AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Jaguar
  • XK

Brits kroonjuweel

Jaguar XKR (2007)

Handige draaiwieltjes voor bediening van de cruisecontrol en de stereo. De knoppen doen wat goedkoop aan. 'Supercharged' staat er op de motor van de XKR. Even snel keren met de handrem is er niet bij; de XKR heeft een elektronisch bediende parkeerrem.
  • Autotest
31 juli 2007 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Als er één eigenschap is die een dure sportauto moet bezitten, dan is het wel de kunst van het verleiden. Weet de nieuwe Jaguar XKR inderdaad een onweerstaanbare mate van begeerte op te wekken bij zijn verwende, toekomstige bezitters?

Hoe je het ook wendt of keert, de Jaguar XKR is een pure schoonheid in aluminium.
Zijn krachtige lijnenspel en mondaine voorkomen plaatsen deze roofkat nu al op de lijst 'toekomstige klassiekers'. Wel hadden de ontwerpers iets meer werk mogen maken van de voor- en achterlichtunits.
Wie in het donker een XKR van achteren nadert, zal hem er op grond van zijn achterlichten niet direct uitpikken. Jammer, want kijken we naar foto's van de opvolger van de Jaguar S-Type, dan zien we dat die auto wél wordt voorzien
van juweeltjes van achterlichten die verleidelijk schitteren in het donker. Maar goed, de XKR is een koppendraaier, zoveel is duidelijk. Een blik in het interieur leert onmiddellijk dat de Jag van Britse afkomst is. Je kunt kiezen voor fraai houtfineer of aluminium zoals in onze testauto. Toch hebben niet alle onderdelen die hoogwaardige, exclusieve uitstraling. Het groepje knoppen links van 't stuur, de hendels voor richtingaanwijzers en ruitenwissers en wat knoppen op de middenconsole lijken zo uit een modale middenklasser te zijn overgenomen. Het komt wat goedkoop over in het verder zo rijk aandoende interieur. Ook de verchroomde randjes rond de klokken hebben niet het gewenste effect. De meeste functies zijn te bedienen via een aanraakscherm. Onder dat scherm zit nog een aparte knop waarmee je altijd in één keer terug kunt naar het hoofdmenu. Een zeer gebruikersvriendelijke oplossing. Een echte aanrader is de actieve cruisecontrol, waarmee onze XKR is uitgerust. Wat is dat heerlijk ontspannen rijden!


Geweldenaar
Het kloppend hart van de XKR is de 4,2-litermotor die we al kennen uit de XK. In die auto is de achtcilinder goed voor 300 pk, nu heeft de machine er maar liefst 416. Een vermogensboost die is toe te schrijven aan de montage van een mechanische
drukvuller. Voordeel van zo'n door de krukas aangedreven compressor is het feit dat er altijd extra lucht beschikbaar is. Het maximale koppel van 560 Nm is bij 4.000 toeren beschikbaar, maar ook daaronder is er altijd een royale hoeveelheid kracht voorhanden. Een automatische zesbak brengt al het geweld over naar de achterwielen. In iets meer dan vijf tellen passeert de naald van de snelheidsmeter het cijfer 100 en ook daarna blijft de Brit onverschrokken doordenderen. Tot aan zijn begrensde top aan toe, waarbij de snelheidsmeter op 270 km/h staat. Subtiel detail is het prachtige gehuil van de compressor, dat net duidelijk genoeg hoorbaar is tijdens het accelereren. De zesbak is zeer alert en schakelt vrijwel onmerkbaar. Met de peddels achter het stuur is de bak ook handmatig te bedienen.

Lichtvoetig karakter
Minstens zo belangrijk bij een auto van dit kaliber zijn het stuurgedrag en de rijeigenschappen. De besturing van de XKR voelt tijdens het wegrijden en bij lage snelheden opvallend licht aan, zonder daarbij gevoelloos te zijn. Het geeft de auto een lichtvoetig karakter. De wielen volgen ook de geringste commando's van het stuur nauwkeurig op. Met zijn extreem brede banden 'leest' de Jaguar de weg. De riante berg newtonmeters die de achterbanden te verwerken krijgen, kan nog wel eens voor een beperkte hoeveelheid wieldrift zorgen. De elektronica staat dat in geringe mate toe. Met de XKR laat Jaguar zien in dit opzicht goed bij de les te zijn. Het is een fantastisch sturende auto met een goed uitgebalanceerd onderstel.

