en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
De Kia Cee'd Sporty Wagon 2.0 heeft een 143 pk sterke tweelitermotor onder de kap, die de auto redelijke acceleratiecijfers verschaft. De cijfers op de sprint van nul naar honderd vallen weliswaar wat tegen, maar dat is vooral te wijten aan de relatief langzame viertrapsautomaat waarmee de testauto is uit gerust. Ter vergelijking hebben we ook met een handgeschakelde Sporty Wagon gereden. De vijfversnellingsbak laat zich met droge klikken schakelen. Doe dit echter niet te snel, want de bak geeft flink wat weerstand. Het is maar dat u het weet. De tweeliter met automaat voelt vanuit stilstand lekker gretig, al hebben de wielen onder de Cee'd last met het zoeken naar grip.
Rechtuit gaat alles prima, maar in de uitwijkproef blijkt het gewicht in de auto wel zijn uitwerking op de stabiliteit te hebben. Als je instuurt, duikt de Cee'd zelfs zo ver naar één kant, dat het voorwiel aan de andere zijde compleet los komt van de grond! Als je vervolgens de contraslip wilt opvangen, komt de achterkant van de Cee'd zonder slag of stoot omzetten. Dit gebeurt overigens vrij snel. Daarbij verliezen de Michelin Energybanden algauw grip; voor je het weet, verlies je de controle over alle vier de wielen. Als je het ESP aanzet, blijkt de Kia een stuk beter te beheersen, waardoor we meteen mogen concluderen dat zo'n elektronische beschermengel de extra investering zeker waard is. Kia levert het ESP helaas alleen standaard op de duurste versies van de Cee'd; bij de Xpect en de Xtra is het een optie waarvoor extra moet worden betaald. Het is dus te verwachten dat het merendeel van deze auto's op weg zal gaan zonder zo'n elektronisch vangnet.
Bruikbare laadruimte
Het fijne van dit soort compacte stationkarren is dat ze lekker veel laadruimte hebben in verhouding tot hun grootte. Met hun rechte achterkant bieden ze een prima bruikbare bagagebak. De Kia Cee'd heeft volgens de fabrieksgegevens een maximale laadruimte van 1.664 liter. Hij biedt bovendien een riante toegang tot z'n al even riante laadruimte. Dit komt vooral door de klep die een aantal centimeters in het dak doorloopt, waardoor je lange of grote spullen naar binnen kunt tillen zonder jezelf in rare bochten te hoeven wringen. Wat betreft de ruimte binnenin is de Kia niet de royaalste in zijn klasse, maar de auto biedt nog steeds een behoorlijke hoeveelheid ruimte voor knieën en hoofd.
De Kia heeft standaard een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel aan boord, maar jammer genoeg is het verstelgebied niet groot genoeg. Wij zouden het stuurwiel graag verder naar ons toe willen trekken. Ook kunnen de stoelen voor lange Europeanen niet ver genoeg naar achteren, waardoor je snel met je knie tegen het dashboard zit. Mensen met een gemiddelde lengte zullen hier minder last van hebben. Wat betreft de ondersteuning aan de onderste lede maten schieten de zetels tekort. De (optioneel) met leer beklede stoelen in onze testauto zijn zacht en door het gebrek aan vorm bieden ze onvoldoende zijdelingse steun. Het komt dus geregeld voor dat je in een bocht een beetje van de stoel af glijdt. De stoelen zijn trouwens wel lekker groot en dat is een verademing ver geleken bij de krap bemeten 'krukken' die we in vroegere Koreaanse producten nogal eens tegenkwamen.
Merk | Kia |
---|---|
Model | Ceed Sporty Wagon 2.0 CVVT X-ecutive |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 24.195 |
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.975 cc |
Maximaal vermogen | 105 kW / 143 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 186 Nm bij 4.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 53 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.470 mm / 1.790 mm / 1.525 mm |
Wielbasis | 2.650 mm |
Massa leeg | 1.309 kg |
Laadvermogen | 591 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 550 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s (fabrieksopgave: 10,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,3s |
Brandstofverbruik | 7,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 182 g/km |
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.