Jaguar F-Pace 2.0d AWD (2016)
Jaguar zoekt het hogerop
Waar moeten we de nieuwe Jaguar nu eigenlijk plaatsen? Met zijn lengte van 4,73 meter past hij keurig tussen andere midi-SUV's in. Met een 380 pk sterke 3.0 V6 met supercharger vormt hij een directe concurrent voor de Porsche Macan. Maar met de bescheiden viercilinder turbodiesel van 180 pk is de F-Pace eerder een concurrent van de Mercedes-Benz GLC en de BMW X3.
Hoewel Jaguar de SUV duidelijk sportief positioneert, is hij niet extreem dynamisch. Dat bedoelen we positief: de balans in het onderstel van de Brit is goed, met lange veerwegen en subtiel afgestelde dempers. De besturing is minder direct. Hierdoor duikt hij minder gretig een bocht in en komt hij zodoende een tikkeltje gezapiger over.
De tweeliter dieselmotor is de meest logische keuze voor ons land. In de F-Pace doet de diesel zijn werk redelijk op de achtergrond en met gemak. Met name bij lage toeren gedraagt het blok zich af en toe wat afwachtend, alsof hij extreem zuinig staat afgesteld en je wil ontmoedigen om gas te geven. De achttraps automaat schakelt daarbij overigens mooi soepel, maar in de praktijk gingen we al snel handmatig schakelen om de motor wakker te houden.
Prijzen voor de Jaguar F-Pace 2.0d met vierwielaandrijving beginnen bij € 61.050. Dan krijg je de Pure, die in het geval van de testauto onder meer is aangekleed met Configurable Dynamics (instelbaarheid van onder meer dempers, besturing, aandrijflijn, € 1.300 extra), in vier zones gescheiden klimaatcontrole (€ 1.575).
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
Jaguar heeft de weg omhoog gevonden. De F-Pace scoort met zijn ruimte, rijgedrag, uitstraling en moderne voorzieningen, maar laat op het gebied van raffinement nog wat punten liggen.
Signalement
Merk | Jaguar |
---|---|
Model | F-Pace 20d 180pk AWD Prestige |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 76.315 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.999 cc |
Maximaal vermogen | 132 kW / 180 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 430 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.731 mm / 1.936 mm / 1.652 mm |
Wielbasis | 2.874 mm |
Massa leeg | 1.775 kg |
Laadvermogen | 685 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.400 kg / 750 kg |
Banden | 255/60R18Prijzen |
Topsnelheid | 208 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,1 s (fabrieksopgave: 8,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,6s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 178 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (33) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.