Kia Ceed Sporty Wagon 1.6 CVVT X-ecutive (2008)
Lifestyle-station
Kia is het stadium van lachertje-vande-weg allang gepasseerd is. Op z'n vreemde naam na is de Cee'd Sporty Wagon een serieuze auto die er allesbehalve beroerd uitziet. Origineel is het allemaal weliswaar niet, maar dat zal de Kia-koper waarschijnlijk worst wezen. Kia heeft de Cee'd een relatief bescheiden styling meegegeven, waarmee je niemand voor het hoofd stoot. Dat kun je uiteraard ook uitleggen als gebrek aan lef...
Veel binnenruimte
De Cee'd Sporty Wagon 1.6 beschikt over meer binnenruimte dan veel auto's uit dezelfde prijsklasse. Eigenlijk opereert de Kia door zijn prijs in een hoger segment. Veel ruimte dus voor de inzittenden, maar ook de bagageruimte stelt met 534 liter niet teleur. Met de achterbank plat groeit die zelfs tot 1.664 liter. Daarmee heeft de Kia écht een enorme laadbak. Een lelijke misser van Kia is de constructie van de achterbankzitting. Om de leuning horizontaal te leggen, moet de zitting naar voren worden geklapt. Op zich niets bijzonders, maar die wel érg dunne metalen stangetjes geven nou niet bepaald een solide en duurzame indruk.
We hebben voor deze test gekozen voor de middelste motorisering van de Cee'd, de 1.6. De krachtbron maakt gebruik van variabele kleptiming, waardoor hij zich soepel en geleidelijk door het toerengebied beweegt. Met een vermogen van 122 pk en een koppel van 154 Nm kun je met de 1.163 kilo zware Kia prima uit de voeten. Je hebt niet snel power tekort en ben je de enige passagier aan boord, dan kun je er zelfs behoorlijk sportief mee voor de dag komen. Al spreken 0-100-tijden van meer dan tien tellen nu ook weer niet tot de verbeelding. Met een topsnelheid van bijna 200 km/h heb je ook weinig te klagen. Opvallend is dat we de Cee'd beduidend sneller dan fabrieksopgave klokten naar de 100 km/h: 10,4 om 11,1 seconden.
De vijfversnellingsbak van de Cee'd doet prettig aan. Hij werkt trefzeker en soepel. Over het meubilair zijn we niet zo enthousiast. De zitting en leuning zijn hard en plat, de zijdelingse steun is matig. Die stoelen zijn vermoedelijk een sluitpost in de begroting geweest...
De Cee'd is comfortabel, helt daardoor ook wat over in de bocht, maar scoort minpunten met z'n stoterige en gehorige demping. Dat valt vooral op als je op lagere snelheden over klinkerweggetjes, putdeksels en andere oneffenheden rijdt. De besturing komt indirect en enigszins 'kunstmatig' over.
Grote stap
Wat betreft het interieur heeft Kia weer een grote stap in de goede richting gezet. Het dashboard is duidelijk, zonder overbodige poespas, maar niet meer tergend saai. Alle belangrijke knoppen zitten centraal geclusterd, achter de pook treffen we een 12-voltaansluiting, een aux-ingang én een usb-poort aan. Kia snapt waar de mp3-generatie op zit te wachten. Hoewel de kunststoffen kwalitatief beter zijn dan ooit, hangt er binnen in de Cee'd toch een 'plastic' sfeertje. De afwerking is prima en ook de uitrusting van de Cee'd mag er zijn. Zo is er bijvoorbeeld tractie- en stabiliteitsregeling aan boord. Kia laat zich dus wederom als prijspakker zien.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Ceed Sporty Wagon 1.6 CVVT X-ecutive |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 20.695 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.591 cc |
Maximaal vermogen | 90 kW / 122 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 154 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 53 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.470 mm / 1.790 mm / 1.525 mm |
Wielbasis | 2.650 mm |
Massa leeg | 1.217 kg |
Laadvermogen | 603 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 550 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 192 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,4 s (fabrieksopgave: 10,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,1 s / 7,6 s |
Brandstofverbruik | 6,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 154 g/km |
PRIVATE LEASE Kia Ceed
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Vijf betrouwbare stationwagons voor nog geen vijf mille
Deze nuchtere stationwagons koop je voor €5.000
Occasion Test: Kia Ceed Sporty Wagon - Peugeot 308 SW - Volkswagen Golf Variant
Kia Ceed Sporty Wagon 1.4 CVVT ISG (2009)
Test: Dacia Logan MCV vs. Kia Cee'd Sporty Wagon
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.