Signalement

Merk Jaguar
Model XKR
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 144.990

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.196 cc
Maximaal vermogen 306 kW / 420 pk bij 6.250 tpm
Maximaal koppel 560 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 71 l
Lengte / breedte / hoogte 4.791 mm / 1.892 mm / 1.322 mm
Wielbasis 2.752 mm
Massa leeg 1.665 kg
Laadvermogen 415 kg
ongeremd 0 kg
Banden voor245/40ZR19Prijzen
Banden achter275/35ZR19Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,5 s (fabrieksopgave: 5,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 3,1s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 294 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Jaguar XK
  • Wil jij ook meedenken bij de ontwikkeling van autoweek.nl? Dan zoeken wij jou.
Jaguar Jaguar XK

Uitgelicht aanbod

    4.0 V8 Convertible

    Jaguar XK 4.0 V8 Convertible

    • 1997
    • 233.378 km

    € 9.950

    50th Anniversary Heritage Edition | Alcantara Hemel | Keyless-Entry | stoelventilatie |

    Jaguar XK 50th Anniversary Heritage Edition | Alcantara Hemel | Keyless-Entry | stoelventilatie |

    • 2011
    • 58.167 km

    € 49.800

    4.2 V8 Coupé NL-Auto, Xenon, Alpine, Leder, Memory, 300PK

    Jaguar XK 4.2 V8 Coupé NL-Auto, Xenon, Alpine, Leder, Memory, 300PK

    • 2007
    • 120.402 km

    € 25.950

Meer Jaguar XK occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jaguar XK specificaties
  • Jaguar XK occasions
  • Jaguar XK video's
Advies en informatie
  • Jaguar XK tests
  • Jaguar XK gebruikersreviews
  • Jaguar XK index
PREMIUM
Audi E-Tron Sportback vs. Jaguar I-Pace - Dubbeltest

Audi E-Tron Sportback vs. Jaguar I-Pace - Dubbeltest

De elektrische auto is volop in ontwikkeling. Dus hoewel we de Audi E-Tron en Jaguar I-Pace...

Lees meer
Jaguar S-type 4.0 V8 – 2001 – 346.282 km - Klokje Rond

Jaguar S-type 4.0 V8 – 2001 – 346.282 km - Klokje Rond

89

Jan Piet Hartman kocht in het begin van dit jaar voor klein geld een Jaguar S-type zonder enige...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: coupé/cabrio

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    21
    • 11 november 2020
  • Jaguar XK V8 Convertible - 2006 - 289.000 km - Klokje Rond

    Jaguar XK V8 Convertible - 2006 - 289.000...

    • 10 december 2018
  • Review
    Jaguar XK 4.2 Convertible (2008)

    Jaguar XK 4.2 Convertible (2008)

    2
    • 12 augustus 2017
  • Review
    Jaguar XK8 (1997)

    Jaguar XK8 (1997)

    3
    • 14 februari 2017
  • Review
    Jaguar XKR (2001)

    Jaguar XKR (2001)

    12
    • 20 september 2016
  • Review
    Jaguar XKR (2003)

    Jaguar XKR (2003)

    5
    • 14 juli 2016
  • Autonieuws
    Geen opvolger voor Jaguar XK

    Geen opvolger voor Jaguar XK

    28
    • 30 maart 2016
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Jaguar Land Rover schrapt 2.000 banen

    Jaguar Land Rover schrapt 2.000 banen

    42
    • 18 februari 2021
  • Autonieuws
    Jaguar elektrisch? Deze Jaguars blijven brullen

    Jaguar elektrisch? Deze Jaguars blijven...

    27
    • 15 februari 2021
  • Autonieuws
    Jaguar is per 2025 puur elektrisch

    Jaguar is per 2025 puur elektrisch

    220
    • 15 februari 2021
  • Autonieuws
    Jaguar gaat C-type opnieuw bouwen

    Jaguar gaat C-type opnieuw bouwen

    10
    • 28 januari 2021
  • Review
    Jaguar XE 20d Prestige (2016)

    Jaguar XE 20d Prestige (2016)

    5
    • 23 januari 2021
  • Autonieuws
    Ecurie Ecosse brengt Jaguar C-type opnieuw uit

    Ecurie Ecosse brengt Jaguar C-type opnieuw...

    3
    • 20 januari 2021
  • Autonieuws
    Vijf klassiekers met een elektrische aandrijflijn

    Vijf klassiekers met een elektrische aandrijflijn

    65
    • 31 december 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep