AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Land Rover Discovery 5.0 V8 HSE (2012)
Beschaafde bullebak
45
In deze tijden, waarin het vooral om brandstofverbruik en CO2-uitstoot gaat, hebben echte, 'ouderwetse' SUV's het moeilijk. Toch zijn ze er nog wel degelijk. Wij gingen een weekje onderweg met de Landrover Discovery 4 5.0 V8 HSE.
Heerlijk dat het in deze tijd nog kan, een auto van meer dan twee ton aan gewicht, vijf liter motorinhoud – verdeeld over acht cilinders – en de Cw-waarde van een flatgebouw. De non-plus-ultra Discovery voor de deur doet iets met je; je wordt er blij van. Veel zul je deze uitvoering overigens niet zien: het merendeel van de Discovery-kopers kiest namelijk voor de dieselversie. Als ze al een geel-kentekenversie bestellen.
Elegant monster
Maar het Grote Genieten doe je natuurlijk met dit elegante monster, dat met een druk op de startknop een krachtige V8-grom laat horen. Dat belooft wat. En dat maakt-ie waar. Dit ding is snel. En juist omdat het er helemaal de auto niet naar is, maakt dat het extra leuk. Met 'snel' bedoelen we ook 'in rechte lijn', want hoeveel pk's er ook staan te trappelen, uitnodigend om te gaan hoeken, is deze zeecontainer op wielen helemaal niet. Op de overal opduikende rotondes hangt de hoge auto behoorlijk; het onderstel lijkt wel van elastiek. Het is heel comfortabel, maar je mag het ook week noemen. Een Disco deint best wel en rechtuit geeft dat een comfortabel gevoel, maar in bochtenwerk houdt dat jezelf in toom.
Rijden met een dergelijke grote en zware auto met een dikke V8 in het vooronder heeft natuurlijk zijn prijs. De Total in Koog aan de Zaan is elke ochtend opnieuw blij met ons als we de 90-litertank weer tot de nok toe vullen. Een tankpas van de werkgever wordt op dit soort momenten door ons zeer gewaardeerd. We scoren een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 6,9 gedurende de week dat we met de Landrover onderweg zijn. Ook dat betekent dat deze Disco een beetje een rijdende buitenbeen is, dus nóg leuker. Lekker oprijden naast een Toyota Prius of een Honda Civic Hybrid en dan ... kick down! Excuses daarvoor nog. Ook meegenomen: een diep, diep respect van de medeweggebruikers. Die spoeden zich uiterst vlot richting rechterrijbaan, zoals we dat graag zien.
Wat blijft je nu het meeste bij van een weekje Disco V8? Sowieso de uiterst complete uitrusting (mag het voor een dergelijke investering) van die meest luxe HSE-uitvoering. We zijn het terrein niet in geweest (dat is toch zonde ...), maar het inmiddels beroemde Terrain Response-systeem biedt oplossingen voor elke ondergrond. Dat betekent dat deze luxe, hoge auto in de eerste plaats toch nog terreinauto is. Verder zitten we op leer, wanen we ons in een concertzaal als de volumeknop van de audio ver opengaat met standaard twee extra stoelen in de gigantische bagageruimte.
Alleskunner
Daarmee heb je feitelijk een auto die alles kan; offroad rijden, heerlijk relaxed cruisen over de autosnelweg, verhuizen of optreden als people mover. Daarbij trakteert de auto je met een klasse-uitstraling. Want hoe je het ook wendt of keert: dit is geen patserbak. En dat kunnen we bepaald niet van elke full-size 4x4 zeggen. Het is dus een gedistingeerde alleskunner, dát is wat het is ...
Oordeel
3 sterren
De Discovery is heel veelzijdig, maar bovenaan staat zijn premium-uitstraling. De V8 is totaal overbodig, maar wel de slagroom op de taart.
Signalement
Merk | Land Rover |
---|---|
Model | Discovery 5.0 V8 HSE |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 144.400 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.999 cc |
Maximaal vermogen | 276 kW / 375 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 510 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 82 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.838 mm / 1.915 mm / 1.837 mm |
Wielbasis | 2.885 mm |
Massa leeg | 2.548 kg |
Laadvermogen | 692 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 255/55R19Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,9 s (fabrieksopgave: 8,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,9s |
Brandstofverbruik | 14,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 328 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (45) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.