Lamborghini Gallardo Spyder (2007)
Gallardo Quattro Stagioni
Hoe mooi en indrukwekkend kan een auto zijn als de ontwerpers de vrije hand hebben? Kijk naar de Lamborghini Gallardo Spyder en je hebt het antwoord. Sinds Audi dit prachtige Italiaanse automerk heeft ingelijfd, is er ruimte om de fraaiste creaties op de weg te zetten. En de samensmelting van Italiaanse kunstzinnigheid en Duitse zakelijkheid lijkt een goede, want de formidabele Gallardo zorgt voor de nodige beroering in het sportwagensegment.
De Spyder is 140 kg zwaarder dan de Coupé, vanwege de kapconstructie en de elektrohydraulische bediening ervan, plus de maatregelen die zijn genomen om de stijfheid van de gecoupeerde aluminium carrosserie te waarborgen. Het hart wordt, net als bij de Coupé, gevormd door 'n van Audi's V8 afgeleide V10 die bij 8.000 tpm 520 pk levert.
Samensmelting van culturen
Eenmaal achter het stuur wacht ons een aangename verrassing. Of eigenlijk meerdere. Ten eerste biedt de bestuurdersstoel plaats aan iemand die aanzienlijk groter is dan de gemiddelde Italiaan. Bovendien priemt er een gewone versnellingspook uit de middentunnel. En starten gaat gewoon met de sleutel. Kijk je naar het instrumentarium en de middenconsole, dan zijn de invloeden van Audi onmiskenbaar. Mooie spullen met een hoogwaardige uitstraling van de gebruikte materialen, een belangrijke impuls voor de kwaliteitsbeleving.
Het starten van de V10 is een feest. Na een kort, gierend geluid van de start-motor slaat de krachtbron aan. Met een ferme klik leggen we de eerste versnelling in, waarna het genieten begint. Het is haast onvoorstelbaar hoe snel je je één voelt met deze auto. Sturen, remmen, schakelen; het gaat allemaal zeer exact. Het contact met de techniek en de weg is intens, maar het meest verslavend zijn toch wel de acceleratie en het geluid van de V10. Hoe meer toeren, hoe mooier, hoger en voller die klinkt. Met 'n onvoorstelbare portie gretigheid gaat het richting toerenbegrenzer.
Ondanks het relatief geciviliseerde karakter van de Gallardo, doet het luide en hoge gekrijs van de V10 onherroepelijk denken aan dat van een F1-bolide. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/h doet de Gallardo in de eerste versnelling! Het schakelen zelf vraagt de nodige kracht, maar verloopt dankzij de goede synchronisatie perfect.
Subliem in alle opzichten
De besturing van de Gallardo is ragscherp. Het enorme motorvermogen wordt via een viscokoppeling over alle wielen verdeeld. Neem daarbij de feno-menale grip en het is niet moeilijk voor te stellen hoe dit een bocht door gaat. Houd het gas er maar op, want uitbreken doet de Gallardo niet. Hij is eerder onder- dan overstuurd. En komt er een eind aan de grip, dan grijpt het ESP in.
Het werkelijk sublieme onderstel en de geweldige besturing maken dat je al snel heel hard gaat met de Gallardo. Wat daarbij ook opvalt, is de stijfheid van de dakloze carrosserie. De spaceframe-technologie van Audi bewijst hier zijn kwaliteit. De Gallardo Spyder is een magistrale auto, dat is na 'n paar uurtjes sturen en genieten wel duidelijk. Hij biedt in alle opzichten het beste uit twee werelden voor vier jaargetijden, is oogstrelend mooi en kan zich met gemak meten met 't handjevol exoten in dit segment.
Signalement
Merk | Lamborghini |
---|---|
Model | Gallardo Spyder |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 258.975 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V10 |
Cilinderinhoud | 4.961 cc |
Maximaal vermogen | 382 kW / 519 pk bij 8.000 tpm |
Maximaal koppel | 510 Nm bij 4.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.300 mm / 1.900 mm / 1.165 mm |
Wielbasis | 2.560 mm |
Massa leeg | 1.570 kg |
Laadvermogen | 230 kg |
Banden voor | 235/35ZR19Prijzen |
Banden achter | 295/30ZR19Prijzen |
Topsnelheid | 314 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,3 s (fabrieksopgave: 4,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | - s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Brandstofverbruik | 17,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 400 g/km |
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.