Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Jaguar
  • XK

Jaguar XK 3.5 (2008)

Tamme roofkat

Jaguar XK 3.5 (2008)
  • Autotest
16 januari 2009 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Het klinkt wat vreemd, een 3,5-liter V8 van 258 pk als zwakste motorisering. Toch is dit de basiskrachtbron van de Jaguar XK Coupé. Behelpen dus? Welnee. Waarom zou je eigenlijk gaan voor méér pk's.

Om te beginnen is het natuurlijk gewoon een plaatje van een auto. Net als bij de vorige XK is het ontwerp behoorlijk tijdloos, met klassieke lijnen. Binnen ziet het er allemaal keurig verzorgd uit. Netjes, maar ook wel een beetje saai en zakelijk eigenlijk. De middenconsole is een toonbeeld van overzichtelijkheid. Met het grote, duidelijke kleuren-touchscreen bedien je de meeste functies en dat werkt prima.

De materialen voelen hoogwaardig aan en de afwerking is prima. De met zwart leer overtrokken stoelen zijn comfortabel en bieden goede zijdelingse steun.


Royale uitrusting
Ook op het gebied van uitrusting heb je bij dit 'instappertje' weinig te klagen. Je hebt leren bekleding, bi-xenonverlichting, cruisecontrol, parkeerhulp (achter), gescheiden automatische airco, Bluetooth, elektrisch te verstellen zetels, navigatie en een cd/mp3-speler.

De motor die Jaguar in deze basis-XK stopt is een kleine V8 met een relatief bescheiden vermogen. Een stakker dus, die XK met z'n kleine achtcilinder? Zeker niet. Het begint natuurlijk al met de onovertroffen grom, die alleen een achtcilinder kan produceren. En denk maar niet dat je moet bijsteppen omdat je 'maar' 258 pk op een gewicht van meer dan 1.600 kilogram hebt. Je komt echt niets tekort, hoewel een 0-100-sprint in 7,6 seconden geen waarde is waar je in sportwagenland indruk mee maakt.
En een topsnelheid van 243 km/h is weliswaar 123 km/h boven het wettelijk toegestane maximum, aan de borreltafel doe je natuurlijk pas echt mee boven de 250. Aan de andere kant: lekker belangrijk, dan koop je maar een XKR. Deze 3.5 koop je om lekker te cruisen en als het moet bovengemiddeld vlot op te schieten.
De zestrapsautomaat past prima bij het karakter van de auto. Het mechaniek is soepel, je kunt naar wens zelf schakelen met een tikkie tegen de flippers achter het stuurwiel of de bak in de Sport-stand zetten, waardoor-ie langer doortrekt in toeren en bij vaart minderen eerder een lager verzet kiest.
Het onderstel van de XK is compleet nieuw en voldoet aan alle wensen die je van een dergelijke auto mag hebben. Verwacht u echter pure sportiviteit, dan bent u wél aan het verkeerde adres. De XK is meer gericht op comfort – met een sportieve inslag, dat natuurlijk wel. Dat is te merken aan de redelijk stugge elektronisch geregelde dempers.


Comfortabel cruisen
Sturen met deze XK gaat mooi direct en precies, maar wel wat licht. Iets meer weerstand had geen kwaad gekund, want dan krijg je net even iets meer feedback van de voorwielen. Desondanks ligt de XK erg strak in de bocht, waarbij het stabiliteitssysteem voorkomt dat de achterkant een eigen leven gaat leiden wanneer je te enthousiast op het gas gaat staan.
Dat zal eigenlijk alleen voorkomen als het wegdek nat is, want op droog asfalt komt deze V8 vermogen tekort om de auto even gemakkelijk dwars te gooien. De remmen zijn goed te doseren, maar we missen wel een beetje bijterigheid. Het pedaal voelt ons iets te zompig aan. Het is misschien wel typerend voor deze XK, die gewoon meer gericht is op de liefhebber van comfortabel cruisen.

