Test: Land Rover Range Rover P530 (2022)

The Beste 4x4far

Land Rover Range Rover
AutoWeek 32 2022
AutoWeek 32 2022

Je leest het in AutoWeek 32 2022

De nieuwe Range Rover moet de mogelijkheden van zijn voorganger overtreffen. En die kon al zo veel. Land Rover lijkt in die opzet geslaagd. De Britten hebben alle registers opengetrokken om er een heuse topklasse auto van te maken.

Land Rover is een merk met tradities, en die worden in Sollihull zorgvuldig gekoesterd. De nieuwe Range Rover zit dan ook vol met verwijzingen naar een rijk erfgoed. Zijn waanzinnig hoge mate van civilisatie neemt dan ook niet weg dat je met deze mastodont nog altijd daar kunt komen waar andere moeten opgeven. En voor wie daar prijs op stelt: hij is – hoewel er een puur elektrische variant achter de schermen klaarstaat – nog steeds verkrijgbaar met een V8. Ze zijn het bij Land Rover aan hun stand verplicht. De auto is evenwel van voor tot achter nieuw; zowel hardwareals softwarematig zijn flinke stappen gezet.

De eigen V8 van Jaguar Land Rover zoals die vorig jaar nog verscheen in de nieuwe Defender, heeft het in de Range Rover niet tot aandrijfbron van dienst weten te schoppen. De achtcilinder – ook onder de kap van de gouden Range Rover op deze pagina’s – komt bij BMW vandaan. Dat lijkt inmiddels enigszins traditie, twee generaties geleden kreeg de Range Rover eveneens een BMW V8 mee, toevallig met dezelfde cilinderinhoud van 4,4 liter. Ditmaal is het de bij 530 pk piekende twinturbo-machine die je wellicht kent van onder meer de BMW 5 en 7-serie. Onvermoeibaar stuwt die motor de ruim 2,5 ton wegende SUV naar voren, als je hem op zijn staart trapt gaat dat met een bijpassende grom, een goed excuus om voor deze krachtbron te kiezen. Wanneer je niet het volle potentieel van de achtcilinder gebruikt, ervaar je een rust zoals je die kent van elektrische auto’s. Deze machine doet in alle stilte zijn werk, trillingen noch vibraties weten dan het­ ­ interieur te bereiken. Dit is een belangrijke pijler onder het hoge comfort van deze upper class Brit.

We hebben de Range Rover getergd in het terrein. Een serieuze regeleenheid zorgt dat er geen gekke dingen gebeuren, althans niets dat ongewenst is. Maar goed, met alleen de elektronica ben je nog nergens wanneer de hardware niet op orde is. En die is op orde, absoluut. De grenzen liggen eerder bij wat je zelf aandurft dan bij wat de auto kan. Het luchtgeveerde onderstel isoleert je daarbij van de wereld onder je.

Terug op het asfalt vertoont de koets daardoor bij oplopende snelheid aandrang tot deinen. Dit ondervang je door de wielophanging in de dynamische stand te zetten, waarna de auto steviger aanvoelt zonder dat het comfort eronder lijdt. De stuurbekrachtiging kwijt zich daarbij prima van zijn taak. Die werkt licht terwijl het mede dankzij de vierwielbesturing met de koersvastheid op hogere snelheid helemaal goed zit. Op lagere snelheid laat de grote, vriendelijke reus zich met de gestuurde achterwielen door krappe parkeergarages loodsen alsof het een compacte middenklasser is.

CONFRONTATIE MET BENTLEY

Wanneer je de kluisdeurachtige portieren opent, merk je direct dat de afwerking en materiaalkeuze van topniveau zijn. Op dit vlak kan de Range Rover wedijveren met de fraaiste producten van BMW en Mercedes en een directe confrontatie met een Bentley kan hij moeiteloos aan. Werkelijk alles lijkt erop gericht om de bestuurder en zijn passagiers te behagen. Je zit in deze auto dan ook niet op je stoel, maar erin. Ruimte is er zowel voorals achterin in overvloed, en dan te bedenken dat er ook nog een versie is met een 20 centimeter langere wielbasis.

