Hyundai Tucson 2.7i V6 StyleVersion (2006)
De juiste richting
Misschien denkt u als geoefend autospotter bij het bekijken van de foto's: is dat geen Tucson van 2005? Ja, dat klopt. Noch bij de importeur, noch bij de dealers was voor deze test een 2.7 V6 beschikbaar, waardoor we een 'oud' exemplaar meekregen. Niet dat de verschillen schokkend zijn. Aan de buitenkant verdween voor modeljaar 2006 de merknaam van de zijschermen en worden nu chromen handgrepen gemonteerd. Bovendien is de Tucson tegenwoordig ook in 'single tone'-kleurstelling
– met meegespoten bumpers – te bestellen. Wij doen het met een zogenaamde 'two tone'-versie met zwarte bumpers.
Zoemende V6
Een kijkje onder de motorkap van deze Koreaanse SUV leert dat we hier te maken hebben met een zespitter met een inhoud van 2,7 liter, goed voor 175 pk en een trekkracht van 241 newton-meter. Met z'n zacht zoemende V6 kan de Tucson heel behoorlijk meekomen. Voor de tussensprint van 80 naar 120 km/h bijvoorbeeld heeft hij 7,6 seconden nodig. Met een druk op een knop links op het dashboard kun je het differentieel vastzetten, zodat het aandrijf-vermogen beter over alle wielen wordt verdeeld wanneer extra trekkracht gevraagd is.
Wie gesteld is op comfort, zal zich snel thuisvoelen in de Tucson. Zachte vering en soepele demping zorgen voor een bijna Amerikaans aandoende rijbeleving. Even vlot de hoek om kun je dus beter uit je hoofd laten, dan zeilt de Koreaan naar de buitenkant van de bocht. De Tucson staat als echte SUV hoger op zijn poten en helt daardoor ook meer over in bochten. De automatische transmissie telt slechts vier verzetten; hij doet zijn werk echter naar behoren, al komt de Tucson niet altijd even subtiel uit de startblokken.
Gewijzigde 2006-versie
Op het gebied van binnenruimte scoort de Tucson uitstekend. De bediening is recht voor z'n raap, met veel grote knoppen. Maar aangezien wij een model uit 2005 hebben, kijken we ook tegen een tergend saai, grijs dashboard aan met veel harde kunststof. Omdat het meubilair is bekleed met niet al te hoogwaardig
leer in dezelfde tint, raak je alles-behalve in een feeststemming wanneer je het inzittendencompartiment betreedt. De nieuwe modellen daarentegen zijn standaard voorzien van een zwart dashboard met kwalitatief betere materialen. Verdere wijzigingen betreffen de kantelbare hoofdsteunen, de lendensteun voor de bestuurdersstoel en de gewijzigde ventilatieknoppen. Als afdekmateriaal voor de bagageruimte dient nu een dubbelzijdig rolscherm, dat het wat armoedige zeiltje vervangt dat 'onze' 2005-versie siert. Je kunt nu ook een achteraf gemonteerd, integraal audio-systeem bestellen, dat beter 'afkleedt' dan de achteraf gemonteerde radio/cd-speler in onze auto. In de automatisch dimmende binnenspiegel is een digitaal kompas verwerkt.
Achterin is ruimte in overvloed en ook hier is de leuning verstelbaar. In de grote portiervakken (met fles-/bekerhouders) kun je heel wat kwijt. In één beweging kun je leuning en zitting neerklappen, waardoor een mooi vlakke laadvloer ontstaat. Je hebt dan 1.856 liter tot je beschikking. Ook de standaardinhoud overtreft met 644 liter ruimschoots die van menig concurrent. Handig bij de Tucson is bovendien
het apart te openen achterruitje.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Tucson 2.7i V6 StyleVersion 4WD |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 36.295 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.656 cc |
Maximaal vermogen | 129 kW / 175 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 241 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.325 mm / 1.830 mm / 1.730 mm |
Wielbasis | 2.630 mm |
Massa leeg | 1.568 kg |
Laadvermogen | 622 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 235/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s (fabrieksopgave: 10,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,6s |
Brandstofverbruik | 10,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 237 g/km |
PRIVATE LEASE Hyundai Tucson
