Hyundai ix35 vs. Mitsubishi Outlander vs. Jeep Compass - Occasion Koopadvies
Nogmaals de hoogte in
- Henrie Hemmink
- Occasion koopadvies
Onverminderd blijven SUV’s in het C-segment populair, ook als occasion. Vorig jaar besteedden we daarom al aandacht aan een opgehoogd trio uit het Verre Oosten en deze keer gaan we wederom de hoogte in. Ook ditmaal lijken de auto’s van ver te komen: Hyundai ix35, Jeep Compass en Mitsubishi Outlander. Alhoewel… de Japanner komt stiekem gewoon uit ons eigen Limburg!
Zoals altijd vullen we onze knip met een duizendje of tien. Voor dat geld rijd je dan een stoere, maar gelukkig geen onhandig grote bak uit het begin van het vorige decennium, met een tweeliter met zo’n anderhalve ton ervaring. Welke occasion zetten we op onze oprit: de stoere Amerikaan, de Hollandse Japanner of toch de Zuid-Koreaan? En gaan we er vervolgens ook de prut mee in? Nee, want het zijn allemaal voorwielaandrijvers, de Jeep incluis.
HYUNDAI IX35 (2011)
In 2010 had de Hyundai ix35 de lastige taak om zijn succesvolle voorganger Tucson te doen vergeten, maar ondanks zijn vele kwaliteiten – op alle fronten was hij sterk verbeterd en zijn prijs bleef desondanks scherp – had de nieuweling het daar moeilijk mee. Toegenomen concurrentie? Ongeïnspireerde modelnaam? Hoe dan ook, Hyundais huidige SUV in de kleine middenklasse luistert als vanouds weer naar de naam Tucson. Zouden we het hierbij laten, dan doen we de ix35 duidelijk tekort. Ondersteltechnisch loopt hij netjes in de pas met zijn tegenstrevers – onafhankelijke McPhersonophanging vóór, multilink achter, in combinatie met schroefveren rondom – maar één en ander is bij de ZuidKoreaan wat softer afgesteld, zodat je iets soepeler over ’s Heren wegen rijdt. Ook wat besturing, koppeling en schakeling betreft is de Hyundai de prettigste in de omgang.
Helaas is bij de productie ook wat ‘soepel’ omgesprongen met de materiaalkeuze, want vanbinnen laat dit exemplaar uit januari 2011 zien dat het al een aardig leven achter de rug heeft: de linkerwang van de bestuurdersstoel is duidelijk versleten en datzelfde geldt voor de pookknop. Valt toch wat tegen na amper 160.000 kilometer. Wellicht heeft deze occasion een zwaar leven geleid. Het werpt een smetje op deze occasion, die op andere punten wel weer goed weet te scoren.
De vraagprijs is € 8.650 inclusief een nieuwe apk; voor € 695 extra komen er een grote beurt en drie maanden garantie bij. Die is welkom vanwege het brandende hill assist-lampje. Op veiligheidsgebied biedt de Hyundai het meest. De krachtbron is zowel relatief zuinig als sterk. Er mag liefst 1.900 kilo aan de haak, 100 kilo op het dak en 625 kilo aan boord, terwijl de auto het minste weegt. Daarmee blijven de exploitatiekosten beheersbaar.
Qua luxe loopt hij in de pas met de Out lander. Het ruimteaanbod is eveneens gemiddeld, evenals het comfort. De combinatie leer en stof zorgt voor glijpartijen in snel genomen bochten. Als we daarnaast ook nog menen dat het Fluidic Sculpture-design er nog heel best mee doorkan (maar sprankelend is weer een ander woord), dan verdiende de ix35 in zijn leven méér dan enkel een schaduwplek tussen de Tucsons. Het blijkt een occasion met voldoende kwaliteiten, waarbij het jammer is dat juist de bouwkwaliteit en gebruikte materialen daarin zijn tekortgeschoten. Daarmee word je immers altijd geconfronteerd als je met de auto op pad gaat.
MITSUBISHI OUTLANDER (2010)
Met zijn hoekige vormen, rechte lijnen en ‘jet fighter’-grille lijkt de strenge, bijna agressieve Mitsubishi Outlander de tegenpool van de vriendelijke, ronde ix35. Daardoor doet de in ons land gebouwde SUV niet alleen groot aan, hij blijkt het ook te zijn wanneer we het meetlint erbij pakken. Die ruimte is deels benut voor het passagierscompartiment – op gelijk niveau met de Hyundai, de Jeep is verrassend de ruimste – maar vooral voor de bagageruimte. In nor male toestand bevat die al een indrukwekkende 771 liter, met de achterbank plat groeit dat naar bijna 1.700 liter. Die bank is niet enkel in delen neerklapbaar (ook vanaf de kofferruimte te regelen), maar ook verschuifbaar en voorzien van verstelbare rugleuningen.