De kofferbak is eveneens lekker royaal. Traditiegetrouw is de achterbak te bereiken via een tweedelige achterklep. Het onderste deel leent zich prima als zitplaats om een paardenrace te aanschouwen, er zitten zelfs voorgevormde plekken in waarop je je kop thee kunt zetten. De achterkant van de auto blijkt ook een prima basis voor een tuinfeest: met de functie ‘tailgate event suite’ in het multimediasysteem openen de achterkleppen zich automatisch en schakelt de stereo over naar de speakers in de bovenste klep. Via een telefoon-app regel je de muziek en – niet onbelangrijk – word je op de hoogte gehouden van de elektriciteits­reserves van de accu. We zeggen het niet vaak, maar dit zagen we nog niet eerder.

Nooit gedacht dat een Range Rover nog eens een prima alternatief zou zijn voor de losse Bluetooth-box. Ergonomisch steekt de Range Rover goed in elkaar. Voor zover ze nog niet weggestopt zijn in het grote glazen touchscreen zitten alle bedieningsorganen logisch gegroepeerd; dat vraagt amper gewenning.

Dat geldt ook voor het multimediasysteem zelf. Het systeem in de vorige modelreeks kon op weinig bewondering rekenen. Het idee was misschien best aardig, maar de uitvoering was dat allerminst. Als het even kon lieten we dat systeem links liggen ten faveure van de functies op onze eigen smartphone. Hoe anders is dat nu. De grote Range Rover is voorzien van de Pivi Proinfotainmentinstallatie die we voor het eerst zagen op de nieuwe Defender. Dit systeem is snel, heeft ons geen moment in de steek gelaten en is bovenal logisch van opzet. Dat laatste is best knap wanneer je bedenkt dat de auto vol zit met een veelheid aan systemen en functies die zich allemaal naar jouw wens laten instellen. Erg prettig is dat het grote aanraakscherm desgewenst reageert met haptische feedback: wanneer je met je vinger het scherm aanraakt gaat het systeem niet direct over tot actie, maar wacht het even tot je iets harder drukt en je de glasplaat subtiel voelt ‘inveren’. Alsof je een conventionele knop indrukt. Voor de basisinstellingen van de airco heb je op de middenconsole een separaat bedieningspaneel. Dit wordt geflankeerd door grote, multifunctionele knoppen waarmee je niet alleen de temperatuur en de ventilatiestand regelt maar ook de stoelverwarming dan wel -koeling. Luchtkwaliteit is sowieso een belangrijk aandachtspunt; de auto heeft filteren ionisatiesystemen die het binnenstromen van allerhande nare stoffen tot een minimum moeten beperken.

SPECIFIEKE WENSEN

Alle registers lijken opengetrokken om van de nieuwe Range Rover een topklasse auto te maken. Belangrijk aan de top is dat je hem zo kunt configureren dat hij helemaal aan jouw specifieke wensen voldoet, en met de lange optielijst moet je zeker een heel eind kunnen komen. Mocht dat evengoed toch niet lukken dan is er nog altijd de afdeling Special Vehicle Operations waar ze een paar stappen verder voor je kunnen gaan. Theoretisch zijn er 1,6 miljoen verschillende configuraties mogelijk. Op voorwaarde natuurlijk dat je de portemonnee trekt, want aan alles hangt een prijskaartje en dat komt dan bovenop de basisprijs van € 212.744 die voor de Range Rover met V8 van toepassing is.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Of je nu zelf rijdt of je laat chaufferen, de rottigste ondergrond opzoekt of nooit en te nimmer de gebaande paden verlaat, de nieuwe Range Rover stelt niet teleur. Technisch klopt het allemaal, het interieur kan zich meten met dat van een herensociëteit maar vooral als het gaat om de elektronica (en met name de bediening daarvan) zijn er serieuze stappen gezet. Ooit hanteerden ze bij Land Rover de leuze ‘The Best 4x4xfar’. De nieuwe Range Rover doet dat adagium alle eer aan.

Signalement

Merk Land Rover
Model Range Rover P530 First Edition
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 239.361

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8, mild-hybrid
Cilinderinhoud 4.395 cc
Maximaal vermogen 390 kW / 530 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 750 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 5.052 mm / 1.990 mm / 1.870 mm
Wielbasis 2.997 mm
Massa leeg 2.585 kg
Laadvermogen 765 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden275/40R23Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,6 s
Brandstofverbruik 11,7 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 265 g/km