AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Jaguar
  • XK

Tamme roofkat

Jaguar XK 3.5 (2008)

Met de aluminiumkleurige accenten komt het dashboard sportief, maar ook een beetje kil over. De portieren kunnen worden geopend met de sleutel op zak. Met 3,5 liter inhoud is deze V8, die ook in de XJ huist, relatief klein, maar behelpen is het niet.
  • Autotest
16 januari 2009 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Het klinkt wat vreemd, een 3,5-liter V8 van 258 pk als zwakste motorisering. Toch is dit de basiskrachtbron van de Jaguar XK Coupé. Behelpen dus? Welnee. Waarom zou je eigenlijk gaan voor méér pk's.

Om te beginnen is het natuurlijk gewoon een plaatje van een auto. Net als bij de vorige XK is het ontwerp behoorlijk tijdloos, met klassieke lijnen. Binnen ziet het er allemaal keurig verzorgd uit. Netjes, maar ook wel een beetje saai en zakelijk eigenlijk. De middenconsole is een toonbeeld van overzichtelijkheid. Met het grote, duidelijke kleuren-touchscreen bedien je de meeste functies en dat werkt prima.

De materialen voelen hoogwaardig aan en de afwerking is prima. De met zwart leer overtrokken stoelen zijn comfortabel en bieden goede zijdelingse steun.


Royale uitrusting
Ook op het gebied van uitrusting heb je bij dit 'instappertje' weinig te klagen. Je hebt leren bekleding, bi-xenonverlichting, cruisecontrol, parkeerhulp (achter), gescheiden automatische airco, Bluetooth, elektrisch te verstellen zetels, navigatie en een cd/mp3-speler.

De motor die Jaguar in deze basis-XK stopt is een kleine V8 met een relatief bescheiden vermogen. Een stakker dus, die XK met z'n kleine achtcilinder? Zeker niet. Het begint natuurlijk al met de onovertroffen grom, die alleen een achtcilinder kan produceren. En denk maar niet dat je moet bijsteppen omdat je 'maar' 258 pk op een gewicht van meer dan 1.600 kilogram hebt. Je komt echt niets tekort, hoewel een 0-100-sprint in 7,6 seconden geen waarde is waar je in sportwagenland indruk mee maakt.
En een topsnelheid van 243 km/h is weliswaar 123 km/h boven het wettelijk toegestane maximum, aan de borreltafel doe je natuurlijk pas echt mee boven de 250. Aan de andere kant: lekker belangrijk, dan koop je maar een XKR. Deze 3.5 koop je om lekker te cruisen en als het moet bovengemiddeld vlot op te schieten.
De zestrapsautomaat past prima bij het karakter van de auto. Het mechaniek is soepel, je kunt naar wens zelf schakelen met een tikkie tegen de flippers achter het stuurwiel of de bak in de Sport-stand zetten, waardoor-ie langer doortrekt in toeren en bij vaart minderen eerder een lager verzet kiest.
Het onderstel van de XK is compleet nieuw en voldoet aan alle wensen die je van een dergelijke auto mag hebben. Verwacht u echter pure sportiviteit, dan bent u wél aan het verkeerde adres. De XK is meer gericht op comfort – met een sportieve inslag, dat natuurlijk wel. Dat is te merken aan de redelijk stugge elektronisch geregelde dempers.


Comfortabel cruisen
Sturen met deze XK gaat mooi direct en precies, maar wel wat licht. Iets meer weerstand had geen kwaad gekund, want dan krijg je net even iets meer feedback van de voorwielen. Desondanks ligt de XK erg strak in de bocht, waarbij het stabiliteitssysteem voorkomt dat de achterkant een eigen leven gaat leiden wanneer je te enthousiast op het gas gaat staan.
Dat zal eigenlijk alleen voorkomen als het wegdek nat is, want op droog asfalt komt deze V8 vermogen tekort om de auto even gemakkelijk dwars te gooien. De remmen zijn goed te doseren, maar we missen wel een beetje bijterigheid. Het pedaal voelt ons iets te zompig aan. Het is misschien wel typerend voor deze XK, die gewoon meer gericht is op de liefhebber van comfortabel cruisen.

