AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Jaguar
  • XF Sportbrake
7

Ruimtelijk inzicht

Jaguar XF Sportbrake 25t Portfolio (2018)

  • Autotest
7 april 2018 om 13:56
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Jaguar heeft slechts zeer beperkte ervaring met stationwagons. Is het daarom dat de nieuwe Jaguar XF Sportbrake zo radicaal verschilt van zijn concurrenten?

Puur zakelijk gezien zou het leidende criterium bij het ontwerpen van een stationwagon de beschikbare ruimte moeten zijn. Maar een stationwagon moet tegenwoordig niet alleen praktisch zijn, maar ook fraai staan op de oprit. Het feit dat vormgeving een prominentere rol mag spelen, betekent bovendien dat een merk als Jaguar beter tot zijn recht komt. Bij de ontwikkeling van de nieuwe XF Sportbrake heeft design in elk geval niet heel veel mogen lijden onder de functie. Met de bank omhoog slikt de XF Sportbrake 565 liter en wanneer de achterbank platgaat, groeit dat tot 1.700 liter. Dat klinkt als veel, maar in de praktijk blijkt het niet noemenswaardig meer dan de concurrentie. Vanwege de in lengterichting geplaatste motor heeft de XF op de achterbank iets minder beenruimte dan gemiddeld in dit segment, maar dat levert weinig bezwaar op. Tenzij er vier mensen van meer dan bovengemiddelde lengte in plaatsnemen.

Het dashboard van de XF kenmerkt zich door bijna karakteristieke eigenwijsheden. De ronde bedieningsknop van de automaat die uit de middentunnel oprijst, de uitstroomopeningen van de ventilatie die geruisloos omdraaien in het dashboard na het starten van de motor: aan leuke details ontbreekt het niet. Bovendien werkt het vanzelfsprekend. De eigenzinnige bediening van de automaat levert geen problemen op en voor de rest van de fysieke bedieningsknoppen geldt hetzelfde. Daarnaast is het touchscreen van Jaguar de afgelopen jaren flink verbeterd. In ons testexemplaar zit het duurste systeem, maar de responstijd, grafische kwaliteiten en menustructuur zijn dan ook van hoog niveau. De kwaliteit van het leer en de eerste indruk die het interieur maakt, sluiten daar naadloos op aan. Eigenlijk lijkt er helemaal niets te klagen. Totdat je overstapt in de concurrentie. Dan blijkt dat veel dingen in de Jaguar weliswaar niet slecht zijn, maar toch beter kunnen.

Pluim

Het onderstel van de Jaguar verdient de grootst mogelijke pluim, vooral op dynamisch vlak. Bijna zonder onderstuur duikt de XF een bocht in en bij snel gas lossen komt de achterkant voorspelbaar omzetten. Misschien niet het primaire criterium waarop een auto als deze wordt uitgezocht, maar dat maakt de prestatie niet minder knap. Door de hoeveelheid feedback en die balans staat de XF in dynamisch opzicht in dit segment op eenzame hoogte. Met 19-inch wielen en adaptieve schokdempers blijft er bovendien voldoende comfort over om lange afstanden af te leggen zonder dat de Britse stationwagon vermoeit. Net als het onderstel weet ook de aandrijflijn van de XF ons enthousiast te maken. De 2,0-liter viercilinder turbomotor in de neus levert in het geval van de 25t 250 pk en 365 Nm koppel tussen 1.200 en 4.500 tpm. Door die brede spreiding van de maximale trekkracht presteert de XF moeiteloos, waardoor de onwilligheid van de automaat van ZF om terug te schakelen ook geen bezwaar vormt. Ga je meer van de aandrijflijn vragen, dan klinkt de motor voor een viercilinder opvallend goed en wordt ook de ZF-bak alerter. Hij voelt je wensen snel aan. Als het er echt op aankomt, presteert de Jaguar sterk.

De Jaguar kost zoals getest € 90.087. Voor dat geld ontbreken er toch wat kleine dingen. Een head-up display bijvoorbeeld, een geheugen voor de elektrische stoelverstelling, maar ook veiligheidsopties zoals adaptieve cruisecontrol en het lichtmetaal met een inchmaatje minder. Sowieso is Jaguar niet zo scheutig met zijn veiligheidssystemen. Het meeste kan wel, alleen tegen meerprijs. Jaguar rijden mag kennelijk wat kosten. Maar luchtvering op de achteras krijg je standaard.

