Kia Ceed SW PHEV - Eerste rijtest

Milieuvriendelijke pakezel

Kia Ceed PHEV sneeuw
AutoWeek 13 2020
AutoWeek 13 2020

Je leest het in AutoWeek 13 2020

Kia lanceert de eerste stationwagon met plug-in hybride-techniek in het C-segment. De Koreaan is bijzonder zuinig, maar helaas is ook het rijplezier nogal zuinigjes.

Eerlijk is eerlijk, we hebben het de Kia Ceed SW Plug-in Hybrid niet gemakkelijk gemaakt bij de eerste kennismaking. Onze eerste testrit vindt plaats in het Duitse Taunus-gebergte, waarbij we onder meer een hoogteverschil van 516 meter overbruggen over een afstand van tien kilometer. En daarbij leren we drie dingen.

Ten eerste: de 1,6-liter benzinemotor voelt ondanks de ondersteuning door de elektromotor behoorlijk hectisch aan als je vol gas geeft. Ook maakt de zestraps transmissie met dubbele koppeling een erg weifelende indruk zodra je het gaspedaal dieper intrapt. Verder wordt ook pijnlijk duidelijk dat het opgegeven WLTP-verbruik van 1,1 liter benzine en 9,3 kWh stroom per 100 kilometer niet te benaderen is als je in heuvelachtig gebied rijdt. De boordcomputer meldt namelijk een gemiddeld verbruik van 4,9 liter per 100 km … Is de plug-inhybridetechniek dan waardeloos in deze Kia? Nee, absoluut niet. Het ligt er puur aan hoe je ermee rijdt. Als je in een vlak land als Nederland dagelijks 35 tot 40 kilometer moet afleggen om naar je werk te rijden en vervolgens weer naar huis, kun je de heenweg elektrisch afleggen en de terugweg ook — als je op je werk bijlaadt.

Dan hoef je zelden te tanken, fantastisch voor zowel het milieu als je portemonnee. Daarbij moet je wel accepteren dat deze Kia geen optie is voor mensen die rijdynamiek hoog in het vaandel hebben staan. Als de elektromotor voor de aandrijving zorgt, zit meer dan 120 km/h er niet in. Maar ook als de verbrandingsmotor is ingeschakeld, gaat je hart heus niet sneller kloppen. Bij deze 1.6 staat er immers geen T voor de letters GDI; door het ontbreken van een turbo komt de boel met enige tegenzin in beweging. Je kunt dus beter een rijstijl hanteren die gericht is op een laag verbruik, oftewel: die voorzichtig en anticiperend is.

Zonde eigenlijk dat de aandrijflijn er zo weinig zin in heeft, want de Kia beschikt over een straf, sportief afgesteld onderstel en een directe, fijngevoelig reagerende besturing. Het is dus een van de betere stationwagons in zijn soort. Dat geldt ook voor het interieur. Met een lengte van 4,60 meter en een wielbasis van 2,65 meter kunnen de inzittenden zowel voorin als achterin comfortabel zitten, ook tijdens langere ritten. Maar we moeten ook een nadeel van de Plug-in Hybrid benoemen. De bagageruimte heeft een inhoud van 437 tot 1.506 liter en is dus aanzienlijk kleiner dan die van de SW met verbrandingsmotor (625 tot 1.694 liter). Die accu’s moeten nu eenmaal ergens een plekje krijgen.

Maar als je met de elektrische actieradius uit de voeten kunt, heb je een goede aan deze auto. Kia verdient een pluim: het merk heeft met deze Ceed SW Plug-in Hybrid de eerste stekkerstation in dit segment gebouwd. Deze hybride moet echter wel bij je rijstijl passen, anders is het echt geen goede optie.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Kwaliteitsniveau weet te overtuigen
  • +Laag verbruik
  • -Dashboard wordt weerspiegeld in de voorruit
  • -Weinig enthousiaste aandrijflijn

Signalement

Merk Kia
Model Ceed Sportswagon 1.6 GDi PHEV DynamicLine
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 33.555

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.580 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 14 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 265 Nm bij 4.000 tpm
Accu capaciteit (bruto) 9 kWh
Inhoud brandstoftank 37 l
Lengte / breedte / hoogte 4.605 mm / 1.800 mm / 1.465 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.508 kg
Laadvermogen 522 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 600 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 171 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,8 s
Brandstofverbruik 1,2 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 29 g/km

    PRIVATE LEASE Kia Ceed

    Gerelateerde forum topics

    Praat verder op het forum