Test: Kia Rio (2005)
Zonnewijzer
- Henny Hemmes
- Eerste rijtest
In het voorjaar maakten we op de tesbaan van Kia in de buurt van Seoul voor het eerst kennis met de nieuwe Rio. Inmiddels zijn we voor de eerste rij-indrukken op Nederlandse bodem op stap geweest. Een half jaar geleden waren we hoopvol en nu..?
Toen we in april naar Zuid-Korea afreisden, was dat niet om uitgebreid met de kersverse Rio te gaan rijden. Integendeel, we maakten daar op de testbaan van de fabriek in Hwasung weliswaar een paar kennismakingsronden met het kersverse model, maar we kwamen toch vooral een kijkje nemen in de keuken van het merk dat zo hard groeit. Altijd leuk natuurlijk als 't zo goed gaat met een fabrikant dat iedereen van hoog tot laag positief gestemd is en alle neuzen in de richting van de zon wijzen. Dat geldt in hoge mate ook voor de Nederlandse Kia-importeur, die 't in de eerste acht maanden van dit jaar 40 procent beter heeft gedaan dan in dezelfde periode van vorig jaar. Dat komt door het succes van de Picanto en de Sportage en de nog steeds goedlopende Sorento.
In het tweede kwartaal van dit jaar is Kia daarmee als merk wel heel dicht in de buurt van de top 10 gekomen en hoopt tegen het einde van dit jaar die dan ook binnen te rijden. "Dat had je toch een paar jaar geleden niet kunnen denken," meldt Cor Baltus, de kersverse directeur van Kia Nederland, wiens voorganger is gepromoveerd binnen de Kroymans organisatie, waar de Nederlandse importeur deel van uitmaakt.
Trots is Baltus ook op het feit, dat het in oktober te openen Kia Word binnen de wereldwijde organisatie van het Zuid-Koreaanse merk de eerste is en dat de allerhoogste baas van het merk de officiële opening op 4 november komt verrichten. Kia World kan je zien als een mega showroom waar alle modellen en uitvoeringen te zien en te rijden zijn, maar waar je geen verkopers tegenkomt.
In ieder geval moet de nieuwe Rio ervoor zorgen dat de top 10-notering wordt gerealiseerd. Ook hier weer hoge verwachtingen van Kia, dat dit jaar nog 1.000 Rio's denkt te kunnen verkopen. Is dat te optimistisch, of zal het gaan lukken?
Gunstig
Heel belangrijk in het B-segment waarin de Rio valt, is daarbij de prijsstelling. En die is niet slecht. De instapversie is de 1.4 L die voor E 10.995 op de prijslijst staat. Het mag dan een basisversie zijn, zo kaal is hij nu ook weer niet, al mist hij stuurbekrachtiging. Maar hij heeft getint glas rondom, een toerenteller, bumpers in carrosseriekleur, een in hoogte verstelbaar stuur en in hoogte verstelbare hoofdsteunen achterin. Verder twee airbags voorin, ABS en EBD, Isofix-bevestiging voor kinderzitjes, een pollenfilter, dakantenne, luidsprekers in alle vier portieren en een deelbare neerklapbare achterbank, die bovendien een verstelbare rugleuning heeft. Voor 1.000 Euro meer heb je de LX mét stuurbekrachting, een luxueuzer uitgevoerd dashboard, elektrische raambediening, centrale deurvergrendeling vóór, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en banden in de maat 185/65 R14 (de 1.4 L staat op 175/70 R14). Nog een stapje hoger is de LXE met onder meer elektrisch bedienbare ramen in de achterportieren, afstandbediening op de vergrendeling, mistlampen vóór en elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, die net als de deurgrepen in carrosseriekleur zijn gespoten. Een LXE met airconditioning en één met airco en automaat is ook beschikbaar.
De 1.6 begint met de EX met automatische airco, luxueuzere bekleding, een met leer bekleed stuur en pookknop, boordcomputer, chroomaccenten in de cockpit, spoiler op de achterklep, lichtmetalen 15-inch wielen met 195/55 rubber, zijairbags, gordijnairbags vóór en achter en actieve hoofdsteunen vóór. De 1.6 is er ook als EX automaat en voor wie van hippe kleurstellingen houdt, is er de X-treme met onder meer een rood-zwart interieur, een zonwerende voorruit en metaalkleurige pedalen.
