Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Overland (2008)
King of the road
Tel je zeven verticale sleuven in een grille, dan zeg je 'Jeep'. Natuurlijk, ook Hummer heeft er zeven, maar Jeep gebruikt het kenmerkende familiefront al sinds de eerste CJ-2 uit 1944. Op dit moment siert het zelfs het complete gamma, en in het geval van de onlangs opgefriste Grand Cherokee werd het nét weer een tikkeltje strakker van vorm. Je moet trouwens goed kijken om de nieuwe Grand Cherokee van een 'oude' te onderscheiden, want de verschillen zijn minimaal. De mistlichten in de voorbumper zijn verder naar beneden verhuisd, de stootstrips op de flanken werden iets anders van vorm en ook de indeling van voor- en achterlichten ging subtiel op de schop.
Wanneer we achter het fikse stuurwiel van onze testauto stappen, zien we dat ook het interieur op diverse punten is verbeterd. In tegenstelling tot zijn 'goedkopere' broertjes als de Compass en de Patriot is de Grand Cherokee vanbinnen opgebouwd uit zeer redelijke materialen. De vormgeving is nog steeds robuust en hoekig, maar veel kunststoffen ogen beter en passen beduidend netter in elkaar. Toch betrappen we deze luxueuze Overland-uitvoering nog op wat typisch Amerikaanse tierelantijntjes: kijk maar naar de manchet op de pookknop, het hendeltje van de inschakelbare lage gearing of de 'chromen' ringen op het stuurwiel die de grens tussen leer en walnotenhout markeren.
Van twee walletjes
Een SUV als de Grand Cherokee dient bij wijze van spreken in zeven sloten tegelijk te lopen. Hij moet zich thuis voelen op de verharde weg én z'n mannetje staan in slecht terrein. Dan is het goed om te weten dat de auto in beide disciplines heel aardig presteert. Op het asfalt is de deinerigheid van weleer sterk verminderd, al is het jammer dat de uitgaande demping nog steeds wat stevigheid mist. Hierdoor hobbelt de auto toch nog wat na als je op snelheid over een drempel rijdt. Hoewel de bewegingen van de koets (ook over de lengteas) redelijk beheerst blijven, maakt dit de Jeep tot een gemiddelde stuurauto. Er is duidelijk een compromis gesloten om hem ook in het terrein te laten presteren, al slaat de schaal meer dan ooit door naar de 'wegkant'. Dat neemt niet weg dat deze Grand Cherokee serieus trail rated is en ook in ruig terrein de merkwaarden van Jeep met vlag en wimpel verdedigt. Zet de redelijk soepele vijftrapsautomaat in 'N', trek aan het hendeltje rechts van de pook en de auto schakelt automatisch de lage gearing in. De aandrijflijn krijgt zo minder vermogen te verwerken, maar juist méér trekkracht, waardoor de Jeep zich moeiteloos door ruig terrein sleurt. Daarbij zorgen standaardvoorzieningen als een afdaalassistent, Hill Start Assist en gelimiteerde-slipdifferen tiëlen bij de voor- en achteras ervoor dat je niet snel met de (al dan niet gelakte) laarzen in de blubber vast komt te staan. Bovendien presteert de 3,0-liter dieselmotor prima; met 510 Nm koppel bij 1.600 toeren staan alle 218 paarden al snel in hun tuig om de 2.110 kilo wegende Amerikaan over heuvels heen te stuwen. Of met comfortabel gemak over het Prins Clausplein, natuurlijk...
Signalement
Merk | Jeep |
---|---|
Model | Grand Cherokee 3.0 CRD Limited |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 73.990 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.987 cc |
Maximaal vermogen | 160 kW / 218 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 510 Nm bij 1.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 83 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.750 mm / 1.870 mm / 1.740 mm |
Wielbasis | 2.780 mm |
Massa leeg | 2.110 kg |
Laadvermogen | 640 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 245/65R17Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,2 s (fabrieksopgave: 9,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,9s |
Brandstofverbruik | 10,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 272 g/km |
Lees ook
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Peugeot e-208 GTi: 280 pk en een dosis 205 GTi
Volkswagen viert 75 jaar 'Volkswagenbusje' met deze ID Buzz Cargo
Hyundai Ioniq 6 N: klaar om Tesla Model 3 Performance te jennen
Xiaomi SU7 Ultra sloopt Tesla Model S en Porsche Taycan Turbo GT op de Ring [VIDEO]
Lezersreacties (19) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.