Kia Ceed SW PHEV - Eerste rijtest
Milieuvriendelijke pakezel
Kia lanceert de eerste stationwagon met plug-in hybride-techniek in het C-segment. De Koreaan is bijzonder zuinig, maar helaas is ook het rijplezier nogal zuinigjes.
Eerlijk is eerlijk, we hebben het de Kia Ceed SW Plug-in Hybrid niet gemakkelijk gemaakt bij de eerste kennismaking. Onze eerste testrit vindt plaats in het Duitse Taunus-gebergte, waarbij we onder meer een hoogteverschil van 516 meter overbruggen over een afstand van tien kilometer. En daarbij leren we drie dingen.
Ten eerste: de 1,6-liter benzinemotor voelt ondanks de ondersteuning door de elektromotor behoorlijk hectisch aan als je vol gas geeft. Ook maakt de zestraps transmissie met dubbele koppeling een erg weifelende indruk zodra je het gaspedaal dieper intrapt. Verder wordt ook pijnlijk duidelijk dat het opgegeven WLTP-verbruik van 1,1 liter benzine en 9,3 kWh stroom per 100 kilometer niet te benaderen is als je in heuvelachtig gebied rijdt. De boordcomputer meldt namelijk een gemiddeld verbruik van 4,9 liter per 100 km … Is de plug-inhybridetechniek dan waardeloos in deze Kia? Nee, absoluut niet. Het ligt er puur aan hoe je ermee rijdt. Als je in een vlak land als Nederland dagelijks 35 tot 40 kilometer moet afleggen om naar je werk te rijden en vervolgens weer naar huis, kun je de heenweg elektrisch afleggen en de terugweg ook — als je op je werk bijlaadt.
Dan hoef je zelden te tanken, fantastisch voor zowel het milieu als je portemonnee. Daarbij moet je wel accepteren dat deze Kia geen optie is voor mensen die rijdynamiek hoog in het vaandel hebben staan. Als de elektromotor voor de aandrijving zorgt, zit meer dan 120 km/h er niet in. Maar ook als de verbrandingsmotor is ingeschakeld, gaat je hart heus niet sneller kloppen. Bij deze 1.6 staat er immers geen T voor de letters GDI; door het ontbreken van een turbo komt de boel met enige tegenzin in beweging. Je kunt dus beter een rijstijl hanteren die gericht is op een laag verbruik, oftewel: die voorzichtig en anticiperend is.
Zonde eigenlijk dat de aandrijflijn er zo weinig zin in heeft, want de Kia beschikt over een straf, sportief afgesteld onderstel en een directe, fijngevoelig reagerende besturing. Het is dus een van de betere stationwagons in zijn soort. Dat geldt ook voor het interieur. Met een lengte van 4,60 meter en een wielbasis van 2,65 meter kunnen de inzittenden zowel voorin als achterin comfortabel zitten, ook tijdens langere ritten. Maar we moeten ook een nadeel van de Plug-in Hybrid benoemen. De bagageruimte heeft een inhoud van 437 tot 1.506 liter en is dus aanzienlijk kleiner dan die van de SW met verbrandingsmotor (625 tot 1.694 liter). Die accu’s moeten nu eenmaal ergens een plekje krijgen.
Maar als je met de elektrische actieradius uit de voeten kunt, heb je een goede aan deze auto. Kia verdient een pluim: het merk heeft met deze Ceed SW Plug-in Hybrid de eerste stekkerstation in dit segment gebouwd. Deze hybride moet echter wel bij je rijstijl passen, anders is het echt geen goede optie.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Kwaliteitsniveau weet te overtuigen
- +Laag verbruik
- -Dashboard wordt weerspiegeld in de voorruit
- -Weinig enthousiaste aandrijflijn
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicLine |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 33.555 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.580 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 14 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 265 Nm bij 4.000 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 9 kWh |
Inhoud brandstoftank | 37 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.605 mm / 1.800 mm / 1.465 mm |
Wielbasis | 2.650 mm |
Massa leeg | 1.508 kg |
Laadvermogen | 522 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 600 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 171 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,8 s |
Brandstofverbruik | 1,2 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 29 g/km |
PRIVATE LEASE Kia Ceed
Had je deze auto's al gezien?

Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDI PHEV DynamicPlusline | PANORAMADAK | Half LEDER | Full LED | Automaat
- 2021
- 37.828 km

Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDI PHEV DynamicLine I Navi I Keyless I Dodehoekdetectie
- 2021
- 38.223 km

Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDI PHEV DynamicLine I Navi I Keyless I Camera
- 2021
- 60.960 km