Signalement

Merk Jaguar
Model XK 3.5
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 113.090

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 3.555 cc
Maximaal vermogen 190 kW / 258 pk bij 6.250 tpm
Maximaal koppel 334 Nm bij 4.200 tpm
Inhoud brandstoftank 71 l
Lengte / breedte / hoogte 4.791 mm / 1.892 mm / 1.322 mm
Wielbasis 2.752 mm
Massa leeg 1.595 kg
Laadvermogen 440 kg
Banden voor245/50ZR18Prijzen
Banden achter275/40ZR18Prijzen
Topsnelheid 243 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,6 s (fabrieksopgave: 7,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,8s
Brandstofverbruik 11,3 l/100km
CO2-uitstoot 269 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Jaguar XK
  • Lees meer over supercars en sportscars
Jaguar Jaguar XK Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    Jaguar XK 4.2 V8 Convertible / 30.000 KM !!! / FULL SERVICE FILE / LIKE NEW

    Jaguar XK 4.2 V8 Convertible / 30.000 KM !!! / FULL SERVICE FILE / LIKE NEW

    • 2008
    • 30.144 km

    € 56.950

    Jaguar XK 4.2 V8 Convertible / NL Auto / Uniek / 60th Anniversary Body Kit / 2007 Rai

    Jaguar XK 4.2 V8 Convertible / NL Auto / Uniek / 60th Anniversary Body Kit / 2007 Rai

    • 2007
    • 148.530 km

    € 32.950

    Jaguar XK 4.2 V8 Convertible

    Jaguar XK 4.2 V8 Convertible

    • 2008
    • 187.683 km

    € 29.900

Meer Jaguar XK occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jaguar XK specificaties
  • Jaguar XK occasions
  • Jaguar XK video's
Advies en informatie
  • Jaguar XK tests
  • Jaguar XK gebruikersreviews
  • Jaguar XK index
PREMIUM
Jaguar E-Pace P300e - Eerste Rijtest

Jaguar E-Pace P300e - Eerste Rijtest

Vanaf 2025 introduceert Jaguar alleen nog elektrische modellen. Tot het zover is, moet het...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Jaguar XK 4.2 (2006)

    Jaguar XK 4.2 (2006)

    6
    • 5 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Jaguar XK 4.2 Convertible (2008)

    Jaguar XK 4.2 Convertible (2008)

    2
    • 12 augustus 2017
  • Gebruikersreview
    Jaguar XK8 (1997)

    Jaguar XK8 (1997)

    3
    • 14 februari 2017
  • Gebruikersreview
    Jaguar XKR (2001)

    Jaguar XKR (2001)

    13
    • 20 september 2016
  • Gebruikersreview
    Jaguar XKR (2003)

    Jaguar XKR (2003)

    5
    • 14 juli 2016
  • Gebruikersreview
    Jaguar XK8 Convertible (1999)

    Jaguar XK8 Convertible (1999)

    14
    • 27 augustus 2013
  • Gebruikersreview
    Jaguar XK8 Convertible (2001)

    Jaguar XK8 Convertible (2001)

    7
    • 5 augustus 2013
meer reviews
Audi Q3 Sportback vs. Jaguar E-Pace - Dubbeltest

Audi Q3 Sportback vs. Jaguar E-Pace - Dubbeltest

De Jaguar E-Pace is in Nederland tot nu toe niet het grootste succes. Met een kleine facelift...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: coupé/cabrio

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    21
    • 11 november 2020
  • Jaguar XK V8 Convertible - 2006 - 289.000 km - Klokje Rond

    Jaguar XK V8 Convertible - 2006 - 289.000...

    • 10 december 2018
  • Nieuws
    Geen opvolger voor Jaguar XK

    Geen opvolger voor Jaguar XK

    28
    • 30 maart 2016
  • Dubbeltest - Jaguar XK8 vs. Maserati 3200GT

    Dubbeltest - Jaguar XK8 vs. Maserati 3200GT

    37
    • 12 december 2014
  • Rollenbank - Jaguar XK8

    Rollenbank - Jaguar XK8

    59
    • 13 augustus 2014
  • Nieuws
    Jaguar stopt productie XK deze zomer

    Jaguar stopt productie XK deze zomer

    17
    • 11 maart 2014
  • Nieuws
    Powerhouse: Jaguar XKR-S GT

    Powerhouse: Jaguar XKR-S GT

    27
    • 26 maart 2013
Merk
Merk
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022
  • Koopwijzer
    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten moet over de eerste generatie

    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten...

    34
    • 30 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar als R-Dynamic

    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar...

    23
    • 28 april 2022
  • Nieuws
    De bouw van de Jaguar XJ220 - Uit de Oude Doos

    De bouw van de Jaguar XJ220 - Uit de Oude...

    15
    • 27 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar 420G (1968) - In het Wild

    Jaguar 420G (1968) - In het Wild

    29
    • 19 april 2022
  • Nieuws
    Deze auto's werden vorige maand slechts één keer verkocht

    Deze auto's werden vorige maand slechts...

    63
    • 14 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar XK European: restomod met minimaal 300 pk

    Jaguar XK European: restomod met minimaal...

    7
    • 14 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden