan een brullende motor. Integendeel: de viercilinder draait vrijwel altijd heel rustig en op constante snelheid is het toerental soms extreem laag, wat bijdraagt aan een comfortabele, stille rijbeleving. Die matige motorbelasting leidt niet alleen tot een laag verbruik, ook de slijtage is veel lager. Wil je een betere gasrespons, kies dan voor de Sport-modus, waarbij de meter links in het dashboard in een toerenteller verandert. Met de aandrijflijn zit het wel snor, over de rijeigenschappen zijn we minder enthousiast. Misschien komt dat ook wel doordat de verwachtingen hooggespannen zijn, gezien de reputatie van het merk.

STUG GEVEERD

De besturing is in de normale modus niet te licht. Kies je voor ‘Sport’, dan werkt het systeem iets zwaarder. Maar de vering is stug en de demping eveneens; dat doet afbreuk aan de rijbeleving. In die zin moet hij het meer hebben van zijn bijzondere interieur, dat overigens wel een beetje rommelig aandoet en qua knoppen en schakelaars geen uniformiteit kent. De verstelmogelijkheden van het stuur en de stoel zullen niet voor iedereen toereikend zijn, de zitpositie kan beter. We rijden hier niet de meest luxe uitvoering, maar ook het basismodel is al goed aangekleed en afgewerkt met mooie materialen. Wat interieur- en kofferruimte betreft, loopt de CT keurig in de pas met de concurrentie in zijn segment. Zo heeft de kofferbak niet te lijden onder het accupakket, dat keurig onder de achterbank is weggewerkt. Een aanhanger mag deze Lexus niet trekken, dus wil je een vakantietrip maken en veel spullen meenemen, dan zit er niets anders op dan een dakkoffer monteren. Er is overigens wel een trekhaak leverbaar, daar kan een fietsenrek op en sommigen trekken er ook wel eens een klein aanhangertje mee, hoewel dat volgens het kentekenbewijs niet is toegestaan.

SCHOKKERIG GEDRAG

Volkswagen greep deels naar bekende techniek voor de hybride Jetta: TSI en DSG, een combinatie die we kennen uit andere modellen. Daaraan is een elektromotor toegevoegd. Die hybride Jetta was eigenlijk best een vreemd exemplaar bij VW, dat daarnaast ook een Touareg met hetzelfde soort aandrijfsysteem in het programma had. Maar verder was het toch vooral TDI wat de klok sloeg voor de veelrijders. De Jetta is trouwens meer voor de Amerikaanse markt bedoeld dan voor de Europese. Hoe dan ook: wij kregen de semi-elektrische versie en wat prestaties betreft, zet die zijn soortgenoten in de schaduw.

Hij is lekker vlot, dat merk je meteen. En je ervaart ook niet dat je met een hybride op pad bent, afgezien van de andere meters in het dashboard. Ga je vol op het gas, dan gaat de Jetta er als een dolle vandoor. Hij sprint binnen negen tellen naar 100 km/h en bereikt een topsnelheid van 210 km/h. Blijkbaar heeft VW deze auto vooral zo veel mogelijk als een gewone Jetta willen laten rijden, zoals dat nu ook met de elektrische Golf het geval is. Daar hangt dan wel een prijskaartje aan; het verbruik is vrij hoog. Er zijn mensen met een Jetta 1.2 TSI die zuiniger rijden of in ieder geval deze score evenaren. Zelfs de mensen die er eens echt voor gaan zitten, scoren met veel pijn en moeite 1 op 20. Een minpuntje van de DSG-transmissie is het soms wat schokkerige gedrag, vooral bij bijna stilstand of tijdens inparkeren. De auto begint namelijk niet te rollen zodra je de rem loslaat, je moet eerst een beetje gas geven en hij schiet daardoor vaak verder voor- of achteruit dan je van plan was.

GOEDE RIJEIGENSCHAPPEN

In de Jetta zit je toch met net iets meer plezier achter het stuur dan in de Lexus, waaraan ook de betere zitpositie bijdraagt. Daarbij biedt de stoel meer steun en is hij groter van formaat. Opmerkelijk is de rugleuningverstelling; die is niet traploos, zoals we van VW gewend zijn. En de interieurkwaliteit is ook niet zoals we die van het merk kennen. De Jetta komt uit Mexico, wat je ziet aan de gebruikte materialen, waaronder hardere kunststofsoorten. Een vergelijkbare Golf (die niet als hybride is geleverd) heeft een fraaier interieur.

De VW pakt punten met z’n rijeigenschappen. Het rijcomfort is beter dan dat van de CT en de besturing voelt prettiger aan. In combinatie met de prima prestaties is het absoluut geen straf om kilometers te maken. Ook voor achterpassagiers is er meer ruimte, maar de kofferbak is aardig gekrompen door het boven de achteras gemonteerde accupakket, waarmee deze zelfs fractioneel kleiner is dan die van de Lexus. De grote beugels waarmee het kofferdeksel scharniert, maken het er ook niet beter op. Maar de rugleuning van de achterbank is neerklapbaar, dat scheelt. Ook deze hybride mag geen aanhanger trekken.

BASISMODELLEN, NIET KAAL

De twee occasions die wij rijden, zijn niet de topversies uit die tijd. Zo kon je bij Lexus nog kiezen voor de Luxury Line, die alles aan boord heeft wat je hartje begeert, maar door zijn hogere catalogusprijs ook duurder in de bijtelling was. Daarom bood Lexus diverse uitvoeringen met de term ‘business’ in de typeaanduiding. De testauto is voorzien van zo’n pakketje en beschikt feitelijk wel over alle zaken die je graag in een auto hebt. Oké, geen leer, navigatie, xenon en grote wielen, zoals je op een Lexus verwacht, maar kaal is de CT allerminst. Automatische transmissie en klimaatregeling zijn bij alle versies standaard, het basismodel heeft echter geen cruisecontrol. Daar moet je bij de aanschaf wel even op letten, dus.

Volkswagen staat niet bekend om een rijke standaarduitrusting, maar toch heeft de Jetta Hybrid alle noodzakelijke opties. Het gaat hier om de Comfortline; de luxere Highline heeft mooiere wielen en luxere bekleding, verder zijn de verschillen niet zo groot. De prijzen voor een gebruikte CT starten bij zo’n € 9.900, dan heb je een exemplaar met circa twee ton op de klok, wat geen enkel probleem is voor deze auto, mits hij regelmatig onderhoud heeft gehad volgens de fabrieksvoorschriften. Een gebruikte Jetta Hybrid hengel je voor een bedrag van € 8.900 binnen, met 175.000 op de klok. Dat hoeft geen punt te zijn, maar check wel de onderhoudshistorie. Deze TSI-motor heeft een distributieriem die eigenlijk niet vervangen hoeft te worden, maar wel gecontroleerd moet worden bij de grote onderhoudsbeurt.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

De Lexus sprokkelt net iets meer punten bij elkaar, mede vanwege zijn lagere vaste en variabele lasten. Qua rijden heeft de VW onze voorkeur, maar alles bij elkaar is het Lexus (Toyota) dat de betere hybridetechniek in huis heeft en je daarmee helpt om te besparen op de autokosten, zonder dat je sterk inboet aan uitstraling.

Lezersreacties (165) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.