Lada 1200 (1980) - Charmant door zijn simpelheid

Eigenlijk heet -ie VAZ 2101

Lada 1200
Lada 1200Lada 1200Lada 1200Lada 1200Lada 1200Lada 1200

In de jaren tachtig zag je Lada’s ook in Nederland regelmatig in het verkeer. Het meest verkochte model van het Russische merk is de 2100-serie, die van 1983 tot 1993 in de prijslijst stond. Op plek twee staat zijn voorganger, de 1200-serie. Hoe rijdt dat nou, zo’n Oostblok-auto? We kropen achter het stuur van een 1200 uit 1980, de Russische neef van de Fiat 124.

De VAZ 2101, beter bekend als Lada 1200 en een Russische neef van de Fiat 124, die in 1967 Auto van het Jaar werd in Europa. Voor degene die niet kon kiezen uit de Italiaan en de Rus was er ook nog een Spanjaard, te weten de Seat 124. Wij spelen vandaag Russisch roulette in deze 37 jaar oude Zjigoeli, die van 1970 tot 1988 in Togliatti in productie was. Op de middenspaak van het stuur staat BA3, zoals dit type in zijn thuisland heet. De vorige eigenaar was een Hongaar, zoals dat bij veel oude Lada’s het geval is. De voormalig bondgenoten van de Sovjet-Unie waren vanzelfsprekend trouwe afnemers van het merk. In Nederland lag de nieuwprijs een stuk lager dan die van vergelijkbare auto’s. Het is niet heel onwaarschijnlijk dat het dwangarbeiders waren die de Lada’s in elkaar moesten schroeven.

Er schijnt een zonnetje op het houtfineer dat het dashboard en de zelfgebouwde middenconsole siert. De lange versnellingspook laat zich vrij soepeltjes door de bak met tandwielen dirigeren; voor de besturing is beduidend meer spierkracht vereist. De robuuste Lada is gebouwd om de zandige wegen door de taiga of langs een steppe te trotseren en zo voelt hij dan ook aan. De vering had zelfs wel een stukje soepeler gemogen. Dit moet geen pretje geweest zijn om de bijna duizend kilometer lange trip van Togliatti naar Moskou mee te maken. En mocht je onderweg een lekke band krijgen of startproblemen in de vroege morgen, geen punt: de gereedschapsset bevat onder meer een bandreparatiekit inclusief pomp en zelfs een zwengel om de motor aan te slingeren. Het ontwerp van de 1200 is even simpel als briljant. Strakke, basale lijnen. Een koets die nog hoekiger en bonkiger is dan die van de eerste Volvo 144. Eenvoudiger kan het haast niet. Dat simpele maakt deze Lada juist ook weer charmant en hij vormt met zijn zachte prijs een leuke aanbieding voor de man of vrouw met de kleine beurs die ook graag een klassieker rijdt. Deze Lada 1200 stond bijvoorbeeld een aantal jaren geleden voor € 3.500 te koop.  

Lezersreacties (87) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.