AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Lancia Ypsilon 1.1 Elefantino (1998)

Brugklasser

Lancia Ypsilon 1.1 Elefantino
Het gedistingeerde merk Lancia heeft als 'instapmodel' van de kleine Ypsilon de 1.1 Elefantino; de meest betaalbare uitvoering van de opvallende 'Yp'. Maar is dat ook een reden om hem te kiezen?

De basismotor van de Ypsilon, de 1.1, vinden we ook in de Fiat Punto 55 en de Cinquecento Sporting. De versie met deze motor kreeg de naam Elefantino en draagt als type-aanduiding een blauw olifantje. Deze kleine dikhuid is een oude bekende bij het voorname Italiaanse merk. Hij verscheen in 1953 als tegenhanger van het steigerende paard van Ferrari en prijkt sindsdien op prestatiegerichte Lancia's. Zo tooide hij - uitgevoerd in rood - de Delta HF Integrale. Omdat de Y 1.1 echter geen snelheidsduivel is, voerde men het olifantje niet uit in driftig rood, maar in de kalme kleur blauw.
De Lancia Y maakt misschien gebruik van Fiat-techniek, maar dankzij z'n aparte vormgeving heeft hij toch een geheel eigen karakter. Dat aparte vinden we ook terug in het interieur. Zo is het instrumentenpaneel niet recht voor de bestuurder, maar in het midden van het dashboard geplaatst. De vormgeving ervan is ook bijzonder, want de snelheidsmeter en de meters voor brandstofvoorraad en koelvloeistoftemperatuur zijn samengebracht in een grote 'klok' die zo ongeveer ovaal van vorm is. Onder de meters hebben ook een digitaal klokje en de eveneens digitale kilometerteller een plaatsje gevonden. De 'klok' is in titaniumkleur uitgevoerd en hetzelfde geldt voor de middenconsole, die wel wat doet denken aan een juke-box.
Verder valt op dat onderste gedeelte van het dashboard bijna over de volle breedte is bekleed met dezelfde luxe stof die we ook op stoelen en deurpanelen vinden.
Aan plaats voor losse spullen heb je in de Lancia Y 1.1 Elefantino geen gebrek. Om te beginnen kun je ze kwijt over de volle breedte van het dashboard. Daarnaast biedt het wagentje lange en redelijk ruime portiervakken. Verder is er nog ruimte vóór de versnellingspook en in een vak schuin links naast het stuur. Om de achterbank van het tweedeursmodelletje te bereiken, moet de rugleuning van de rechter voorstoel voor-over worden geklapt. Hij schuift dan tegelijk naar voren. Daardoor ontstaat er genoeg ruimte om makkelijk in- en uit te kunnen stappen. Prettig is dat de stoel bij het terugklappen weer in de eerder ingestelde stand terug komt. Mensen die achterin plaatsnemen vinden genoeg plek voor de benen en nog redelijk wat speling boven de kruin.

Weinig bagageruimte
Van een wagentje van het formaat van de Ypsilon kun je niet verwachten dat het achteronder veel plaats biedt. De kofferruimte heeft een volume van slechts 215 liter. Logisch dus dat er niet zo veel spullen mee kunnen wanneer je met dit autootje op stap gaat. Heb je aan de standaard-laadruimte niet genoeg en zijn er slechts twee personen aan boord, dan biedt de omklapbare rugleuning en zitting uitkomst.
De motor van de Y 1.1 meet om precies te zijn 1108 cc. en produceert 40 kW/55 pk. Daarmee moet de Lancia volgens de fabriek 150 moet kunnen lopen. De sprint van 0-100 verloopt in 15,2 seconden. De inhaalsprint van 80-120 km/h vraagt in vier 13,6 s en in vijf 19,1 s. De Y is relatief stil. De Elefantino moet het stellen zonder stuurbekrachtiging. Je kunt best zonder, al wordt de besturing er wel wat zwaarder door en wat minder direct.
Met zijn beperkte prestatievermogen is het uiteraard geen scheurijzer, maar hij is wel in staat om bochten in rap tempo te ronden. Bij de Y duurt het best lang voor hij de neiging krijgt om in bochten rechtdoor te gaan. Geen nood. Wat minder gas en hij komt weer braaf op koers.
De Ypsilon heeft een soepele, maar niet weke vering. De kleine Lancia kan slecht wegdek echter niet perfect aan. Bepaald niet te spreken zijn we over de remmen. Na een paar keer stevig afremmen treedt er namelijk al fading op.
Bij een 'instapmodel' hoort een bescheiden uitrusting. Maar toch krijg je de Elefantino standaard met een airbagstuur, elektrische bedienbare portierruiten en startblokkering mee. Lancia zet de Y 1.1 Elefantino in de showroom met een prijskaartje waar zo'n 23 mille op staat. Voor dat geld zouden wij ons graag de luxe van de Elefantino permitteren. Niet alleen vanwege z'n toebehoren. Nee het is vooral z'n bijzon-dere, gedistingeerde vormgeving waar we op vallen. In stilte hopen we echter dat lang niet iedereen het met onze keuze eens zal zijn - een beetje exclusief willen we het toch wel houden...

Signalement

Merk Lancia
Model Ypsilon 1.1 elefantino
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 10.432

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.108 cc
Maximaal vermogen 40 kW / 54 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 85 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 47 l
Lengte / breedte / hoogte 3.723 mm / 1.690 mm / 1.435 mm
Wielbasis 2.380 mm
Massa leeg 850 kg
Laadvermogen 470 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 400 kg
Banden165/65TR14Prijzen
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 15,2 s (fabrieksopgave: 15,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,6 s / 19,1 s
Brandstofverbruik 6,3 l/100km

PRIVATE LEASE Lancia Ypsilon

Lease'm
Lancia Ypsilon 1.2 Turbo Hybrid
€ 519
 

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum