AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
149

Voor de stroom uit

Hyundai Kona Electric

  • Damiaan Hage
  • Eerste rijtest
2 juni 2018 om 09:53
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 20 2018
AutoWeek 20 2018

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 20 2018

Hyundai liet in 2017 al van zich horen als fabrikant van elektrische auto's. De Ioniq Electric legt de Nederlandse importeur geen windeieren en nu komt daar de elektrische Kona bij. De orders stromen inmiddels binnen, hoewel niemand weet wat hij kost en hoe hij rijdt. Wij hebben de primeur en reden voor de stroom uit.

Op papier is de Kona Electric een veelbelovende auto. Dat vinden wij niet alleen, maar ook vele automobilisten die al orders hebben geplaatst. Van de 1.750 auto's die dit jaar naar Nederland komen, zijn er al 1.500 gereserveerd. Daarmee lijkt Hyundai een verkoop- topper in huis te hebben. Bijzonder is dat de reserveringen zijn gedaan terwijl er nog geen prijzen bekend zijn en nog niemand een meter met de auto heeft kunnen rijden. Tot nu dan, want wij zijn in de exclusieve gelegenheid om kort kennis te maken met de Kona Electric. Plaats van handeling is de testbaan van Bridgestone in Italië, waar we wat kilometers mogen maken in het kader van die eerste indruk. Later komt de auto uiteraard nog veel uitgebreider aan bod.

DRUKKNOPPEN

De Hyundai Kona stamt uit 2017 en concurreert als frisse SUV in het B-segment met onder meer de Renault Captur, Seat Arona en Citroën C3 Aircross. Als eerste in deze klase komt Hyundai nu met een elektrische variant. In grote lijnen is het uiterlijk van de auto niet veranderd. Hij is iets langer en hoger, maar dat is niet eens een kwestie van centimeters. De dichte neus zonder grille springt meer in het oog. De zwarte randen langs de wielkasten lopen niet door in de voorbumper en zijn daar- door wat minder uitbundig, wat de Kona eigenlijk heel goed staat. Verder vind je aan de bestuurderszijde geen tankklepje; de Kona Electric laad je op via een aansluiting in de neus van de auto. Het interieur is op een aantal punten ook anders. Omdat de elektrische Kona een shift-by-wire-automaat heeft, is een pook niet nodig en daarom vind je op die plek slechts een paar drukknoppen om de auto mee in beweging te brengen. De ontwerpers hebben daar dankbaar gebruik van gemaakt en het dashboard een fraaie, visueel naadloze aansluiting op de middentunnel gegeven. Maar omdat een middentunnel feitelijk ook niet nodig is, is er nu extra bergruimte. Het dashboard zelf heeft een opvallend scherm in het midden, met het multimediasysteem dat in grote lijnen hetzelfde is als in andere Hyundai-modellen. Het scherm informeert je niet alleen over audio en navigatie, maar geeft je ook toegang tot instellingen die te maken hebben met het stroomverbruik of het laden van de auto. De andere Kona's hebben een klein display tussen de klok- ken, maar de Electric heeft een flink groter display, omdat er daar veel meer informatie beschikbaar is.

SNELLADER

Er komen straks twee versies naar Nederland. De basisversie heeft 99 kW vermogen en een accucapaciteit van 39,3 kWh. Het bereik van deze auto is dan al zo'n 300 km, gemeten in WLTP. De Long Range-versie moet zo'n 470 km kunnen halen. Dat zijn geweldige cijfers voor elektrische auto's. Die Long Range-variant heeft een sterkere motor, goed voor 150 kW. De lithium-ion-polymeerbatterijen beschikken over een tot 64 kWh vergrote opslagcapaciteit. De Kona Electric is geschikt voor een snel- lader en kan binnen 54 minuten voor 80 procent worden opgeladen.

Tijdens onze korte kennismaking op de Bridgestone Proving Ground nabij Rome rijden we met de auto op een kombaan (die je beleeft als een soort eindeloze snelweg) en op een klein circuit dat een aantal korte en lange bochten telt. De elektrische Kona die we rijden, is de sterkste versie en dat is goed te merken. Hij komt gemakkelijk uit de startblokken en trekt in één streep door naar de top van 167 km/h (zo'n 180 km/h op de teller). Op de lange baan laat hij boven- dien een mooie stabiliteit zien en inhalen is geen probleem met het forse vermogen waarover hij beschikt. Op het circuit mer- ken we dat de Nexen-banden van de test- auto weliswaar heel stil zijn, maar ook veel sneller de grenzen van hun grip bereiken dan de Kona zelf zou willen. De aandrijflijn is behoorlijk sportief. Maar, eerlijk is eerlijk, dit zijn omstandigheden waarin de meeste automobilisten niet terecht zullen komen.

