Kia Sorento PHEV vs. HEV - Vergelijkende Test
Elektrisch mét of zónder stekker?
Voor een grote SUV als de Kia Sorento betekent hybridetechnologie in ons land de redding. Opeens is de Koreaan weer heel veel auto, voor relatief weinig geld. En dan kun je nog kiezen welke hybridetechnologie: met of zonder stekker.
De combinatie van veel strekkende meters auto en een relatief laag prijskaartje maakte van de eerste Sorento de eerste echte hit voor Kia in ons land. Dat succes hoopt het Koreaanse merk nu te herhalen met de nieuwste generatie, zij het dat dat nu niet meer gebeurt met ‘bewezen’ technologie, maar met hybridetechnologie. Daarbij biedt Kia de keuze tussen een full hybrid-uitvoering en een plug-in hybrid-uitvoering met stekker, zoals onze duurtester. Die heeft ten opzichte van de reguliere Hybrid een groter accupakket, een iets sterkere elektromotor en altijd vierwielaandrijving, terwijl de hybride zonder stekker alleen de voorwielen aandrijft.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Volvo kiezen de Koreanen er niet voor om de elektromotor van de PHEV op de achteras te leggen, zodat de vooren achteras fysiek gescheiden blijven. In plaats daarvan blijft de opzet van de Hybrid behouden, met een verbrandingsmotor en een elektromotor die beide via een zestraps automaat de wielen aandrijven. Alleen zit er een extra cardanas naar achteren die op verzoek de achteras kan bijschakelen indien gewenst of nodig.
De automaat en 1.6-turbobenzinemotor zijn in beide modellen precies hetzelfde, het grotere systeemvermogen van de PHEV zit hem dus puur en alleen in de elektromotor, die 91 in plaats van 60 pk levert. Toch merk je daar in de praktijk helemaal niets van. Het extra vermogen compenseert alleen het extra gewicht van krap 200 kilo; op de testmetingen scoren beide Sorento’s bijna identiek op alle metingen. Alleen op de 0-100-sprint is de Hybrid een tiende sneller, een verwaarloosbaar verschil. Omdat de aandrijflijnen in de modellen veel overeenkomsten vertonen, is ook de manier van werken niet noemenswaardig verschillend.
Ja, in de PHEV slaat de verbrandingsmotor vaker aan en uit, maar zolang je de rustige rijstijl hanteert die bij een enorme SUV van minimaal 1.758 kilo past, gaat dat vrijwel onmerkbaar. Nee, tenzij je veel het terrein in wilt (waar de PHEV met zijn vierwielaandrijving een voordeel heeft) of een zware aanhanger wilt trekken (waar de Hybrid weer beter in is met zijn hogere trekgewicht), zal de keuze toch vooral geschieden op basis van groene ambities en de kosten.
MOEILIJK ELEKTRISCH TE RIJDEN
Daarbij begint de PHEV met een nadeel van ! 2.500. Dat is in het geval van de meest luxe ExecutiveLine namelijk de meerprijs van de plug-in. Daar staat tegenover dat de mrb tot 2025 lager zal liggen in verband met het halftarief, wat een paar tientjes per maand scheelt. Uiteraard worden de mrb-rollen gefaseerd omgedraaid als dat halftarief na 2025 eerst verandert in een driekwarttarief en uiteindelijk in de volle mep; de PHEV valt dan immers in een twee schijven hogere gewichtsklasse.
Blijft over het voordeel van de elektrische actieradius. Waar de Hybrid slechts heel korte stukjes kan afleggen zonder dat de 1.6 T-GDI aan de slag moet, kan de PHEV in theorie 57 kilometer rijden zonder benzine te verbruiken. Theoretisch, want in de praktijk blijkt het erg moeilijk om de Sorento met stekker door het verkeer te loodsen zonder dat de 1.6 bijspringt. Er is weliswaar een EV-modus,maar toch slaat de verbrandingsmotor geregeld onbedoeld aan. Sowieso als de verwarming aanstaat en zelfs als je die uitzet en heel rustig rijdt, gaat de T-GDI soms aan het werk. Dat het niet hard gaat met 91 pk op twee ton wagengewicht laat zich natuurlijk raden. Toch is het jammer dat er niet een manier is om de elektrische modus te forceren. Dan zou een eco-meter handig zijn, die duidelijk aangeeft hoe zwaar je op het gaspedaal mag leunen om puur elektrisch te kunnen blijven rijden. Nu wordt rijden zonder uitstoot onnodig ingewikkeld. Lukt het met veel voorzichtigheid wel, dan is de accu na ongeveer 45 kilometer leeg. Uitgaande van een kWh-prijs van 30 cent betaal je voor die 45 kilometer maar iets meer dan 4 euro.
Relatief goedkope kilometers dus en wie thuis kan laden, kan dat tarief nog wat drukken. Afhankelijk van waar de stroom wordt opgewekt, zijn het bovendien ook schone kilometers. Voor wie veel korte stukjes rijdt en veel ruimte nodig heeft, is de Sorento PHEV dan ook best een aantrekkelijke aanbieding. Worden de afstanden echter langer, dan is de Hybrid weer in het voordeel, die komt op een liter Euro 95 ruim een kilometer verder. Wikken en wegen, maar de verschillen zijn klein.
NETJES WEGGEWERKT
Niet alleen bij de prestaties en kosten, maar ook de rest van de beleving komt grotendeels overeen. Direct na elkaar gereden valt op dat de plug-in-versie wat zwaarder aanvoelt in bochten en over korte oneffenheden wat minder comfortabel veert. Omdat de Hybrid echter ook bepaald geen Lotus Elise is, levert hem dat geen heel concrete voorsprong op.
Datzelfde geldt voor het ruimteaanbod. Op papier heeft de Hybrid een paar liter meer bagageruimte dan de PHEV. Dat heeft niet direct met het accupakket te maken, dat namelijk netjes onder de voorstoelen ligt, maar wel met de boordlader die onder de bagageruimte huist. Zelfs met dat kleine nadeel zul je echter niet snel ruimte tekortkomen in de Sorento. De luxere uitvoeringen hebben standaard een derde zitrij en wie die niet gebruikt, heeft een bagageruimte waar je de halve Ikea in kunt verstoppen. Voorin zijn de verschillen eveneens klein, al zijn ze er wel. De PHEV heeft bijvoorbeeld een knop voor de tankontluchting en de terrein-modi, die op de HEV ontbreekt.
Misschien wel het meest frappante verschil van allemaal: in het verder identieke digitale instrumentarium kun je in de HEV niet en in de PHEV wel een toerenteller laten verschijnen. En als je die laatste gebruikt zoals hij bedoeld is, heb je hem daar nu juist in principe nooit nodig.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
PRIVATE LEASE Kia Sorento
Had je deze auto's al gezien?

Kia Sorento 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid 4WD ExecutiveLine 5p. | Nappa lederen bekleding | Panoramadak | Stoelventilatie | 360° camera | Dodehoekcamera |
- 2022
- 87.768 km

Kia Sorento 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid 4WD ExecutiveLine 7p.
- 2021
- 63.000 km

Kia Sorento 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid 4WD ExecutiveLine 7p. | Trekhaak | Nappa lederen bekleding | Panoramadak | Stoelventilatie | 360° camera | Dodehoekcamera |
- 2022
- 77.234 km