Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Overland (2008)

King of the road

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Overland
Jeep presenteerde begin 2008 zijn nieuwe Grand Cherokee. Uiterlijk veranderde er niet zo veel aan de Amerikaanse SUV, onderhuids des te meer. Is deze stoere verschijning nog steeds een terreinbeul of is Jeep gezwicht voor de vraag naar comfort en goed rijgedrag op asfalt?

Tel je zeven verticale sleuven in een grille, dan zeg je 'Jeep'. Natuurlijk, ook Hummer heeft er zeven, maar Jeep gebruikt het kenmerkende familiefront al sinds de eerste CJ-2 uit 1944. Op dit moment siert het zelfs het complete gamma, en in het geval van de onlangs opgefriste Grand Cherokee werd het nét weer een tikkeltje strakker van vorm. Je moet trouwens goed kijken om de nieuwe Grand Cherokee van een 'oude' te onderscheiden, want de verschillen zijn minimaal. De mistlichten in de voorbumper zijn verder naar beneden verhuisd, de stootstrips op de flanken werden iets anders van vorm en ook de indeling van voor- en achterlichten ging subtiel op de schop.
Wanneer we achter het fikse stuurwiel van onze testauto stappen, zien we dat ook het interieur op diverse punten is verbeterd. In tegenstelling tot zijn 'goedkopere' broertjes als de Compass en de Patriot is de Grand Cherokee vanbinnen opgebouwd uit zeer redelijke materialen. De vormgeving is nog steeds robuust en hoekig, maar veel kunststoffen ogen beter en passen beduidend netter in elkaar. Toch betrappen we deze luxueuze Overland-uitvoering nog op wat typisch Amerikaanse tierelantijntjes: kijk maar naar de manchet op de pookknop, het hendeltje van de inschakelbare lage gearing of de 'chromen' ringen op het stuurwiel die de grens tussen leer en walnotenhout markeren.


Van twee walletjes
Een SUV als de Grand Cherokee dient bij wijze van spreken in zeven sloten tegelijk te lopen. Hij moet zich thuis voelen op de verharde weg én z'n mannetje staan in slecht terrein. Dan is het goed om te weten dat de auto in beide disciplines heel aardig presteert. Op het asfalt is de deinerigheid van weleer sterk verminderd, al is het jammer dat de uitgaande demping nog steeds wat stevigheid mist. Hierdoor hobbelt de auto toch nog wat na als je op snelheid over een drempel rijdt. Hoewel de bewegingen van de koets (ook over de lengteas) redelijk beheerst blijven, maakt dit de Jeep tot een gemiddelde stuurauto. Er is duidelijk een compromis gesloten om hem ook in het terrein te laten presteren, al slaat de schaal meer dan ooit door naar de 'wegkant'. Dat neemt niet weg dat deze Grand Cherokee serieus trail rated is en ook in ruig terrein de merkwaarden van Jeep met vlag en wimpel verdedigt. Zet de redelijk soepele vijftrapsautomaat in 'N', trek aan het hendeltje rechts van de pook en de auto schakelt automatisch de lage gearing in. De aandrijflijn krijgt zo minder vermogen te verwerken, maar juist méér trekkracht, waardoor de Jeep zich moeiteloos door ruig terrein sleurt. Daarbij zorgen standaardvoorzieningen als een afdaalassistent, Hill Start Assist en gelimiteerde-slipdifferen tiëlen bij de voor- en achteras ervoor dat je niet snel met de (al dan niet gelakte) laarzen in de blubber vast komt te staan. Bovendien presteert de 3,0-liter dieselmotor prima; met 510 Nm koppel bij 1.600 toeren staan alle 218 paarden al snel in hun tuig om de 2.110 kilo wegende Amerikaan over heuvels heen te stuwen. Of met comfortabel gemak over het Prins Clausplein, natuurlijk...

Signalement

Merk Jeep
Model Grand Cherokee 3.0 CRD Limited
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 73.990

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.987 cc
Maximaal vermogen 160 kW / 218 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 510 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 83 l
Lengte / breedte / hoogte 4.750 mm / 1.870 mm / 1.740 mm
Wielbasis 2.780 mm
Massa leeg 2.110 kg
Laadvermogen 640 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden245/65R17Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,2 s (fabrieksopgave: 9,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,9s
Brandstofverbruik 10,3 l/100km
CO2-uitstoot 272 g/km

Lezersreacties (19) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.