Lancia Kappa SW 2.0 20v LS (1997)

Stijlvolle station

Lancia Kappa SW 2.0 20v LS
Net als bij de Thema heeft Lancia nu ook een k Station Wagon op de markt. De nieuweling wordt zeker een succes in het exclusieve gedeelte van de estate-markt, want hij is meer dan alleen mooi.

Vroeger bestond het niet, een stationcar in het hogere marktsegment. Pakezels waren bestemd voor kleine zelfstandigen. Tegenwoordig doet zelfs een klassemerk als Lancia al weer geruime tijd mee aan deze mode. Zoals met de extra ruime uitvoering van Lancia's topmodel, de k (spreek uit: kappa). Voor deze test beschikten we over de luxere LS- versie met tweeliter vijfcilinder krachtbron.
De Lancia heeft een buitengewoon luxueuze uitstraling die extra wordt versterkt door de in het oog springende aluminium daklijst. Deze smeedt de middenpartij van de sedan en de stationcaraanbouw tot een harmonisch geheel. Geschikt aangebrachte chroomdetails vervolmaken de klasse-uitstraling van de Lancia.
In een auto van zo'n 4,70 meter lengte mag je een flinke interieurruimte verwachten. Voor de Lancia gaat dat zeker op, want zowel voor- als achterin zit je prima. Met een lengte van 1,80 meter hebben je knieën voorin wel ruzie met de stuurkolom. Achterin geniet je als passagier van een riante beenruimte en ruim voldoende speling tussen kruin en hemel.
Wie kiest voor een stationcar zal die extra ruimte ook wel eens willen gebruiken. Lancia heeft de k voorzien van een speciale versteviging tussen de wielkuipen achter waardoor de laadvloer erg hoog ligt. De koets voelt daardoor zeer solide aan, maar de bagageruimte is nogal verbrokkeld. Onder het afdekzeil is beperkt plaats; wie meer mee wil nemen, moet dat in de grote bergruimte onder de laadvloer opbergen. Je kunt ook de vloer eruit pakken en de ruimten bij elkaar trekken. Dan is er echter geen sprake meer van een vlakke laadvloer.
Natuurlijk is de achterbank in ongelijke delen neerklapbaar. Bij de Lancia leg je alleen de rugleuning plat waarna er een vlakke laadvloer ontstaat met een stevig kopschot. Dat laatste is handig, maar zorgt wel voor minder laadlengte.

Vijfpitter
Lancia koos voor een vijfcilindermotor. Het is een fraai klinkende, twee liter metende vijfpitter, met vier kleppen per cilinder en variabele kleptiming. Daardoor is de k-motor lekker krachtig: 155 pk. Ook biedt hij veel trekkracht.
De Lanciamotor reageert altijd vlot op het indrukken van het gaspedaal. Zijn variabele kleptiming staat garant voor behoorlijk wat pit onderin. Deze tweeliter k klinkt op het gehoor veel minder luid dan de oude versie. De k SW nam elke 8,8 kilometer een liter sap tot zich en dat is niet echt zuinig.
Mede door zijn goed schakelende versnellingsbak is de Wagon probleemloos met gezwinde spoed over een bochtig traject te jagen. Er spint wel eens een binnenwieltje in een krappe bocht. Als het te hard gaat, waarschuwt hij door licht te gaan ondersturen. Gewoon gas minderen en hij volgt weer de opgelegde koers. Plotsklaps het gas loslaten in een snelle bocht levert een overstuurreactie op. De besturing is prettig direct en voldoende communicatief. Voor de k is een vrij comfortabele afstemming gekozen, zonder dat dit ten koste is gegaan van de wegligging. Hij is uitgerust met schijfremmen rondom, waarbij de voorste exemplaren zijn voorzien van koelsleuven. Het systeem levert een prima remvertraging bij een kaarsrechte remweg. In noodgevallen helpt het standaard gemonteerde ABS mee om op tijd tot stilstand te komen.
Het meubilair verdient de kwalificatie zeer goed. Urenlang hielden we het uit op de fraaie bordeauxrode zetels, zonder vermoeiingsverschijnselen. Binnen vinden we weer het opmerkelijke, uit de sedan al bekende dashboard. De middenconsole springt nadrukkelijk in het oog door zijn mooie houtstructuur. Net als bij de sedan zit de klokkenwinkel voor lange bestuurders te laag, waardoor het bovenste deel van toerenteller en snelheidsmeter buiten het gezichtsveld valt.
Lancia verkoopt de k SW in LE en luxere LS-uitvoering. Ze hebben allemaal standaard twee airbags, elektrische bediening voor alle zijruiten en spiegels, hoofdsteunen achterin, in delen neerklapbare achterbank, centrale vergrendeling, kaartleeslampen voor en achter, infocenter en automatische niveauregeling achter. De LS heeft dan nog een automatisch dimmende binnenspiegel, airco, mistlampen en koplampsproeiers. Lancia levert met k SW een heel aantrekkelijke stationcar, die echter niet super-veel laadruimte biedt.

Signalement

Merk Lancia
Model Kappa SW 2.0 20v LS
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 34.011

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 114 kW / 155 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 186 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.687 mm / 1.826 mm / 1.462 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.510 kg
Laadvermogen 480 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 500 kg
Banden205/60R15Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s (fabrieksopgave: 10,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,8 s / 16,1 s
Brandstofverbruik 10,8 l/100km
CO2-uitstoot 258 g/km