Jaguar F-Pace S - Porsche Macan GTS

Alleskunners

AutoWeek 32
AutoWeek 32 2016
AutoWeek 32 2016

Je leest het in AutoWeek 32 2016

Geen moment heeft Jaguar zelfs maar geprobeerd onder stoelen of banken te steken welke auto hun nieuwe F-Pace op de korrel neemt. De voortekenen waren gunstig, maar kan de nieuwe SUV op tegen het referentiepunt, de Porsche Macan?

Meer dan 350 pk en een 0-100-tijd van minder dan zes seconden. En dat in auto's die in eerste instantie meer weg hebben van een terreinwagen dan van een sportauto. De sportieve SUV is een succesvol subgenre binnen de sowieso al succesvolle SUV-trend. Kennelijk zit een grote groep kopers te wachten op dergelijke allrounders, kijk maar naar het succes van de Porsche Macan. Misschien is dat ook niet zo gek, want niet alleen is die auto snel, maar hij is ook praktisch, voorzien van de felbegeerde hoge zitpositie en comfortabel. Er zijn weinig gelegenheden waarvoor je een Macan niet kunt inzetten.

Jaguar wist dus waaraan het begon toen het de F-Pace bedacht. Gelukkig is het merk niet over één nacht ijs gegaan en heeft het naar eigen zeggen heel goed gekeken naar de Macan en die bevindingen vervolgens geprobeerd op eigen wijze te interpreteren. Denk dus niet dat het gewoon een Land Rover heeft voorzien van Jaguar-logo's. Dan zou je de auto namelijk tekortdoen, zijn aluminium structuur en achterwielaangedreven basis zijn daar het bewijs van.

Tijdens de eerste kennismaking maakte de F-Pace al duidelijk dat het met zijn dynamische capaciteiten meer dan goed zit en ook de beleving is in de F-Pace maximaal als je voor een versie met V6 gaat. De 3,0-liter zescilinder met compressor is in alle opzichten namelijk een waar spektakel. In S-uitvoering levert het blok 380 pk en 450 Nm, wat de F-Pace tot buitengewone prestaties in staat stelt. Maar veel meer dan de koude cijfers is het het metalige geluid waardoor de Jaguar je bijblijft. Met de auto in de Sport-stand is het bij half gas rond de 4.000 toeren een zeldzaam goed klinkende motor. Omdat er geen turbo, maar een mechanische compressor op zit, komen de klanken bijna zonder restrictie door de uitlaten aan de achterzijde naar buiten. Gelukkig is het ook bij lage toerentallen een prettig soepele aandrijflijn, een indruk waaraan ook de achttrapsautomaat van ZF bijdraagt. Bij normaal tot vlot gebruik schakelt de transmissie vloeiend en snel door en als je plots vol gas geeft, weet het mechaniek ook snel het optimale verzet te vinden. De enige manier om de automaat van de wijs te brengen, is meerdere malen snel terugschakelen bij het aanremmen voor een bocht. Maar hoe vaak doe je dat?

Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €1,49. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Koop artikel €1,49

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Jaguar F-Pace S - Porsche Macan GTS

Alleskunners

Koop dit artikel als PDF voor slechts €1,49.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Jaguar F-Pace S - Porsche Macan GTS

Alleskunners

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel
Video

Gerelateerde forumtopics