Daarmee ontpopt deze SUV zich tot een heuse MPV, ook omdat deze Outlander optioneel als zevenzitter verkrijgbaar was. Het maakt hem tot meest veelzijdige van de drie geportretteerden, maar keerzijde van de medaille is dat hij tevens het zwaarst is en bovendien voorzien van de minst krachtige motor. Op het gebied van prestaties en verbruik maakt het ‘leeg’ weinig uit, maar met de toegestane 630 kilo aan boord of 1.600 kilo aan de haak zullen de cijfers flink afrespectievelijk toenemen. Onderweg doet de Outlander zijn voorkomen eer aan: eerder robuust dan verfijnd.
Bediening van stuur, koppeling en bak vragen meer spierkracht dan die bij de Hyundai, wat het rijcomfort nadelig beïnvloedt. Ook staat de Japanner wat strakker op zijn veren. Dat is prettig bij bochtenwerk, op pokdalig wegdek juist wat minder. Kijken we naar het interieur, dan heerst ook hier de robuustheid. Net als in de Hyundai is het dashboard niet het toonbeeld van moderniteit en schoonheid, maar overzichtelijk is het wel. En wat belangrijker is: alles voelt nog als nieuw aan, terwijl deze occasion er ook anderhalve ton op heeft zitten.
Het kwaliteitsniveau ligt duidelijk boven dat van de Hyundai, en dat is iets wat je elke rit weer merkt. Als we tot slot melden dat de Outlander qua veiligheid én luxe meedraait in de top, nieuw is verkocht en onderhouden door een (inmiddels ex-)Mitsubishidealer en slechts één eigenaar heeft gehad, is er veel dat in zijn voordeel pleit.
JEEP COMPASS (2011)
Denk je aan Jeep, dan denk je aan avontuur en vrijheid. De zeven sleuven in de grille, de snelheidsmeter in kilometers én mijlen, het robuuste dashboard mét kompas, het kenmerkende stuurwiel … Jeeps DNA is volop aanwezig. Het betreft het faceliftmodel, dus met de rechthoekige koplampen in plaats van de ronde exemplaren van de oerversie. De bouwkwaliteit is prima voor elkaar. Hier en daar hebben we onze twijfels (klapperend dekzeiltje in de bagageruimte, vrij slappe portiergrepen achter), maar als geheel ontwaren we geen rammeltjes, piepjes of kraakjes, ook niet op een minder goed wegdek.
Er is gelukkig geen sprake van ‘Amerikaanse bouwkwaliteit’! Daarmee zetten we de Compass tussen de Hyundai en Mitsubishi in, want aan de krassen op de lak en het bijgespoten bumperdeel linksachter te zien, is de occasion niet altijd zachtzinnig behandeld. Al rijdend komen we tot de conclusie dat op dit vlak de Compass eveneens het midden houdt tussen enerzijds de uiterst soepele Hyundai en de robuuste, soms bonkige Outlander. Het stuur geeft voldoende tegendruk en schakeling en koppeling geven geen reden tot klagen. Hier enkel stof op het meubilair, wat meer houvast geeft – zeker gezien de combinatie hoge zit en bochtenwerk. We klagen ook niet over de binnenruimte. Die is gezien de compacte buitenmaten het royaalst van de drie. De bagageruimte lijdt daaronder: in standaardconfiguratie biedt deze nog niet de helft van de Outlanderbak. Bovendien mag veruit het minste gewicht mee aan boord (491 kilo), op het dak (68 kilo) en aan de haak (1.200 kilo) van deze Amerikaan. Maar misschien moet je dat ook niet willen, want het maximale koppel van 190 Nm komt pas bij 5.100 tpm vrij! Op prestatieen verbruiksgebied loopt de Compass in de pas met de andere twee, maar een erg modern blok is de atmosferische tweeliter niet. En eigenlijk geldt dat helaas voor de hele auto.
Neem de slechts twee sterren in de Euro NCAP-crashtest (ix35: vijf sterren, Outlander: vier sterren), mede veroorzaakt door het ontbreken van zijairbags. Het onderhoudsinterval is bovendien slechts 12.000 kilometer, terwijl de carrosseriegarantie niet twaalf, maar zeven jaar geldig is, en dus inmiddels verlopen. De nette standaarduitrusting kan daar niet tegenop, in die zin dat je de Compass meer op emotie dan op ratio koopt. Dat is niet erg: Jeep is een ijzersterke naam en heeft daarmee nu eenmaal een streepje, eh … sleufje voor.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.