Overstap
Omdat in Europa in de klasse van de Rio de 5-deursmodellen 't steeds beter doen dan de 3-deursversies, heeft Kia besloten hier alleen de 5-deurs Rio te voeren. Nieuw is ook de 1,5-liter CRDi common-rail turbodiesel (VGT), die al te vinden is in de Cerato en de Hyundai Matrix en Getz. Ondanks het feit dat in dit segment er nog maar 10 procent met een dieselmotor is uitgerust, wilde Kia die wel graag kunnen aanbieden. Dit omdat men verwacht dat er ook kopers uit het hogere C-segment zullen overstappen naar de klasse van de Rio. Daarin rijdt meer dan de helft zakelijk. Met 110 pk en een maximum koppel van 235 Nm bij 2.000 tpm is de diesel de meest krachtige '1500' op de markt.
Qua formaat heeft de Rio verder niets te klagen: hij is breder (1,70 m) en hoger (1,47 m) en de wielbasis is met 2,50 m langer dan bij het uitlopende model. Omdat de carrosserie korter is (3,99 m), ziet hij er in deze nieuwe verhoudingen dynamischer uit. Die extra centimeters zijn uiteraard terug te vinden in het interieur, waarin achterpassagiers dan ook behoorlijk de ruimte hebben. De bagageruimte met een inhoud van 270 liter (met neergeklapte achterbank 1.145 l) is vergelijkbaar met de concurrentie.
Koel is in
Zoals u al heeft begrepen, zijn er voor de Rio drie motorvarianten beschikbaar. Naast de diesel zijn er twee benzinemotoren, de 1.4 en de 1.6. De eerste heeft 97 pk en een maximum koppel van 126 Nm, terwijl de grotere versie 112 pk levert en een maximum koppel heeft van 146 Nm. Kia verwacht overigens dat de 1.4 LXE mét airco de meest verkochte versie zal worden.
Wat we in Zuid-Korea al met de prototypes hadden ervaren, wordt hier in Nederland nog eens bevestigd. De 1,4-liter motor doet maar heel weinig onder voor de 1.6. Hij accelereert gewillig en zorgt ervoor dat de 1.079 kg zware Rio vlot accelereert. Wie niet vaak een vijfkoppige bemanning en/of een berg bagage hoeft te vervoeren, zal de extra power van de 1.6 niet snel missen. Maar er zijn natuurlijk ook altijd mensen die zonder veel gewicht aan boord toch prijs stellen op 15 pk extra vermogen. In ieder geval reageren beide benzinemotoren vlot op bevelen via het gaspedaal en laat de Rio zich met gemak door bochten leiden. Een beetje onderstuur is hem niet vreemd, maar hij laat zich daarbij gemakkelijk corrigeren door wat gas terug te nemen.
Het onderstel is comfortabel afgesteld en toch niet te slap. Je merkt in snel gereden bochten daarbij weer wel dat hij wat overhelt, maar met de Rio richt Kia zich nu eenmaal niet op de sportiever bestuurder. Schakelen, koppelen en remmen gaat zoals het hoort: probleemloos. Wel voelden we dat de dieselversie wat zwaarder aan de voorkant is, logisch want hij weegt 77 kg meer dan de 1.4 en de 1.6 en dat is best een behoorlijk verschil. Dat gewicht zal vooral op de vooras drukken, maar kan afgezien van de zwaardere dieselmotor ook nog worden 'veroorzaakt' door een andere uitlaat.
Waar onze oren in het begin vooral op gespitst waren, was het windgeruis over de voorruitstijlen. Daarop hadden we bij de prototypes nog aanmerkingen, maar in alle drie versies die we nu hebben gereden, was er niets storends te horen. Prima dus. Ook de stoelenzittingen zijn niet al te plat, hoewel wij toch een wat beter gevormde stoel op prijs zouden stellen.
Kortom: na de hoopgevende ervaringen met de prototypes vallen de definitieve versies van de nieuwe Rio ons niet tegen. Gezien de prijs zouden ook de verkopen niet hoeven tegenvallen.