Kia Niro

Met de stroom mee

Kia Niro
Kia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia Niro
AutoWeek 22 2016
AutoWeek 22 2016

Je leest het in AutoWeek 22 2016

Geen niche in de markt of hij wordt gevuld. Zo heeft Kia nu de Niro, een compleet nieuwe hybride cross-over in het C-segment; da's een mond vol voor een auto met hoge zit en zuinige aandrijflijn. Een Koreaans antwoord op de Toyota Prius?

Op een volledig nieuw platform komt Kia met de Niro, een cross-over die een positie moet krijgen tussen de Cee'd en de Sportage. Opmerkelijk is dat de hoge auto louter en alleen verkrijgbaar is met een hybride-aandrijflijn, keuze is er niet. Nou ja, volgend jaar verschijnt er nog een plug-in, maar dat is in wezen natuurlijk ook een hybride. Geholpen door elektromotoren moeten de Niro's een bijdrage leveren aan de doelstelling van de Koreanen om het gemiddelde verbruik (en dus ook de CO2-uitstoot) van de in 2020 te verkopen Kia's wereldwijd met gemiddeld 25 procent terug te dringen ten opzichte van de auto's uit 2014.

Als een vorst

Om meteen met de deur in huis te vallen: de instap van de Niro is net wat hoger dan bij een normale middenklasser en dankzij het hoge dak beschik je over veel hoofdruimte, ook wanneer je twee meter lang bent. Dat geldt niet alleen voor de voorstoelen, ook achterin zit je als een vorst, niet in de laatste plaats doordat de afstand tussen vooren achteras groter is dan die van de Sportage en de Cee'd. Daardoor is er meer dan genoeg beenruimte beschikbaar. Al bij de eerste schetsen van het nieuwe platform is rekening gehouden met het accupakket. Dit zit naast de benzinetank onder de achterbank, waardoor er een keurige 427 liter bagageruimte is overgebleven. Kortom, met de functionaliteit van de carrosserie is niets mis. Ook op de indeling en vormgeving van het dashboard hebben we weinig aan te merken. Het is alleen een beetje jammer dat er veel hard en weinig hoogwaardig plastic is gebruikt.

Vlekkeloos samenspel

Op jacht naar een lager verbruik kun je als autofabrikant de eerste besparing vrij eenvoudig realiseren door een dieselmotor aan te bieden. Bij Kia zeggen ze echter dat de benodigde technieken om aan toekomstige uitstooteisen te voldoen voor diesels dermate duur zijn dat een hybride een prima alternatief is. Vandaar dat de Niro een direct ingespoten 1,6-liter benzinemotor heeft die volgens het Atkinson-principe functioneert. Deze 105 pk sterke (turboloze) 1.6 GDI werkt samen met een 44 pk elektromotor. Ze leveren hun krachten aan de voorwielen via een zestraps transmissie met dubbele koppeling (DCT). Het voordeel van deze opstelling is dat de motor hierdoor niet, zoals bij een hybride met cvt, spontaan hoge toeren maakt met het bijbehorende gegier. Wat overigens niet wil zeggen dat de motor helemaal geluidloos z'n werk doet. Wanneer je wat vlotter doorrijdt, is er geen twijfel mogelijk welke motor de leiding heeft. Doe je het rustiger aan, dan wordt het rap beter en verloopt het samenspel tussen de viercilinder en de elektromotor vlekkeloos.

Een caravan trekken mag voorlopig niet. Pas vanaf september wordt de Niro gebouwd met grotere remmen en een grotere koelfan en dan mag er een aanhanger van 1.300 kg achter. Maar wil je dat? De twee motoren doen keurig hun best, maar overgemotoriseerd is de Niro bepaald niet. Vooral onderin missen we af en toe de trekkracht die we op basis van de aanwezigheid van een elektromotor hadden verwacht.

Te laat

Kia heeft serieus werk gemaakt van de wielophanging. De auto ligt mooi stabiel op de weg, vering en demping zijn zelfs iets aan de stugge kant. Wellicht dat het scheelt wanneer niet de 18-inchwielen gemonteerd zijn (zoals bij de auto die wij reden), maar 16-inch exemplaren. In bochten heeft de carrosserie in elk geval weinig last van ongewenst overhellen. Helaas loopt de besturing niet helemaal in de pas bij de dynamiek van het onderstel, iets meer gevoel zou geen kwaad kunnen. Niettemin rijdt de auto minstens zo fijn als bijvoorbeeld een Toyota Prius.

Of de Niro gaat bijdragen aan Kia's verbruiksdoelstellingen voor 2020? Z'n CO2- uitstoot ligt op 88 g/km. Keurig, alleen is hij met die waarde inmiddels te laat om zakelijk rijdend Nederland nog en masse over de streep te trekken. Met deze CO2-uitstoot komt de auto weliswaar in aanmerking voor een bijtelling van 21 procent, maar dat lukt veel concurrenten ook zonder elektromotoren. Wellicht zijn de kansen beter op de particuliere markt; bijvoorbeeld bij de groeiende doelgroep die een auto met hoge instap zoekt, en dan liefst een zuinige. Z'n prijs is in elk geval interessant: € 25.995. Daarmee is-ie een stuk goedkoper dan de hybride Toyota Prius.

Video

PRIVATE LEASE Kia Niro

Arval
Kia Niro 1.6 GDi Hybrid Comfortline (5D/6A)
€ 463
 
Kia
Kia Niro 1.6 GDi Hybrid Comfortline (5D/6A)
€ 509
 
Leaseplan
Kia e-Niro 64.8kWh DynamicLine (5D/CVT)
€ 674
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (38) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.