VEILIGHEID

Er is een ruime hoeveelheid veiligheids- systemen beschikbaar voor de elektrische Kona, zoals dynamische cruisecontrol. Dit systeem houdt de auto niet alleen binnen de lijnen van de rijstrook, maar positioneert hem ook in het midden daarvan door actief mee te sturen (tot 150 km/h). Prijzen en uitvoeringsspecificaties zijn er nog niet op dit moment. Wel is bekend dat er drie uitrustingsvarianten komen, waarvan alleen de middelste in beide motorversies verkrijgbaar zal zijn. De meest luxueuze komt er alleen in combinatie met de meest krachtige versie. Die laatste versie zal onder de 50 mille blijven, heeft Hyundai laten weten.

  • Houd me op de hoogte over de Hyundai Kona
Hyundai Hyundai Kona

Uitgelicht aanbod

    1.6 GDI HEV Fashion | Navigatie | Blind Spot Det. | Head Up Display

    Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Fashion | Navigatie | Blind Spot Det. | Head Up Display

    • 2021
    • 15 km

    € 32.240

    1.6 GDI HEV Fashion | Navigatie | Blind Spot Det. | Head Up Display

    Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Fashion | Navigatie | Blind Spot Det. | Head Up Display

    • 2021
    • 15 km

    € 31.840

    1.6 GDI HEV Premium | Navigatie | Stoelverwarming | Full LED

    Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Premium | Navigatie | Stoelverwarming | Full LED

    • 2021
    • 15 km

    € 35.840

Meer Hyundai Kona occasions

Lezersreacties (149) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Hyundai Kona specificaties
  • Hyundai Kona occasions
  • Hyundai Kona video's
Advies en informatie
  • Hyundai Kona tests
  • Hyundai Kona gebruikersreviews
  • Hyundai Kona index
PREMIUM
Aiways U5 vs. Hyundai Kona Electric vs. Volkswagen ID.3 - Triotest

Aiways U5 vs. Hyundai Kona Electric vs. Volkswagen ID.3 - Triotest

Het lijkt er steeds meer op dat de EV Chinese merken definitief in het zadel gaat helpen in...

Lees meer
Peugeot e-2008 – Hyundai Kona Electric - Dubbeltest

Peugeot e-2008 – Hyundai Kona Electric - Dubbeltest

Peugeot maakt serieus werk van z’n elektrificatieplannen, overal binnen het concern duiken...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Hyundai Kona Electric teruggeroepen voor accuwissel

    Hyundai Kona Electric teruggeroepen voor...

    30
    • 24 februari 2021
  • PREMIUM
    Aiways U5 vs. Hyundai Kona Electric vs. Volkswagen ID.3 - Triotest

    Aiways U5 vs. Hyundai Kona Electric vs....

    • 2 februari 2021
  • Review
    Hyundai Kona Electric 64kWh Premium (2019)

    Hyundai Kona Electric 64kWh Premium (2019)

    8
    • 18 januari 2021
  • Review
    Hyundai Kona 1.0 T-GDI Comfort (2020)

    Hyundai Kona 1.0 T-GDI Comfort (2020)

    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Topversie Hyundai Kona Electric stuk goedkoper

    Topversie Hyundai Kona Electric stuk goedkoper

    35
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Hyundai laat sportieve Kona N uit

    Hyundai laat sportieve Kona N uit

    8
    • 12 januari 2021
  • Review
    Hyundai Kona 1.0 T-GDI Premium (2017)

    Hyundai Kona 1.0 T-GDI Premium (2017)

    5
    • 12 december 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Hyundai Kona Electric teruggeroepen voor accuwissel

    Hyundai Kona Electric teruggeroepen voor...

    30
    • 24 februari 2021
  • Autonieuws
    Elektrische Hyundai Ioniq 5 gepresenteerd

    Elektrische Hyundai Ioniq 5 gepresenteerd

    258
    • 23 februari 2021
  • Review
    Hyundai i20 1.0 T-GDI 100 Go! (2017)

    Hyundai i20 1.0 T-GDI 100 Go! (2017)

    4
    • 18 februari 2021
  • Review
    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium Sky (2021)

    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium Sky...

    15
    • 18 februari 2021
  • Autonieuws
    Hyundai Santa Cruz laat nog even op zich wachten

    Hyundai Santa Cruz laat nog even op zich...

    • 16 februari 2021
  • Autonieuws
    Elektrische Hyundai Ioniq 5 bijna te bestellen

    Elektrische Hyundai Ioniq 5 bijna te bestellen

    78
    • 15 februari 2021
  • Test: Hyundai i20 vs. Volkswagen Polo

    Test: Hyundai i20 vs. Volkswagen Polo

    96
    • 12 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep