Land Rover Range Rover Velar D300 SE (2017)
Tussenmodel
De Velar is vooral een uit de kluiten gewassen auto. Het interieur ziet er prachtig uit, een mooie combinatie van klassieke Range Rover-elementen met futuristische touchscreens en digitale meters. Het digitale instrumentarium voor je neus bevat een keur aan functies, die je met knoppen op het stuur bedient. Dat je voorin zit als een vorst, zal niemand verbazen, maar ook achterin kun je heel fatsoenlijk zitten. De hoofdruimte is onder de dalende daklijn prima, net als de beenruimte. Ook de bagageruimte mag er zijn.
De grote Brit voelt achter het stuur best groot en log. Er is luchtvering, die zelfs in de Sport-stand soepel blijft. Dat effect wordt in comfort uitvergroot, waardoor de kilometers letterlijk ongemerkt onder je door vliegen. De stuurinrichting werkt minder direct, de remmen zijn sterk bekrachtigd: alles is erop gericht om het afleggen van afstanden vooral moeiteloos te maken. Hierdoor verlies je wat dynamiek, maar win je comfort. Bovendien kan de Velar meer buiten de gebaande paden. Aanloop-, afloop- en overloophoek zijn groter en dankzij slimme software onder de noemer Terrain Response blubbert de Velar lekker door in het terrein.
Land Rover haalt daar 300 pk en 700 Nm uit de 3,0-liter V6 diesel. Bij stevig accelereren hoor je duidelijk dat er een dieselmotor in de markante neus aan het werk is. De prestaties zijn er ook naar. De 8-traps volautomaat helpt daar ook bij, schakelen gaat soepel en snel.
De Range Rover Velar die op deze pagina prijkt, kost maar liefst € 122.320. In deze klasse valt veel naar eigen smaak samen te stellen en dus schuilt een deel van de kosten daarin.
Oordeel
De Velar roept met zijn Britse charme en futuristische uiterlijk een sterke begeerte op. Hij is erg comfortabel, maar voelt vrij zwaar aan. De vele extra’s zijn fijn, maar maken hem wel prijzig.
Signalement
Merk | Land Rover |
---|---|
Model | Range Rover Velar D180 2.0 SE |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 89.675 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.999 cc |
Maximaal vermogen | 142 kW / 180 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 430 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.803 mm / 1.950 mm / 1.665 mm |
Wielbasis | 2.874 mm |
Massa leeg | 1.829 kg |
Laadvermogen | 661 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.500 kg / 750 kg |
Banden | 255/50R20Prijzen |
Topsnelheid | 209 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,4 s (fabrieksopgave: 8,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,8s |
Brandstofverbruik | 5,8 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 182 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Land Rover Range Rover Velar P 300 AWD , R-Dynamic,Panodak, Meredian Audio, Cognac leder, 360
- 2019
- 68.197 km

Land Rover Range Rover Velar P250 R-Dynamic Carbon Edition | 22" | 24 Mnd. Approved Garantie | Panoramadak
- 2020
- 81.009 km

Land Rover Range Rover Velar 3.0 V6 AWD First Edition 300pk Panoramadak/Meridian/Trekhaak
- 2018
- 127.468 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (16) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.