Infiniti G37 S (2009)
Exclusieve attractie
Infiniti, het luxemerk van Nissan, is in Nederland relatief onbekend. Toch is het al sinds 1989 met succes actief in de VS. In Europa zal Infiniti vooralsnog vier modellen voeren. een ervan is de G37, die er als coupé en als sedan is. Technisch zijn beide identiek. De koets is heel clean vormgegeven. De lijnen zijn eenvoudig en gering in aantal.
De bolle
motorkap glooit aan de uiteinden fraai mee met de welvingen van de wielkasten, die op hun beurt weer om de voorwielen gedrapeerd lijken te zijn. De langgerekte koplampen volgen de bewegingen van de wielkasten en de chroomkleurige grille met horizontale lamellen vind je terug in alle modellen van Infiniti. En profil springt de sterk oplopende taillelijn in het oog. De wigvorm in combinatie met de vloeiende daklijn geeft de auto een sportief tintje. De achterzijde is het minst bijzonder, maar het ontwerp als geheel kan ons wel bekoren. Kortom, het is een auto die lekker op het netvlies ligt. De G37 deelt het een en ander aan spullen met de Nissan 350Z. Zo is de 320 pk sterke 3,7-liter V6 een evolutie van de 3,5-litermotor uit die 350Z. De G37 gaat ermee van kiet als de brandweer. Helaas ontbreekt het akoestische spektakel van de 350Z, die zo'n heerlijk hol en galmend motorgeluid ten beste geeft.
Wat afstandelijk
Wat betreft de rijeigenschappen is de G37 een milde variant van de Nissan. Ondanks
alle ingrepen die de Japanners hebben gepleegd om de auto aan de wensen van de Europese automobilist te laten voldoen, blijft de Infiniti toch altijd wat afstandelijk.
Daarmee is het zeker geen verkeerde auto. Het hogere gewicht en de langere wielbasis maken de G37 minder speels en vingervlug, maar een lekker partijtje sturen kan nog altijd. Wij rijden de S-versie met een limited-slipdifferentieel, die de auto veel grip bezorgt.
Bovendien is onze testauto uitgerust met vierwielbesturing. In de bocht sturen de
Aangedreven achterwielen lichtjes mee, wat bij hogere snelheden zorgt voor een
stabieler weggedrag. De G37 ligt daarmee prima op de weg. In snelle bochten reageert hij in eerste instantie licht onderstuurd, om daarna opeens met zijn staart te gaan slaan. De elektronica moet regelmatig hard en dus goed voelbaar ingrijpen om de krachtige Infiniti in het gareel te houden. De vering en demping van de G37 S zijn tamelijk straf afgesteld,
wat het comfort niet ten goede komt. Wij houden wel van een strakke afstemming, maar de balans tussen sportiviteit en comfort kon hier wel wat beter. Ook in het interieur van de G37 S ervaren we een snufje 350Z, al heeft Infiniti wel een andere draai aan het binnenste van z'n sedan gegeven. De middenconsole met z'n ovale analoge klokje en het
instrumentarium zijn compleet anders. Ook materiaalgebruik en afwerking staan
op een hoger niveau. In de Infiniti kun je de stoel lekker diep laten zakken. Wel
zou de zitting een fractie meer zijdelingse steun mogen bieden. Het stuur laat zich
over een voldoende afstand verstellen, maar is tamelijk groot. De G37 is heel
compleet. Hij heeft standaard keyless entry, stoelverwarming op de voorstoelen,
parkeersensoren en xenonverlichting.
Signalement
Merk | Infiniti |
---|---|
Model | G37 S |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 55.970 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.696 cc |
Maximaal vermogen | 235 kW / 320 pk bij 7.000 tpm |
Maximaal koppel | 360 Nm bij 5.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.770 mm / 1.770 mm / 1.450 mm |
Wielbasis | 2.850 mm |
Massa leeg | 1.609 kg |
Laadvermogen | 601 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden voor | 225/50R18Prijzen |
Banden achter | 225/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 249 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,1 s (fabrieksopgave: 5,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 2,2 s / 4,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 3,9 s / 6,8 s |
Brandstofverbruik | 10,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 249 g/km |
Lees ook
Test: Maserati MC20 GT2 Stradale – Er is ruimte voor meer
Deze bloedmooie Jaguar XJ6 en BMW 2800 moesten de Mercedes S-klasse aanvallen
Porsche 911 GT2 RS: lichtgewicht aan de turbotop
Klikken en spelen: De Tomaso heeft een configurator!
BMW Skytop in productievorm: zoek de 12 verschillen
Lezersreacties (17) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.