Infiniti M 37

Brutalen

Infiniti M37
AutoWeek 36 2010
AutoWeek 36 2010

Je leest het in AutoWeek 36 2010

Ga er maar aan staan! Een voet tussen de deur krijgen in het segment waar de Mercedes E-klasse en BMW 5-serie al jarenlang de lakens uitdelen. En toch is dat precies wat Infiniti wil doen met de kakelverse M. De ingrediënten liegen er niet om, maar is het uiteindelijke gerecht ook lekker genoeg?

Misschien is de kop boven dit verhaal wel de beste manier om de missie van Infiniti in Nederland te omschrijven. De luxedivisie van Nissan kiest niet voor een bescheiden aanpak; niet voorzichtig met één model op de proppen komen, maar er meteen vol tegenaan. Niet onbegrijpelijk, want wie zich opstelt als muurbloempje kan waarschijnlijk helemáál lang wachten tot-ie opgemerkt wordt. Uitbundige styling, dikke motoren en veel aandacht voor moderne gadgets moeten de Infiniti's een plek tussen 'de gevestigde orde' bezorgen. De G, EX en FX scoren inmiddels redelijk, maar de écht grote aantallen laten nog op zich wachten.

Dus is het nu tijd voor wapenfeit nummer vier. De Infiniti M, een grote luxe zaken-sedan die de handschoen gaat opnemen tegen onder meer de Mercedes E-klasse, BMW 5-serie en Audi A6. Al zal-ie – verwacht Infiniti zelf – nog de meeste kopers wegkapen bij exclusievere sportieve zakenauto's, zoals de Jaguar XF en – ja, hij bestaat nog – de Cadillac CTS. De wapenuitrusting waarmee de M37 het strijd-toneel betreedt, is in ieder geval bepaald niet knullig ...

Soepele samenwerking

Nee, bij Infiniti hoef je niet op een houtje te bijten. Wie een M aanschaft, beloont zichzelf feitelijk met overdaad. Kijk om te beginnen maar eens naar de aandrijflijn: tussen z'n wulpse voorste wielkasten herbergt de M37 de bekende 3,7-liter zescilinder benzinemotor die we al kennen uit de andere modellen. Dat betekent dat je 'n prettige 320 pk en 360 Newtonmeter aan trekkracht op afroep ter beschikking hebt. Letterlijk op afroep, want de V6 overtuigt door z'n enthousiaste reacties op het gaspedaal, die hij combineert met 'n heerlijk donker geluid en 'n mooie soepele samenwerking met de standaard zeventraps automaat. Hoewel hij niet behoort tot de zuinigste en schoonste van de markt, verdient deze aandrijflijn 'n pluim.

Elke Infiniti M heeft een karakterknop aan boord, waarmee je de afstelling van de auto kunt regelen. In 'Sport' reageert de auto lekker bijterig, in 'Standard' zijn de reacties wat vloeiender, en in 'Snow' vertraagt de auto de aandrijfkrachten voor meer tractie. Van de vierde stand – 'Eco' – worden we minder vrolijk; om het verbruik te beperken komt er een kunstmatige tegendruk in het gaspedaal, je pogingen om veel gas te geven worden letterlijk tegengewerkt, en dat laat de auto te traag reageren. 'Sport' is (goh, wat zijn we voorspelbaar) de leukste stand en maakt van de M37 een sportief afgestelde entertainmentmachine.

Op veren dansen

Inmiddels weten we dat Infiniti in staat is om fijne, strak rijdende auto's op de weg te zetten. Zelfs van een SUV-mastodont als de FX weten ze een dynamisch geheel te boetseren. Maar hoe goed gaat die sportieve inborst samen met het zakelijke segment waar de M opereert? In deze klasse zitten kopers over 't algemeen niet te wachten op een knetterhard onderstel en heel directe besturing. Daarom is het goed om te weten dat de M37 een uitgekiende balans biedt tussen sportiviteit en comfort. In de basis is het onderstel ontegenzeggelijk ferm, en dwarsrichels op de snelweg geeft-ie af en toe wat duidelijk door, maar stuiterig of hard is de M zeker niet. Enige minpunt is de spoorgevoeligheid van de 20-inch-wielen, én 't rolgeluid dat de brede banden laten doordringen in het verder sereen stille interieur. Op de sportieve grens merk je dat de M iets meer 'op z'n veren danst' dan een 5-serie, maar qua stuurprecisie is-ie de E-klasses en A6-en van deze wereld de baas. Wij rijden de meest luxe en sportieve S Premium, die is voorzien van 4WAS, oftewel meesturende achterwielen. Bij relatief lage snelheden sturen de achterwielen in tegengestelde richting van de voorwielen, waardoor de M (met bijna vijf meter lengte niet bepaald een kleine jongen) aangenaam lichtvoetig en vlot van richting verandert. Op snelwegtempo sturen de achterwielen met de voorwielen mee, waardoor je mooi vloeiend van rijbaan wisselt. De besturing werkt daarbij evenwichtig en met voldoende gevoel. Het belangrijkste pluspunt van de snelheidsafhankelijke installatie is dat-ie niet kunstmatig aanvoelt; al na de eerste kilometers heb je precies door hoeveel je moet insturen.

Rugleuningspeakers

Infiniti rust de M37 S uit met stevige zetels, al zijn ze minder uitgebreid verstelbaar dan wat we vaak zien in dit segment. Opvallend zijn de speakers ín de rugleuningen, die onderdeel uitmaken van het uitstekende, zestien boxen tellende Bose-geluidssysteem. Het interieur van de M ademt een stuk minder 'Nissan' dan dat in andere Infiniti's. Zo zijn de knoppen moderner en fraaier dan de '350Z-toetsen' uit bijvoorbeeld de FX, en dat draagt duidelijk bij aan de kwaliteitsbeleving. Zo grensverleggend als in een Jaguar XF is het dash van de M37 niet – hier geen Gear Selector die uit de tunnelconsole rijst of omklappende luchtroosters – maar het steekt wel netjes in elkaar. Toonaangevend ruim is de M ook niet; zowel op de achterbank als achter het stuur is er genoeg plek, maar vooral de Duitse concurrenten bieden meer vrijheid.

Die zestien speakers geven trouwens mooi aan waarom Infiniti 'overdaad' met hoofdletters schrijft. Wat je krijgt is meer dan goed. Helemaal omdat je er eens niet de hoofdprijs voor betaalt. Natuurlijk, de 71.400 euro die de werkelijk afgeladen S Premium moet kosten, is een flinke som geld, maar rust voor de gein maar eens een concurrent van Duitse bodem uit op dit niveau. Dan kun je meteen twee extra krantenwijken nemen! Leer op het dash, een meedenkende klimaatregeling die af en toe zelfs een toefje bosgeur in het interieur blaast, actieve cruisecontrol met botswaarschuwing, een systeem dat je op je rijbaan houdt door middel van subtiele remingrepen en ga zo maar door. Die goede value for money zou wel eens het geheim kunnen zijn om de zakensedan-koper-met-lef over de streep te trekken. Minder vrolijk zal die koper worden van het fikse verbruik, al kun je wachten op de M30d (met zescilinder dieselmotor: komt in oktober) of de M Hybrid (begin 2011), die ongetwijfeld wat vriendelijker zullen zijn aan de pomp. Het zal ons benieuwen of deze nieuwe bruut inderdaad de halve wereld heeft en hoeveel kopers in ditsegment voorbij merkimago en status durven kijken. De auto zelf verdient 't …

Video

Lezersreacties (36) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.