Signalement

Merk Jaguar
Model XF Sportbrake 25t Portfolio
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 79.125

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 184 kW / 250 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 365 Nm bij 1.200 tpm
Inhoud brandstoftank 74 l
Lengte / breedte / hoogte 4.954 mm / 1.880 mm / 1.496 mm
Wielbasis 2.960 mm
Massa leeg 1.705 kg
Laadvermogen 585 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.900 kg / 750 kg
Banden245/45R18Prijzen
Topsnelheid 241 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,4 s (fabrieksopgave: 7,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,5s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 194 g/km
Uitgebreide specificaties

Eindoordeel

3 sterren

Jaguar heeft ook bij de Sportbrake ingezet op dynamiek en dat pakt bij de aandrijflijn en het onderstel erg goed uit. Helaas voor de Britten heeft het merk op detailniveau niet dezelfde stappen voorwaarts kunnen maken als de concurrentie.

  • Houd me op de hoogte over de Jaguar XF
Jaguar Jaguar XF

Uitgelicht aanbod

    2.0d R-Sport AWD Automaat

    Jaguar XF 2.0d R-Sport AWD Automaat

    • 2017
    • 97.617 km

    € 23.950

    3.0D 240 pk AUTOMAAT Premium Edition ECC/LEDER/PDC/NAVI/LMV/LED/XENON

    Jaguar XF 3.0D 240 pk AUTOMAAT Premium Edition ECC/LEDER/PDC/NAVI/LMV/LED/XENON

    • 2013
    • 173.400 km

    € 14.950

    3.0D V6 Luxury | Leder | Navi |

    Jaguar XF 3.0D V6 Luxury | Leder | Navi |

    • 2010
    • 229.229 km

    € 7.499

Meer Jaguar XF occasions

Lezersreacties (7) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jaguar XF specificaties
  • Jaguar XF occasions
  • Jaguar XF video's
Advies en informatie
  • Jaguar XF tests
  • Jaguar XF gebruikersreviews
  • Jaguar XF index
PREMIUM
Audi A6 - Jaguar XF - Mercedes-Benz E-klasse

Audi A6 - Jaguar XF - Mercedes-Benz E-klasse

Eerder dit jaar presenteerde Audi de compleet nieuwe A6, met naast de sedan ook de stationwagon...

Lees meer
Jaguar XF Sportbrake vs. Volvo V90 – Dubbeltest

Jaguar XF Sportbrake vs. Volvo V90 – Dubbeltest

93

Grote stationwagons zijn populair, maar grote stationwagons uit een ander land dan Duitsland...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Jaguar XF 20d Prestige (2016)

    Jaguar XF 20d Prestige (2016)

    2
    • 30 oktober 2020
  • Autonieuws
    Prijzen vernieuwde Jaguar XF bekend

    Prijzen vernieuwde Jaguar XF bekend

    29
    • 19 oktober 2020
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Jaguar XF

    Facelift Friday: Jaguar XF

    21
    • 16 oktober 2020
  • Autonieuws
    Jaguar XF onder het mes

    Jaguar XF onder het mes

    44
    • 6 oktober 2020
  • Autonieuws
    Vernieuwde Jaguar XF Sportbrake gesnapt

    Vernieuwde Jaguar XF Sportbrake gesnapt

    9
    • 12 augustus 2020
  • Autonieuws
    Verlengde Jaguar XF rekt zich uit

    Verlengde Jaguar XF rekt zich uit

    6
    • 11 mei 2020
  • Autonieuws
    Vernieuwde Jaguar XF strekt de benen

    Vernieuwde Jaguar XF strekt de benen

    6
    • 6 mei 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Ecurie Ecosse brengt Jaguar C-type opnieuw uit

    Ecurie Ecosse brengt Jaguar C-type opnieuw...

    3
    • 20 januari 2021
  • Autonieuws
    Vijf klassiekers met een elektrische aandrijflijn

    Vijf klassiekers met een elektrische aandrijflijn

    65
    • 31 december 2020
  • Jaguar S-type 4.0 V8 – 2001 – 346.282 km - Klokje Rond

    Jaguar S-type 4.0 V8 – 2001 – 346.282 km...

    89
    • 17 december 2020
  • Review
    Jaguar XJ6 3.0 Executive (2004)

    Jaguar XJ6 3.0 Executive (2004)

    4
    • 16 december 2020
  • Autonieuws
    Jaguar toont 1.903 pk sterke elektrische hypercar

    Jaguar toont 1.903 pk sterke elektrische...

    16
    • 16 december 2020
  • Lexus LC 500 vs. Jaguar F-Type P450 - Dubbeltest

    Lexus LC 500 vs. Jaguar F-Type P450 - Dubbeltest

    78
    • 11 december 2020
  • Autonieuws
    Jaguar viert 60 jaar E-type met speciale F-type

    Jaguar viert 60 jaar E-type met speciale...

    17
    • 10 december 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep