Kia Rio - Citroën C3 - Volkswagen Polo
Luxepony's
Ooit waren heel luxe compacte auto's een trend die in Parijs was ontstaan. Parijzenaren waren immers verwende mensen met een verfijnde smaak en een overvloed aan alles, behalve parkeerruimte. Renault kwam met de Baccara's en Peugeot had de Roland Garros-versies; dat zijn precies de auto's waar het trio van vandaag aan doet denken. Alle drie zijn ze uitzonderlijk rijk en compleet uitgerust. Toch is dat in dit geval tegen wil en dank, want de aanleiding van deze confrontatie is de komst van de nieuwe Kia Rio naar ons land. Kia's nieuwe troef in het kwantitatief belangrijkste segment vraagt om een vergelijking met de concurrentie. En of je dat nu leuk vindt of niet, de Volkswagen Polo is nog steeds de maatstaf in deze contreien. Daarom laten we ons niet afschrikken door het gegeven dat de opvolger van deze auto al komende herfst zijn publieksdebuut maakt op de beursvloer van Frankfurt. En voor een vleugje Franse flair doen we een greep in onze duurteststal, waar sinds kort een Citroën C3 een plekje aan de ruif heeft bemachtigd.
UITGESCHOTEN
De Rio waarmee Kia in ons land de grote getallen denkt te gaan doen, is de 1.0 T-GDI met 100 pk. Voor deze test kon de importeur echter alleen de 120 pk-variant ter beschikking stellen. Daardoor is de motor op papier wat overbemeten ten opzichte van de concurrenten hier. Ook de Executive Line staat ver af van de Rio's zoals we die straks in het dagelijkse verkeer zullen zien, maar dat vertekent het beeld hier niet zo erg, aangezien ook Volkswagen en Citroën nogal zijn uitgeschoten bij het aanvinken van opties en pakketten.
Maar goed, de Rio. De vierde generatie is op het eerste oog vooral een doorontwikkeling van het vorige model. Toen we ontwerper Gregory Guillaume daar tijdens de introductie naar vroegen, legde hij uit dat Kia het gezien het succes van het afzwaaiende model verstandiger achtte om de overgang niet zo groot te maken als bij eerdere modelwissels. Het gevolg is dat de Rio de kenmerkende modeverschijnselen ontbeert, zoals een 'zwevend' dak en een uit twee delen bestaande C-stijl. Dat maakt hem iets minder 'hip' om te zien, maar wellicht ook tijdlozer en dus houdbaarder; de tijd zal het leren. Wel valt meteen op dat de achtersteven verticaler staat. Dat is bedoeld om hem meer binnenruimte te geven en betaalt zich terug in de kofferruimte, die met 325 liter bij de top van dit segment zit. Die ruimte is toegankelijk door middel van een royale opening en onder de vloer zit een vak. Wanneer je de leuning van de achterbank (in twee ongelijke delen) neerklapt, ontstaat een bijna vlakke laadvloer. De nieuwe Rio is niet alleen langer en breder dan zijn voorganger, de wielbasis is ook iets groter. Die winst is aan de ruimte op de achterbank doorberekend. Het resultaat is meteen duidelijk zodra je gaat zitten. De hoofdruimte is goed, de beenruimte zelfs erg goed voor deze klasse.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.