Hyundai Tucson 2.0 CRDi VGT StyleVersion 4WD (2006)
Opgewaardeerde diesel
Echte klachten hadden we niet over de prestaties van de diesel in de Hyundai Tucson die we een jaar lang als duurtestauto mochten gebruiken. Na de kennismaking met de nieuwe CRDi VGT weten we echter dat 't een stuk beter kan. De turbo met variabele geometrie bezorgt 'm betere prestaties en bovendien meer raffinement. Hyundai heeft de CRDi van de diesel gemoderniseerd om deze te laten voldoen aan de laatste Euro 4-emissienorm. Vooral het roetfilter doet een hoop goeds op dat gebied. Een prettige bijkomstigheid is het aanzienlijk gestegen vermogen en koppel van de motor. Common-railinspuiting had de 2,0-literdiesel al, maar dankzij een turbocompressor met variabele geometrie, waarbij de stand van de schoepen afhangt van de hoeveelheid aangevoerde uitlaatgaslucht, steeg de trekkracht aanzienlijk.
Bij 1.800 tot 2.500 tpm levert de CRDi-motor nu 305 Nm, tegen 245 Nm voor de oude. En dat voel je! Als je de tweeliter niet onder de 1.500 tpm laat komen, is de Hyundai Tucson lekker vlot met de frisse diesel. Het exemplaar dat we reden, was nog erg vers, maar voelt wel een stuk levendiger aan dan de oude. Ook het vermogen steeg aanzienlijk, van 112 naar 140 pk.
Vlot
Op de tussensprint van 80-120 km/h in de vierde versnelling scheelt het drie tienden (10,7 om 11,0 seconden) van een seconde, in vijf wordt 't gat groter. De moderne zelfontbrander heeft in de op één na hoogste versnelling 11,9 tellen nodig voor de inhaalsprint, terwijl de oude 14,5 tellen nodig had. Overigens had die nog een vijfbak. In 12,6 tellen sprint de VGT vanuit stilstand naar 100 km/h, onze duurtester klaarde dat klusje in 13,5 (fabriek: 13,8 seconden) Als de CRDi VGT die wij reden wat losser is, moet de fabrieksopgave van 12,0 tellen haalbaar zijn.
De geluidsmetingen hebben we over-geslagen, omdat we de oude duurtester er niet bij konden halen. We reden bovendien te kort met de nieuwe om het verbruik zinvol te meten.
Hyundai koppelt de CRDi VGT aan een handgeschakelde zesbak. Een automaat kun je alleen bestellen op de versie met tweewielaandrijving. Doordat de versnellingspook onder aan het dashboard is ondergebracht, staat hij lekker binnen handbereik. Alleen schakelt de bak wat hakerig, en daar had de oude vijfbak ook al last van. Bij snel optrekken duurt het even na het schakelen eer de CRDi weer oppakt. Ook dat is een trekje die de opgewaardeerde diesel niet heeft afgeleerd. De Tucson helt over zoals je dat mag verwachten van zo'n Sports Utility Vehicle, maar het blijft ruimschoots
binnen de marges. De besturing is niet bijster communicatief. Maar ook dat wisten we al. Het ging ons om de nieuwe diesel, en die maakt een uitstekende indruk. Hij is stiller en krachtiger, en het verbruik blijft ongeveer gelijk, dus wat wil je nog meer? Overigens komt de vernieuwde krachtbron ook in de Kia Sportage, het zustermodel van de Hyundai Tucson. Moeilijk kiezen? Ook in prijs is 't verschil klein, want de Sportage 2.0 CRDi VGT begint bij ruim dertig-duizend euro.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Tucson 2.0 CRDi VGT StyleVersion 4WD |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 34.490 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.991 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 305 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.325 mm / 1.830 mm / 1.730 mm |
Wielbasis | 2.630 mm |
Massa leeg | 1.660 kg |
Laadvermogen | 600 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 235/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 177 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,0 s (fabrieksopgave: 12,0 s) |
Brandstofverbruik | 7,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 187 g/km |
PRIVATE LEASE Hyundai Tucson
