Infiniti G37 S (2009)

Exclusieve attractie

Infiniti G37 S
Infiniti heeft niet het beste tijdstip uitgezocht om voet op Europese bodem te zetten. Het merk laat zich echter door geen crisis tegenhouden en neemt voortvarend de zaag ter hand in een poging de poten onder de gevestigde orde in het D-segment te verwijderen. Lukt dat met de G37 S?

Infiniti, het luxemerk van Nissan, is in Nederland relatief onbekend. Toch is het al sinds 1989 met succes actief in de VS. In Europa zal Infiniti vooralsnog vier modellen voeren. een ervan is de G37, die er als coupé en als sedan is. Technisch zijn beide identiek. De koets is heel clean vormgegeven. De lijnen zijn eenvoudig en gering in aantal.

De bolle

motorkap glooit aan de uiteinden fraai mee met de welvingen van de wielkasten, die op hun beurt weer om de voorwielen gedrapeerd lijken te zijn. De langgerekte koplampen volgen de bewegingen van de wielkasten en de chroomkleurige grille met horizontale lamellen vind je terug in alle modellen van Infiniti. En profil springt de sterk oplopende taillelijn in het oog. De wigvorm in combinatie met de vloeiende daklijn geeft de auto een sportief tintje. De achterzijde is het minst bijzonder, maar het ontwerp als geheel kan ons wel bekoren. Kortom, het is een auto die lekker op het netvlies ligt. De G37 deelt het een en ander aan spullen met de Nissan 350Z. Zo is de 320 pk sterke 3,7-liter V6 een evolutie van de 3,5-litermotor uit die 350Z. De G37 gaat ermee van kiet als de brandweer. Helaas ontbreekt het akoestische spektakel van de 350Z, die zo'n heerlijk hol en galmend motorgeluid ten beste geeft.

Wat afstandelijk

Wat betreft de rijeigenschappen is de G37 een milde variant van de Nissan. Ondanks

alle ingrepen die de Japanners hebben gepleegd om de auto aan de wensen van de Europese automobilist te laten voldoen, blijft de Infiniti toch altijd wat afstandelijk.

Daarmee is het zeker geen verkeerde auto. Het hogere gewicht en de langere wielbasis maken de G37 minder speels en vingervlug, maar een lekker partijtje sturen kan nog altijd. Wij rijden de S-versie met een limited-slipdifferentieel, die de auto veel grip bezorgt.

Bovendien is onze testauto uitgerust met vierwielbesturing. In de bocht sturen de

Aangedreven achterwielen lichtjes mee, wat bij hogere snelheden zorgt voor een

stabieler weggedrag. De G37 ligt daarmee prima op de weg. In snelle bochten reageert hij in eerste instantie licht onderstuurd, om daarna opeens met zijn staart te gaan slaan. De elektronica moet regelmatig hard en dus goed voelbaar ingrijpen om de krachtige Infiniti in het gareel te houden. De vering en demping van de G37 S zijn tamelijk straf afgesteld,

wat het comfort niet ten goede komt. Wij houden wel van een strakke afstemming, maar de balans tussen sportiviteit en comfort kon hier wel wat beter. Ook in het interieur van de G37 S ervaren we een snufje 350Z, al heeft Infiniti wel een andere draai aan het binnenste van z'n sedan gegeven. De middenconsole met z'n ovale analoge klokje en het

instrumentarium zijn compleet anders. Ook materiaalgebruik en afwerking staan

op een hoger niveau. In de Infiniti kun je de stoel lekker diep laten zakken. Wel

zou de zitting een fractie meer zijdelingse steun mogen bieden. Het stuur laat zich

over een voldoende afstand verstellen, maar is tamelijk groot. De G37 is heel

compleet. Hij heeft standaard keyless entry, stoelverwarming op de voorstoelen,

parkeersensoren en xenonverlichting.

Signalement

Merk Infiniti
Model G37 S
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 55.970

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.696 cc
Maximaal vermogen 235 kW / 320 pk bij 7.000 tpm
Maximaal koppel 360 Nm bij 5.200 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.770 mm / 1.770 mm / 1.450 mm
Wielbasis 2.850 mm
Massa leeg 1.609 kg
Laadvermogen 601 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden voor225/50R18Prijzen
Banden achter225/45R18Prijzen
Topsnelheid 249 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,1 s (fabrieksopgave: 5,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 2,2 s / 4,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 3,9 s / 6,8 s
Brandstofverbruik 10,5 l/100km
CO2-uitstoot 249 g/km

Lezersreacties (17) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.