Signalement

Merk Jaguar
Model XK 3.5
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 113.090

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 3.555 cc
Maximaal vermogen 190 kW / 258 pk bij 6.250 tpm
Maximaal koppel 334 Nm bij 4.200 tpm
Inhoud brandstoftank 71 l
Lengte / breedte / hoogte 4.791 mm / 1.892 mm / 1.322 mm
Wielbasis 2.752 mm
Massa leeg 1.595 kg
Laadvermogen 440 kg
ongeremd 0 kg
Banden voor245/50ZR18Prijzen
Banden achter275/40ZR18Prijzen
Topsnelheid 243 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,6 s (fabrieksopgave: 7,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,8s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 269 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Jaguar XK
  • Wil jij ook meedenken bij de ontwikkeling van autoweek.nl? Dan zoeken wij jou.
  • Lees meer over supercars en sportscars
Jaguar Jaguar XK Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    4.0 V8 Convertible

    Jaguar XK 4.0 V8 Convertible

    • 1997
    • 104.825 km

    € 15.950

    4.0 V8 Convertible

    Jaguar XK 4.0 V8 Convertible

    • 1997
    • 233.378 km

    € 9.950

    50th Anniversary Heritage Edition | Alcantara Hemel | Keyless-Entry | stoelventilatie |

    Jaguar XK 50th Anniversary Heritage Edition | Alcantara Hemel | Keyless-Entry | stoelventilatie |

    • 2011
    • 58.167 km

    € 49.800

Meer Jaguar XK occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jaguar XK specificaties
  • Jaguar XK occasions
  • Jaguar XK video's
Advies en informatie
  • Jaguar XK tests
  • Jaguar XK gebruikersreviews
  • Jaguar XK index
PREMIUM
Audi E-Tron Sportback vs. Jaguar I-Pace - Dubbeltest

Audi E-Tron Sportback vs. Jaguar I-Pace - Dubbeltest

De elektrische auto is volop in ontwikkeling. Dus hoewel we de Audi E-Tron en Jaguar I-Pace...

Lees meer
Jaguar S-type 4.0 V8 – 2001 – 346.282 km - Klokje Rond

Jaguar S-type 4.0 V8 – 2001 – 346.282 km - Klokje Rond

89

Jan Piet Hartman kocht in het begin van dit jaar voor klein geld een Jaguar S-type zonder enige...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: coupé/cabrio

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    21
    • 11 november 2020
  • Jaguar XK V8 Convertible - 2006 - 289.000 km - Klokje Rond

    Jaguar XK V8 Convertible - 2006 - 289.000...

    • 10 december 2018
  • Review
    Jaguar XK 4.2 Convertible (2008)

    Jaguar XK 4.2 Convertible (2008)

    2
    • 12 augustus 2017
  • Review
    Jaguar XK8 (1997)

    Jaguar XK8 (1997)

    3
    • 14 februari 2017
  • Review
    Jaguar XKR (2001)

    Jaguar XKR (2001)

    12
    • 20 september 2016
  • Review
    Jaguar XKR (2003)

    Jaguar XKR (2003)

    5
    • 14 juli 2016
  • Autonieuws
    Geen opvolger voor Jaguar XK

    Geen opvolger voor Jaguar XK

    28
    • 30 maart 2016
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Jaguar Land Rover schrapt 2.000 banen

    Jaguar Land Rover schrapt 2.000 banen

    42
    • 18 februari 2021
  • Autonieuws
    Jaguar elektrisch? Deze Jaguars blijven brullen

    Jaguar elektrisch? Deze Jaguars blijven...

    27
    • 15 februari 2021
  • Autonieuws
    Jaguar is per 2025 puur elektrisch

    Jaguar is per 2025 puur elektrisch

    220
    • 15 februari 2021
  • Autonieuws
    Jaguar gaat C-type opnieuw bouwen

    Jaguar gaat C-type opnieuw bouwen

    10
    • 28 januari 2021
  • Review
    Jaguar XE 20d Prestige (2016)

    Jaguar XE 20d Prestige (2016)

    5
    • 23 januari 2021
  • Autonieuws
    Ecurie Ecosse brengt Jaguar C-type opnieuw uit

    Ecurie Ecosse brengt Jaguar C-type opnieuw...

    3
    • 20 januari 2021
  • Autonieuws
    Vijf klassiekers met een elektrische aandrijflijn

    Vijf klassiekers met een elektrische aandrijflijn

    65
    • 31 december 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep