Hyundai Kona Electric - Autotest
Betere grip, grotere actieradius
Niet dat het qua actieradius afzien was, maar na ruim anderhalf jaar krijgt de 100 procent elektrische versie van de Hyundai Kona een technische update waarmee hij nog verder komt op een lading stroom. Interessant is ook het effect van de nieuwe banden, die hem beduidend meer grip bezorgen.
Tijdens de korte eerste kennismaking ontbrak het ons aan de tijd om een lange rit te maken met een volgeladen accupakket, maar over drie weken staat zo’n exercitie op de planning. Dan kunnen we meer zeggen over het effect van de toename van de actieradius van 449 naar 480 kilometer. Direct merkbaar is het effect van de montage van de Michelin Primacy 4banden. De tot voor kort geleverde Nexenbanden konden niet overweg met de enorme trekkracht van de elektromotor. Bij het minste of geringste spinden de voorbanden door. Daarnaast verloopt de afgifte van het koppel anders, veroorzaakt door een aangepast management, ook al levert de motor nog steeds 395 Nm.
Over de range hadden we al geen klachten. Bij de eerste test in de zomer van 2018 kwamen we al vrij makkelijk 450 kilometer ver op een acculading. De fabrieksopgave was toen nog 449 kilometer. Helaas kunnen we nog niet op pad met de lichtere versie met een accucapaciteit van 39,2 kWh, goed voor 305 kilometer WLTP-actieradius de elektromotor levert dan overigens 100 kW (136 pk) in plaats van 150 voor de 64 kWh-variant.
De prestaties zijn dan nog steeds vlot genoeg, van 0 naar 100 km/h sprinten gaat in 9,7 tellen in plaats van 7,6 seconden, maar toch verwacht Hyundai dat het merendeel van de kopers voor de versie gaat die het verste komt en dus ook sneller en krachtiger is. Het scheelt zo’n € 4.800 in prijs, de 39 kWh is er vanaf € 36.795.
Door de komst van een On Board Charger met driefasenlading kan het laden thuis nu met 11 kW en daarmee wordt de tijd om het accupakket vol te krijgen, aanzienlijk verkort. Voor de 39 kWh-variant duurt het 4 uur en 50 minuten (driefasen 11 kW). Bij de 64 kWh-versie duurt het nu 7 uur en 30 minuten (driefasen 11 kW). Een DC-snellaadoptie was al aanwezig op de elektrische Kona.
APP
Vanbinnen gaat de modeljaar 2020-versie er op vooruit. Voortaan zit er een groter multimediascherm in en in ruil voor wat privacy krijg je Hyundais vrij eenvoudig te bedienen Bluelink-app erbij, waarmee je de Kona via je telefoon in de gaten kunt houden. Je kunt er de gegevens van je laatste ritten in vinden of de inhoud van de accu en de resterende laadtijd. Maar je kunt ook op afstand de verwarming of koeling activeren. Als je de timer daarvoor wilt instellen, moet de auto wel aan de stekker staan.
Eén van de grote nadelen was de levertijd van de Hyundai Kona Electric, die soms wel opliep tot ruim een jaar. Wie er nu een bestelt, moet mede dankzij de extra productie van de Kona Electric in Tsjechië (voorheen alleen Zuid-Korea) nog in de zomer kunnen gaan rijden. Eén van de minpunten die we ook na de update nog aantreffen is het gebruik van harde kunststoffen in bepaalde secties van het interieur. Dat komt nog altijd niet overheen met wat je bij een auto van rond de € 40.000 verwacht.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Kona Electric 64kWh Comfort Smart |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 41.715 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 150 kW / 204 pk |
Maximaal koppel | 395 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 64 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.180 mm / 1.800 mm / 1.570 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.510 kg |
Laadvermogen | 510 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 300 kg / 300 kg |
Banden | 215/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 167 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,6 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 14,3 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 449 km |